понеделник, 1 септември 2008 г.

Всеки има място в интернет

Дневник Как да инвестираме в реклама и PR - 18 стр.
Всеки има място в интернет



Онлайн комуникацията вече е задължителна част от маркетинг микса на компаниите Познати и полезни съвети за позиционирането ви в мрежата Въпросът дали да рекламирате в интернет (или да имате поне подходящо онлайн присъствие) отдавна не ви тормози. Сега търсите отговорите как това да бъде ефективно и какъв обем от бюджета на всяка кампания да бъде насочен към мрежата. Така може да бъде синтезирано мнението на специалистите, които се занимават с интернет реклама в България. За разлика отпреди 10 години, когато интернет потребителите бяха предимно специалисти от IT бранша и се смяташе, че това са хора с по-високо образование и по-платежоспособни, днес портретът на българския потребител е коренно различен, обяснява директорът на "Зет Диджитъл Сайбърмарк" (Zet-Digital Cybermark) Иван Иванов. Според него аудиторията в интернет следва модела на потребителското поведение на населението в България и онлайн рекламата вече е ефективна за всякакви продукти и услуги. Практиката показва, че стоки за ежедневна употреба, а също и автомобили, телекомуникации, банкови и застрахователни услуги могат да бъдат добре представени в мрежата. "Вярно е, че интернет като канал все още не е достатъчно могъщ, за да може една реклама да мине само през него, но той е задължителна част от медиа микса. Не бива да се изпуска и все по-нарастващата аудитория, която ползва само интернет и се информира за всичко случващо се само от там", смята Иванов. Маркетинг мениджърът на "Ей Би Си Дизайн енд Към юни кей шън" (ABC Design and Communications) Жюстин Томс е на мнение, че за по-малки фирми, които разполагат с по-ограничен бюджет, интернет е подходящият канал дз съсредоточат основна част от рекламната си пари. Причината е, че освен че Все още е относително евтин той предлага и най-различни техники за реализация на рекламата, които все още не са амортизирани, и лесно достига до целевата аудитория. Това прави маркетинговите комуникации през него ефективни. Световната практика също е показателна за инвестирането в реклама в мрежата. Като правило телекомуникационните компании и банките дават значима част от бюджетите си за онлайн присъствие - в някои случаи до 50%. Няма правило обаче как да се разпределят рекламните пари и каква част от тях да отиват в мрежата. Всичко зависи от целите на комуникацията. "На Запад интернет взима между 15 и 50% от бюджетите за маркетинг, а в България по данни за 2007 г. нивото е между 3-4%", обяснява Жюстин Томс. Все още за недостатъчно доброто развитие на българската интернет реклама има и чисто субективни причини, единодушни са специалистите. "Интернет има малко позната терминология, специфичен начин на планиране, което значи, че още няколко години ще продължи един преходен период, докато мрежата се утвърди равностойно и трайно сред другите медии", смята Иван Иванов от "Сайбърмарк". Жюстин Томс също е на мнение, че все още не се разбира достатъчно добре ползата от присъствието в мрежата. От една страна повечето хора не познават и не разбират добре техниките и дори изпитват страх от тях. Сред рекламодатели се среща и погрешното мнение, че мрежата се използва предимно от деца или от хора с много свободно време за забавление. Прочетете повече за портрета на онлайн потребителите на Дневник Как да инвестираме в реклама и PR
стр. 17 Яна Иванова от "Айсиджен" (Icy-gen) също е категорична, че онлайн рекламата е подходяща за всеки вид бизнес. Според нея сред основните предимства на интернет е фактът, че там могат да бъдат измерени резултатите от всяка рекламна кампания и съответно да се прецени дали е постигнат търсения резултат. Иванова твърди, че все повече компании разбират ползата от онлайн кампаниите, макар че все още това не е масова практика и се рекламират главно фирми, които следят пазара и тенденциите, иновативни са и се стремят да са конкурентни. Друга често срещана заблуда за рекламата в интернет е, че банерите вече не работят. Според експертите Банерите продължават да са добра форма за реклама в мрежата, защото всеки клик по тях се прави от хора, които със сигурност са били заинтригувани от посланието. Освен това доверието към медната определя и доверието към рекламата, която се излъчва там, обяснява Жюстин Томс. Това обаче важи не само за банерите, но и за всички други начини за брандиране в интернет. "Всичко опира до планирането. Ако то не е направено добре, няма да има кликове", смята Иван Иванов. Той съветва рекламодателите да проучат добре онлайн медиите и тяхната аудитория, преди да инвестират в реклама. "Ако реша да пусна банер в сайт за коли и се окаже, че има два популярни сайта, които се посещават от една и съща група хора - мояттаргет, по-добре да концентрирам рекламата само на единия сайт", обяснява експертът. Така според него вероятността тя да бъде забелязана е много по-голяма, вместо ако парите се разделят между двеге медии и с това бъде намален броят на показванията на рекламата. Важно е при планирането да се знае и колко време прекарват потребителите на даден сайт. Защото само продължителното задържане на потребителите на една страница в интернет гарантира успеха на рекламите, публикувани там. Ефективността на банерите не отменя нуждата от предлагането на други по-разнообразни и нестандартни форми на реклама. Алтернативата може да се намери в блогове, платени съобщения, игри, анкети, конкурси, дори и във вирусния маркетинг, който в България почти не се използва. "Не е задължително потребителят да прави покупка на момента, той може да бъде обвързан с получаването на талон за отстъпка. След това е важно да се проследи не само колко пъти се е показала рекламата и колко пъти е кликнато на нея, но и да се знае колко хора са изиграли играта, спечелили са талони и са отишли до магазина, за да получат стоката с отстъпката си", обяснява Жюстин Томс. Пример за подобна стретегия в интернет е флаш-тийзърът, който "Айсиджен" създаде за новия модел на Рено Лагуна. Кампанията представлява кратък онлайн тест (quiz), в който се подсказва за какъв клас автомобил става дума, вниманието на потребителите се насочва към най-отличителните качества на колата, като целта е да познаят марката и модела.
***
Предимства на интернет като рекламна медиа:
Интерактивност, масовост и ефективност
Моментална обратна връзка с аудиторията
Точно таргетирана целева аудитория
Възможност за креативност, която води до по-трайно и емоционално осъзнаване и преживяване на рекламното послание
Точно отчитане на резултатите
Събиране на бази данни и информация за продукта или услугата ви
Посланието ви се запомня по-трайно, в сравнение с рекламата на прекъсването, каквито са болшинството формати по другите медии
Публиката прекарва по-дълго време с марката и продуктите ви
Възможност за създаване на вирусно разпространение

понеделник, 1 септември 2008 03:56:19

Няма коментари: