Пари - 21 стр.
Procter&Gamble - недосегаемият лидер на пазара
Ваня ПЕТРОВА
С постоянната си иновация и специфични мениджърски стратегии P&G промени лицето на бизнеса завинаги
Мрачни, недружелюбни облаци покриват американския икономически небосвод през 30-те години на XIX век. Страната е сграбчена в тежките, задушаващи лапи на финансовата паника. Стотици банки отчаяно хлопват врати завинаги. След бурята винаги изгрява благотворното, галещо слънце, казва си Уилям Проктър, когато смело напуска старата родна Англия, за да посрещне изгрева в Новия свят.
С продран вързоп, пълен с хиляди мечти и съкровени надежди, ирландецът Джеймс Гембъл също се отправя на дълго пътешествие в търсене на емблематичните романтични неограничени възможности.
И двамата преселници кроят дръзки планове за свежо начало на западното крайбрежие. Животът е това, което ти се случва, докато правиш планове... Никой от тях не си е представял, че ще се озове в Синсинати, Охайо, но където е жената, казват, там е родата. В североизточния град интригуващите ни герои се оженват, и то... за две сестри. Свекърът, практичен и упорит човек, настоява зетьовете му да започнат нещичко заедно. Така от съдбоносните бракове се ражда Procter&Gamble. С годините крехката, невръстна рожба ще се превърне в същински вундеркинд - различен, талантлив и креативен! На 12 април 1837 г. Уилям Проктър и Джеймс Гембъл отварят
малко магазинче, което дружелюбно предлага собственоръчно произведени сапуни и свещи. Непоправими оптимисти, горящи в треската на жадния хъс за развитие, новоизлюпените бизнесмени не се опасявали толкова от стопанската криза, колкото от 14-те си конкурента в околността. За да съумееш да се задържиш на взискателната, динамична бизнес сцена, трябва да се отличаваш, да се запомняш, да носиш звездата в себе си. Луна във веселата компания на няколко изписани звезди засиява от етикетите и опаковките на продуктите им. До 1860 г. яркият образ е вече утвърдена запазена марка на фирмата. Една нова звездичка срамежливо изгрява на бизнес небосклона...
Първи стъпки
Двайсет и две години след скромното начало продажбите на P&G достигат 1 млн. USD. Компанията бавно, но сигурно се разраства, като вече наброява 80 души. През 1879 г. Джеймс Норис Гембъл, наследник на основателя, създава нов висококачествен бял сапун на приемлива цена. През 1882 г. Харли Проктър убеждава партньорите си да инвестират немалката тогава сума от 11 хил. USD за национална реклама на кадифено нежния, пенлив сапун. Ivory е първият продукт, който излиза извън ограничаващите рамки на щата. Уилям Купър Проктър, внук на основоположника, прозира, че ключът към успеха е в добрия екип. Затова той създава програма за включване на служителите в собствеността и разпределяне на част от печалбите помежду им. До 1890 г. компанията продава над 30 различни вида сапун в цялата страна, между които Dreft - първия синтетичен продукт за измиване, и Chipso – първия препарат за перални машини.
Procter&Gamble се наслаждава на постоянно нарастващо потребителско търсене. Едноименните фабрики никнат като гъби след проливен пролетен дъжд. С право можем да се наречем ирационални наивници, ако обвържем прогреса им с щастливата, разглезена съдба. Неуморният двигател на изнурителното изкачване към стръмния връх е иновацията! P&G не се двоуми да прави грандиозни промоционални кампании, да пуска модерни цветни реклами във вестници и списания, да спонсорира нашумелите по това време, чакани от малки и големи радиотеатри. Ако винаги сте се чудели откъде идва понятието сапунена опера, не се дивете повече! Изразът произлиза именно от спонсорството на компанията за популярните радиоспектакли.
До 1945 г. фирмата е оценена на стойност 350 млн. USD, а продуктите й се къпят в слава в САЩ и Канада. Световният успех чука на вратата...
Ключът към успеха
През 1890 г. P&G навлиза на английския пазар. По същото време е основана изследователската лаборатория на компанията - една от първите в индустриалната история. Procter&Gamble винаги мислят различно, никога не се отказват да търсят перпетуум-мобилето на успеха, първи разпалват искрата на креативността и иновативността в американския бизнес. С основание могат да се нарекат основоположници на съвременния маркетинг, тъй като през 1924 г. създават отдел за проучване на потребителските пазари и поведение.
От 1931 г. постепенно започва да се оформя станалата символ на корпорацията бранд мениджърска система. Всяка марка се управлява поотделно със специфични, концентрирани и координирани стратегии, което осигурява по-голяма ефективност. През 1937 г. компанията отпразнува 100-годишнината си с продажби за 230 млн. USD. През 1939 г., само 5 месеца след триумфалния дебют на телевизора в САЩ, P&G пуска първата си реклама. През 1980 г. продажбите надхвърлят 10 млрд. USD. С честването на 150-ия си рожден ден щурмува класацията на Fortune за водещите най-стари компании, като се класира втора. През 1993 г. продажбите са за 30 млрд. USD, като за пръв път 50% от тях са генерирани извън Щатите. Историята със сигурност не свършва тук, огромната, всяваща респект книга на успеха продължава да се пише и днес!
Продукти
Само за 7 години продажбите на фирмата нараснаха от 39 на 76 млрд. USD. Цели 23 продукта гордо носят приходи от по над 1 млрд. USD на година. На опашката търпеливо чакат реда си още 18 марки, чиито продажби ще достигнат заветната стойност в обозримо бъдеще. Дванайсет страни носят по 1 млрд. USD и повече годишно. Дори не може да си представите колко много от продуктите, които използваме всеки ден, са на P&G: от Tide, Pampers, Gillette, Head&Shoulders, Herbal Essences, Pantene, през Old Spice, Duracell, Camay, Safeguard, Always, Tampax, Crest, Oral-B, Boss, Escada, Lacoste, та чак до неустоимия хрупкав чипс Pringles!
► Перилен прах № 1 в света - Tide
► Марка № 1 в света за грижа за косата - Pantene
► Продукт № 1 в света за женска хигиена - Always
► Бебешка марка № 1 в света - Pampers
► Паста за зъби № 1 в света -Crest
Лидер
Днес Procter&Gamble продава над 300 различни продукта на повече от 5 млрд. клиенти в 160 държави. Около 100 хил. души работят ежедневно в над 80 страни, за да предоставят превъзходно качество и висока стойност на потребителите. Твърдо сме решени да бъдем най-добрите, е амбициозното мото на компанията. С пазарна капитализация от над 100 млрд. USD P&G е сред 10-те най-ценни корпорации в Америка и един от вечните шампиони във висококонкурентното състезание по иновативност. P&G е една от най-активните в социално отношение компании, с безброй обществени проекти - грижа за децата в партньорство с UNICEF, за околната среда, за квалификацията и високия стандарт на живот на служителите си. С жива страст за победа, нестихващ ентусиазъм за растеж и несломим дух за развитие Procter&Gamble промени вълнуващия свят на бизнеса завинаги...
***
Факти
► Седалище на P&G: Синсинати, Охайо
► прогнозирана нетна печалба за 2008 г.: 12 млрд. USD
нетни продажби за 2007 г.: 76.5 млрд. USD
► нетна печалба за 2007 г.: 10.34 млрд. USD
► Годишен ръст на печалбата за 2007 г. : 13.5%
► нетна печалба на акция за 2007 г.: 3.22 USD
***
В цифри
83.5 млрд. USD е прогнозната стойност на продажбите за 2008 г.
***
23 от общо над 300-те продукта на компанията отчитат годишни продажби по над 1 млрд. USD
***
14.5 процента е прогнозираният годишен ръст на нетната печалба за 2008 г.
***
Текстове под снимки
Pantene е най-известният шампоан в света с ежегодни продажби от над 3 млрд. USD
***
Procter&Gamble - създадена, за да се развива
***
Procter&Gamble -създадена, за да расте
вторник, 2 септември 2008 04:23:29
вторник, 2 септември 2008 г.
Procter&Gamble - недосегаемият лидер на пазара
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар