понеделник, 1 септември 2008 г.

Европейски аутсорсинг компании се насочват към България

Дневник - Компании&Финанси - II стр.
Европейски аутсорсинг компании се насочват към България

Даниела СТЕФАНОВА

Причината е, че в страни като Полша и Чехия трудът е поскъпнал значително
България продължава да бъде атрактивна дестинация за изнасяне на дейности и все повече компании от Европа ще се пренасочват насам, защото страни като Полша и Чехия започват да стават скъпи заради нарастването на заплатите и по-високия си стандарт, каза за „Дневник“ изпълнителният директор на „Софика груп“ Стефан Бумов. Миналата седмица компанията обяви, че окрупнява бизнеса си, като купува центъра за аутсорсинг услуги на „Българската телекомуникационна компания“ (БТК) - „БТК контакт“. В резултат на сливането „Софика“ ще разполага до края на годината с екип от близо 400 души. Според Бумов страната не може да се сравнява с Индия, Филипините и Мексико по обем на човешките ресурси, но е интересна за дейности, за които са нужни познания по голям брой чужди езици. В същото време вътрешният пазар на изнесени дейности остава незрял, макар да регистрира известно развитие за последните две години. Засега по-видима е другата тенденция - чужди компании да аутсорсват дейности в България. В момента у нас подобни операции извършват няколко фирми, повечето от тях базирани на територията на „Бизнес парк София“. Сделката на „Софика“ потвърди прогнозите на експерти, че на българския пазар на аутсорсинг услуги, извършвани от контакт-центрове, предстои окрупняване. В момента в България по данни на самите центрове техният брой е между 10 и 30. Центровете, чиито операции представляват аутсорсинг в чист вид, са десетина. Ако се броят и онези, които компаниите създават, за да обслужват собствените си клиенти, ще надхвърлят 30. Такива имат мобилните оператори, компаниите за комунални услуги, банките, ИТ компании. Само в „Бизнес парк София“ са съсредоточени някои от най-големите колцентрове в страната. Първенство засега държи центърът на „Хюлет-Пакард“, открит през 2006 г., в който до две години ще бъдат наети 1000 души. Там работи и „Софика“, фокусирана към аутсорсинг на бизнес процеси за компании от секторите информационни технологии, транспорт, телекомуникации и комунални услуги. Операторите й обслужват телефонни обаждания на седем езика. Доскоро изпълнителен директор на компанията беше Златолина Мукова, зам.-министър на транспорта и съобщенията в екипа на Пламен Петров. В момента тя се оглавява от Стефан Бумов, а Мукова е член на директорския борд. Тук се намира и един от трите центъра за глобални аутсорсинг операции на американската компания C3i Europe ЕООД. Сред доставчиците на услуги за изнесени дейности е и агенцията за управление на клиентски вземания в Югоизточна Европа „ЕОС матрикс“ ООД. Тя е част от германската „ЕОС груп“ и има офиси още в Атина, Скопиe и Белград. За нея в София работят 203 служители. Сред големите чуждестранни компании, които търсят възможности за бизнес в България, е мултинационалната „Съдърленд глобал сървисис“. За нея се заговори през 2007 г. по време на посещението на премиера Станишев в Индия. Макар да не афишира дейността си у нас, на сайта си „Съдърленд“ посочва и България сред базите си. В София се намира и централата на аутсорсинг компанията „Колпойнт Ню Юръп“ (CallPoint New Europe), за която работят 180 души. Вторият й контакт-център в региона е в Букурещ. От 2002 г. работи и контакт-центърът на „Инлайн” ООД, специализиран в управлението на контакти с клиенти, директни продажби, телемаркетинг.
***
Текст под снимка
Сградата на контакт-центъра на БТК не е част от сделката със „Софика“, уточниха двете страни

понеделник, 1 септември 2008 03:38:24

Няма коментари: