понеделник, 1 септември 2008 г.

За да не избяга заекът

Дневник - 17 стр.
За да не избяга заекът

Зорница МАРКОВА

Задържането на ценните кадри става все по-важно за успеха на бизнеса
Темата отдавна вече звучи банално, но нейното значение остава все така ключово не само за успеха, а дори и за оцеляването на бизнеса -как да задържим ценните си кадри и да ги направим щастливи, работейки за нас. Въпросът и неговите отговори вълнуват и ще продължават да занимават стотици компании в света, в Европа и, разбира се - в България. Изследванията показват, че намирането и задържането на добрите служители ще става все по-трудно и предизвикателно за фирмите. Има някои базови условия, които е задължително да бъдат изпълнени, за да може служителите да са доволни. Удовлетворени ли са те, ще работят с желание и няма да мислят за смяна на работата. Специализираната HR секция на сайта About.com предлага съвети, които да помогнат на компаниите да запазят екипа си. Съветите звучат простичко и изглеждат лесно приложими, но все пак е добре непрекъснато да бъдат напомняни, за да не позволим заекът да избяга. Да си наясно със себе си Многобройни са случаите, когато служителите отиват на работа, по цял ден стоят в офиса и не знаят какво да правят. Това е пагубно и за компанията, и за самия човек. От една страна, работодателите похабяват ценен ресурс, който би могло да се използва ефективно. От друга страна, липсата на ясна представа за работата и задълженията действа крайно демотивиращо на служителите и те започват да се оглеждат за нови възможности. Затова е важно всеки да знае какво трябва да прави, какво се очаква от него и какво зависи от труда му. Подобно въздействие може да има и промяната на задълженията. Ако се налага промяна, служителите трябва да са наясно с нея и да я разбират. Само така ще се предотврати усещането за несигурност. Главната рол я на мениджъра Много пъти хората напускат работата си не заради проблеми в компанията или в спецификата на задълженията си, а заради прекия си ръководител. Не е достатъчно да бъдеш добър човек или приятна личност, за да си успешен ръководител. Мениджърът има ключова роля в задържането на кадрите. Като се започне с това да обясни на подчинените си какво се очаква от тях и какви отговорности имат и се стигне до даването на адекватна обратна връзка. Всеки път, когато някой служител се чувства погрешно оценен, има отражение в оборота. Според Сюзан Хийтфилд, автор на HR рубриката на About.com, служителите най-често се оплакват от липсата на яснота за техните задължения; липсата на информация за възможностите за развитие в йерархията и увеличение на възнаграждението; липсата на обратна връзка при представянето; нередовното провеждане на предварително планираните оперативки; липсата на рамков план за начина на работа и изпълнение на задачите. Каквото му е на сърцето, това - и на езика Друг ключов фактор, който прави служителите доволни, е възможността да говорят открито за нещата, които ги вълнуват. Ако хората се чувстват свободни и получават адекватна обратна връзка, те се отпускат и свикват да генерират идеи, някои от които биха били ценни за компанията. Ако това не е така, служителите си държат езика зад зъбите, докато... не напуснат. Да проявиш талантите си Амбициозните и мотивираните хора обичат да се изявяват и в сферите, в които не са тесни специалисти и не им влизат в задълженията. А реално колко човека имат възможността да го правят? За целта мениджърите или преките ръководители трябва да отделят време, за да разкрият уменията и талантите на своите подчинени. Ползите са и за двете страни - за компанията, която ще се възползва от скрит ресурс, и за служителите, които ще работят по-мотивирано. Ето един пример -в малката компания мениджърът е наел външен консултант да изготви маркетингова стратегия и лого. В същото време един от търговските представители във фирмата, който е имал дългогодишен опит в сферата на рекламата, непрекъснато е предлагал своето съдействие, което обаче е останало пренебрегнато. Това го мотивирало да си потърси работа на друго място. С желание за непрекъснато развитие Най-добрите служители винаги искат да се развиват, да научават нови неща и да растат в работата си. Без възможността за нови предизвикателства те губят интереса си. Затова компанията трябва да им предостави възможността за развитие. Иначе ще ги изгуби.

понеделник, 1 септември 2008 03:30:44

Няма коментари: