вторник, 2 септември 2008 г.

Красимир Гергов, консултант на CME и News Corp. за България: На българския медиен пазар ще има малко големи играчи

Пари - 26 стр.
Красимир Гергов, консултант на CME и News Corp. за България: На българския медиен пазар ще има малко големи играчи

Боряна НИКОЛАЕВА

Западните рекламни агенции ще вземат 80% от пазара у нас
► Господин Гергов, какви са вашите прогнози за развитието на продажбата на bTV?
- В момента не съм много запознат с това, което се случва в bTV. Доколкото имам информация, би трябвало до началото на октомври да се предложат оферти на Нюз Корп и тези, които предложат най-добрите условия, естествено ще спечелят.
► Очаквате ли след продажбата на телевизията тя да промени облика си?
- Не вярвам нещо в медията да се промени, защото до момента това е най-добрият телевизионен мениджмънт в България. Ако не бъде променян, няма да има разлика в качеството на продукцията. Тя не е направена случайно, във всичко има логика, затова и тя е водещата телевизия в България.
► Ще остане ли изобщо качествена телевизия, която да е българска собственост?
- Засега смятам, че българското законодателство е направило всичко възможно българи, поне официално, да нямат собственост над телевизиите. Това е така, защото има закон, който не позволява български телевизионни компании да бъдат листвани на борсата. Не само на българската, а по принцип, навсякъде по света. Защото ако някой от акционерите има нещо общо с рекламния бизнес, не може да има нещо общо и с телевизия, нейният лиценз ще бъде отнет. В чуждестранните медий-ни компании не е така. И в CME (Central European Media Enterprises ), и в MTG (Modern Times Group), и в News Corp. има стотици акционери, сред които със сигурност и занимаващи се с рекламен бизнес.
► Смятате ли, че този закон у нас ще бъде променен?
- Да, вярвам, че нашите парламентаристи ще бъдат достатъчно далновидни и този закон скоро ще бъде променен. Би трябвало законът за радио и телевизия да бъде внесен още през първия месец от работата на парламента. В него наистина трябва да се направят много промени, защото още при създаването си той беше архаичен. Част от хората, които го направиха, имат намерение да участват и в създаването на новия закон. Има всякакви абсурди, но дано да бъде написан както трябва. Предишният закон създаде изключително много проблеми на медийния пазар.
► Как ще коментирате слуховете, че смятате да продадете вестниците Класа, Кеш и списание Бизнес уик?
- Смятате ли, че ако аз имам нещо общо с вестник Класа, той би имал някакви финансови проблеми, поради които да се продава?
► Утре започва традиционният фестивал на АРА (Асоциацията на рекламните агенции). Как се промени рекламният пазар у нас през изминалата година?
- За изминалата 2007 г. и преполовената вече 2008 г. рекламният пазар у нас отбелязва ръст от около 30%. Това, което аз прогнозирам за следващата година, е да се запази тенденцията от последните 4-5 години и ежегодният ръст на този пазар да бъде от порядъка на 25-30%.
► Промени ли се посоката на рекламните бюджети към различните медии? В какво съотношение се разпределят?
- Най-зле е при печатните медии. Това е тенденция по цял свят, не само у нас. Много от изданията изостават в представянето си в интернет пространството. Затова и рекламните приходи на пресата са по-малки от тези на електронните медии, защото телевизиите например са много по-добре представени в интернет. В тях се инвестира повече и рекламата там е повече.
► делът на рекламата в интернет медиите ще нараства ли все повече?
- Да, това е световна тенденция, за България към момента интернет медиите могат да се похвалят с ръст от около 100% годишно.
► Може ли да се откроят отделни сектори от икономиката, които през изминалата година са инвестирали най-много средства в реклама?
- Напоследък се забелязва, че банковият сектор е доста активен по отношение на рекламата. Причината е, че той е все още в развитие в България. Тепърва у нас навлиза и личното банкиране и индивидуалното обслужване, т.е. издаването на кредитни карти и др. подобни. Независимо от това как стоят нещата в Европа, нашите заплати ще се увеличават, а оттам и възможността на хората да теглят кредити. Затова и този пазар тепърва ще се развива.
► Появата на борсата оказа ли някакво влияние на рекламния пазар в България?
- Все още може да се каже, че рекламата не се ползва от борсови игри, както се случва в повечето държави, например в Гърция. Когато беше бумът там, той беше на база реклама, а в България тя се замени със слуха и така бяха направени много сделки. В момента борсата не е сериозен фактор на пазара. Има тенденции да стане много подходящо място за инвестиции.
► Кои според вас са най-добрите рекламни агенции у нас? Лоялна ли е конкуренцията в българския рекламен бизнес?
- Рекламният бизнес е като всеки друг бизнес в България, понеже ние сме едно малко село в сравнение с бюджетите и мащабите на останалите държави в Европа. По тази причина не може да се каже, че България е представителен пазар, ако трябва да я сравняваме със страните от Западна Европа. Тенденцията е западните рекламни агенции да вземат около 80% от пазара у нас. Затова мога да кажа, че 10-те най-добри български агенции са толкова добри, колкото 10-те най-хубави коли, т.е. не може да се откроят най-хубавите. Всяка от тях има потенциал да се развива и да създава качествен продукт.
► Каква е възможността България като туристическа дестинация да бъде рекламирана чрез голф?
- Според мен голфът е едно от нещата, които са необходими на България, за да стане сезонът у нас 12 месеца. Засега България не разполага с привлекателни атракциони, няма достатъчно хубави ресторанти с качествено обслужване и нямаме конгресен туризъм, който да задържи туристите. Казина, увеселителни паркове и всякакви подобни места ще привличат посетители. Страната ни сериозно изостава от тази посока, това е и причината да губим качествените туристи.
► Каква е вашата прогноза за развитието на медийния пазар у нас?
- На медийния пазар ще има малко големи играчи и нищо кой знае колко съществено няма да се случи. До края на 2009 г. възможностите на всички сериозни играчи ще бъдат фиксирани и 2010 г. ще бъде стабилна за българските електронни медии. Трябва да е ясно, че когато на пазара се получи непазарна конкуренция, е хубаво на него да дойдат стратегически инвеститори като CME, RTL, MTG. Има опасност да се получи нелогична конкуренция и повишаване на цените на продукциите, смъкване цените на рекламата. Това ще доведе до положението телевизиите да нямат достатъчно реклама и няма да могат да си позволят качествени продукции.
► Тази опасност на какво се дължи?
- На това, че конкуренцията ще включва дъмпинг на пазара. Визирам смъкване на цените, даване на по-големи отстъпки на клиентите, което ще доведе до обедняване на медиите. Те ще търсят намаляване на бюджетите за продукции и качеството на телевизионния продукт ще падне значително. Затова имаме нужда от стратегическите инвеститори, които следват логиката на световния медиен пазар.
***
ВИЗИТКА
► Красимир Гергов е роден на 30 септември 1961 г. в София. Завършва спортна журналистика в Националната спортна академия и международен туризъм в Софийския университет „Св. Климент Охридски”.
► Специализира World Report в СNN- Атланта и CNN-Лондон.
► Професионалната му кариера се развива в сферата на маркетинга, рекламата и консултиране на медии. Той е основател и президент на Българската асоциация на рекламните агенции, президент е на Българската голф асоциация, председател на Националния борд по туризъм от 2008 г., президент на рекламна агенция КRES, партньор в News Outdoor - България.
► Гергов е най-известното име в областта на рекламата и медиите у нас.
***
Рекламата в интернет медиите у нас отбеляза ръст от 100%
***
И догодина рекламният пазар у нас ще има ръст от 25-30%
***
На българските медии им трябват стратегически инвеститори
***
Банковият сектор ще продължи да инвестира сериозни суми в реклама. Причината е, че
той е все още в развитие
в България
***
Текст под снимка
До началото на октомври Нюз Корп ще избере купувач на bTV, смята Красимир Гергов

вторник, 2 септември 2008 04:31:22

Няма коментари: