четвъртък, 4 септември 2008 г.

Кой сега е номер едно

Пари - 24 стр.
Кой сега е номер едно

Светлана ЖЕЛЕВА

Агенция Маркет Тест с управител Ивайло Богомилов прави между 15 и 20 проучвания месечно
BG предприемачът трябва да гледа на парите, които дава за маркетингови изследвания като инвестиция - те няма да му се върнат веднага, а по-късно, но пък многократно. Цените на този тип проучвания са много ниски у нас: страната ни е на едно от последните места в класацията, сочи анализ на Световната организация за маркетингови проучвания. Ниските цени може да бъдат използвани от мениджърите максимално, за да ръководят бизнеса си професионално, отбелязва Ивайло Богомилов, изпълнителен директор и акционер в Маркет Тест АД.
Темп
Маркет Тест съществува от 1995 г. и се специализира в пазарни проучвания. Другият възможен тип проучвания е изследване на общественото мнение, по-познати като социологически изследвания. Нямаме интереси в тази област, но за съжаление понякога и към нас се прилага негативизмът, който хората показват към социологическите агенции, отбелязва Богомилов.
Маркетинговите проучвания са млад сектор, у нас се развива през последните 15 години. Работим основно с големи чужди корпорации, по-малките български фирми все още не са узрели за идеята да използват маркетингови изследвания. А ако ги поръчват, очакват да им кажеш, че техният продукт е най-добър, а също и да им дадеш веднага готови решения, добавя Богомилов. Същото важи и за медиите - повечето искат да чуят, че те са номер едно, а не се задълбочават да анализират тенденции, което би им помогнало да станат подобри.
Добри практики
На базата на нашите данни клиентите вземат много важни решения - големите фирми планират своите маркетингови стратегии. И ако едно изследване ги подведе, то означава, че те ще търпят загуби. А нито една фирма не може да си позволи това. Мениджърите използват нашите данни, за да опознаят пазара, да намерят свободни ниши, да разберат какви са силните страни на тяхната компания и на конкурентите.
В общия случай BG фирми се насочват към маркетингови изследвания, когато имат проблеми и нещата не вървят, а тогава е наистина късно. Дори и да е добре, бизнесът трябва периодично (поне веднъж годишно) да прави маркетингови изследвания - да се следят тенденциите и новостите, основните играчи на пазара и какво се променя в нагласите, поведението и предпочитанията на клиентите. (пример за това са т.нар. tracking изследвания).
Екип
Не наемаме на работа хора от конкурентни фирми, защото те биха дошли с изграден стил на работа, а ние искаме те да усвоят нашия начин. При нас работят млади, добре образовани хора, които предпочитат динамиката и интензивостта. Броят на проектите, които агенцията изпълнява, е между 15 и 20 на месец. Това позволява да дават качествен продукт и същевременно е добър обем за стабилност на бизнеса. Маркет Тест разчита и на над 300 интервюери в страната. Тяхната добросъвестност и коректност са важни фактори за осигуряването на достоверна информация.
***
Развитие
► Един от силните ни сектори е телекомуникационният, много добри сме и в сферата на бързооборотните средства. А също и от фармацевтичния сектор имаме много клиенти, добавя Богомилов.
► Маркет Тест наскоро проведе престижно международно изследване в 10 страни като ОАЕ, Сърбия, Хърватия, Турция, Казахстан, Русия. За нас това е голям успех, натрупахме ценен опит, подчертава Богомилов.
► За съжаление България остана встрани като център за развитие на маркетинговите изследвания. Изпуснахме централите на големите фирми заради забавена приватизация, провалени приватизационни сделки, след което тези корпорации преместиха регионалните си офиси в Румъния.
► Ивайло Богомилов е бил преподавател по медийни изследвания в НБУ, в Колежа на Максим Бехар - М3.
► Вече предпочита да има повече време за своето хоби. Освен че е планинар, голямата му страст е летенето с парапланер. Отскоро е и първият в България международен съдия по парапланеризъм в дисциплината целно кацане.
► Проучванията на Маркет Тест са ад-хок - които се правят по поръчка на клиент и резултатите стават негова собственост, и syndicated - правят се регулярно, а данните са собственост на агенцията.
***
30 души работят в маркетинговата агенция
***
12 години Маркет Тест работи на този специфичен пазар
***
Текст под снимка
Маркет Тест е партньор на в. Пари в подготвяне на класации. стихията на Ивайло Богомилов са медийни изследвания

четвъртък, 4 септември 2008 04:44:37

Няма коментари: