сряда, 3 септември 2008 г.

ЕС забранява домакините и сексбомбите в рекламите

Новинар - 1 стр.
ЕС забранява домакините и сексбомбите в рекламите



Европарламентът иска надзорен орган да следи за равенството между половете в медийните продукти
Съпругите от рекламите, разтревожени от лекетата по белите ризи на мъжете си, ще останат в историята заедно със секскуклите, продаващи всичко - парфюми, алкохол, мебели и автомобили. Европейският парламент ще гласува днес резолюция за премахване на сексуалните стереотипи в рекламите, телевизионните игри и медийните продукти. С документа се препоръчва на държавите членки на ЕС да учредят национални органи за медиен надзор, в които да има специален отдел за равенство между половете. Проектът на документа, внесен от шведската депутатка Ева-Брит Свенсон, беше подкрепен от Комисията по правата на човека в Европарламента.
Според Свенсон налаганите от рекламите стереотипи за жената като домакиня или прелъстителка и за мъжа, който шофира мощен автомобил, са опасни за равенството между половете в Европа. Те поставят рамки на жените, мъжете, момичетата и момчетата, като ограничават хората в предопределени и изкуствени роли, които често са унизителни и принизяващи, смята евродепутатката.
В доклада си до Европейския парламент членовете на комисията подчертават, че медийното изобразяване на представата за идеално тяло може да повлияе отрицателно върху себеоценката на жените, особено на подрастващите и на склонните към хранителни нарушения като анорексия, невроза и булимия. Те препоръчват и създаването на Етичен кодекс за рекламната дейност, в който да е защитен принципът за равенство между половете.
Шефката на СЕМ Мария Стефанова коментира по този повод за „Новинар”, че нашата страна в това отношение вече е напред. Съветът за електронни медии има регулаторни правомощия, в Закона за радио и телевизия съществуват членове, които засягат съдържанието на рекламите, а наскоро бе създаден и специален съвет като саморегулационен орган с участие на рекламни агенции, тв- и радиооператори, напомни тя. Изтъкнатият пиар експерт Максим Бехар е скептичен относно смисъла от създаването на нов орган за медиен надзор. Кой би могъл днес да контролира рекламите в интернет, който на практика е най-безконтролната медия, пита той. Съдържанието на клиповете според него е „въпрос на етични стандарти на самия рекламен бизнес”. Външната регулация е обречена, категоричен е Бехар. Продуцентът Деян Русев-Бърт, който представлява „СИА Адвъртайзинг”, също е на мнение, че такъв орган би бил „несъвременен”: „Сексизмът е демоде. Ако в поръчани клипове има подобни залитания, клиентите вече сами се отказват от тях.” Авторите на реклами у нас вече са разкрепостени, не залагат на клишета и намират по-удачни начини да разкажат своите истории, смята Бърт. Ограниченията нанасят повече вреда от разрешенията, защото опитите да бъдат заобиколени ще доведат до корупция, добавя експертът.
Първият официален протест срещу сексистка реклама у нас беше през 2001 г., когато Величка Христова от Пловдив заведе дело срещу известен производител на бира. В телевизионната реклама на продукта се съдържаше текстът "Какво му трябва на човек? Нова кола, мила жена и една добра бира". Според Христова рекламата прави разграничение между понятията човек и жена. Тогава морално пострадалата от половите стереотипи загуби делото, което беше завела за 100 000 лева. Въпросната компания пък отговори на скандала, като направи подобна реклама, адресирана към жените.

сряда, 3 септември 2008 03:14:07

Няма коментари: