четвъртък, 9 април 2009 г.

Да направиш пари от социална мрежа

Пари - 20 стр.
Да направиш пари от социална мрежа

Христо ЛАСКОВ

Преди година Facebook стана най-голямата социална мрежа в света, а към момента потребителите й са над 200 млн. души по целия свят. Това изисква все по-голям ресурс под формата на сървъри и трафик, за да смогне на потреблението. Работещите за основаната от Марк Цукърбърг компания са се удвоили през 2008 г., като вече са над 800 души, т. е. разходите за заплати скачат непрекъснато. А според различни прогнози приходите на социалната мрежа за миналата година са около 800 млн. USD.
Приходи
Именно капитализирането на Facebook е един от основните проблеми, пред който е изправен Цукърбърг. Досега той и компанията му се издържаха предимно от чужди инвестиции - в началото 500 хил. USD от съоснователя на PayPal Питър Тиел, през още няколко големи инвестиции до 60 млн. USD от милиардера Ли Ка-шин в края на ноември 2007 г. Всички тези пари обаче рано или късно трябва да се върнат отнякъде и от около година Facebook вече предлага таргетирана реклама, от която се възползват не един и двама български рекламодатели. Това е довело до 5 поредни тримесечия, в които компанията успява да реализира печалба преди данъци. Това означава, че вече нямаме нужда от чуждо финансиране, за да поддържаме съществуването си, и междувременно започваме да трупаме и кешови резерви, твърди Цукърбърг в писмо до
служителите си, изтекло по американските медии. Другото послание е, че Facebook е на практика устойчива на рецесия и се надява на 70% ръст на приходите си в края на годината.
Тенденция
Най-голямата социална мрежа в света вече е и популярен канал сред много рекламодатели в България, коментират специалисти от бранша. На практика няма компания, която да иска да рекламира в трудната икономическа обстановка, да планира някаква маркетингова активност и да не иска Facebook да е сред каналите, чрез които
ще се достигне до потребителите у нас.
Причината за това е проста - социалната мрежа разполага на практика с неограничена информация за потребителите си - интереси, възраст, хобита, дори и музиката, която слушат. Така рекламата достига много по-лесно и до подходящите хора, които биха имали интерес да я видят. Тоест, постига се максимален ефект от появата й.
Капитализация
Всичко това накара BusinessWeek да оцени Facebook на между 3.5 и 5 млрд. USD, въпреки че преди година от Microsoft изкупиха 1.5% от компанията срещу чудовищните 240 млн. USD (което означава пазарна капитализация от 15 млрд. USD). И докато Цукърбърг отрича продажбата на социалната мрежа, напоследък отвъд океана се носят слухове за предстоящ дебют на компанията на фондовата борса. Някои анализатори гледат на това като на лекарство за замръзналия IPO пазар, но засега няма официално потвърждение на новината. А междувременно Цукърбърг продължава да мисли все нови начини да капитализира най-големия си ресурс - човешкия капитал, който расте не с дни, а с часове.

Няма коментари: