неделя, 5 април 2009 г.

Снимка, колкото хиляди думи

сп. Мениджър - 86 стр.
Снимка, колкото хиляди думи



Изглежда, много малко компании осъзнават, че визуалната
комуникация най-често е най-силната. А може би това се дължи
на липсата на талант в рекламния бизнес
ИМА ЕДНО ОГРОМНО недоразумение сред компаниите. А именно, че ярките креативни решения не продават. Те създават имидж, изграждат бранд, но за целите на продажбите трябва да използваме познатата и сигурна ежедневна реклама. Снимка на продукта и доста често скучен текст и голямо лого. Не сме ли виждали вече това?
Друго недоразумение е, че рекламата на всяка цена трябва да предизвиква колкото се може повече внимание. Но едва ли има човек, който иска някой да му крещи постоянно.
Третото и последно недоразумение е, че единствено водещите брандове могат да правят истински криейтив. Само погледнете рекламите на IKEA - "продукт-и-цена". Или пък на Wonderbra. Всички те използват снимка, за да обяснят цялата идея, предимствата на продукта и неговата душа. Снимка, която освен че добре разбираш, те кара и да се усмихнеш. Най-опасната и скъпоструваща грешка, която една компания може да допусне, е да отегчи хората.
Да говориш с картини или графики, е интелигентен начин и всеки човек със сигурност ще разбере какво искаш да кажеш. Толкова ли е трудно? Сигурно. Имам предвид кога за последен път сте видели истински добра реклама? Ето един прозаичен пример. Да сравним рекламирането на Absolut Vodka c това на Flirt. Какво виждаме? От едната страна - интелигентна кампания с качествен продукт, която ни забавлява от десетилетия, а от другата - нещо, което се опитва да ни убеди, че ако пиеш Flirt, "ще ти излезе късметът"?! Ехо, има ли някой вкъщи? Да опростяваш нещата чрез езика на картината, означава винаги да ходиш по много тънък лед. Преди няколко години един мой познат арт директор бил на работна среща с екип от Volvo. Там огромен брой инженери обяснявали 300-милионната инвестиция в сигурността на автомобила. Като се почне от страничната предпазна система, ABS-a, спирачките и т.н. Имало повече от 300 страници техническа информация. И след всичко това, когато стартирала кампанията, моят познат дал обяснение на новия модел кола и на огромната инвестиция в сигурността с една снимка - кора с яйца. Инженерите били готови да си посипят главите с пепел, но съвсем скоро търговският отдел подскачал от радост. Няколко месеца по-късно същата кола получила награда за дизайн, а арт директорът написал следното мото: "Най-добре изглеждащият бодигард в света". Не е чак толкова трудно да измислиш креативна реклама и същевременно да я направиш икономически изгодна. Добрата реклама никога не е била цена, тя е инвестиция. Единственото нещо, от което се нуждаеш, е клиентът да не смята, че големината на логото е от първостепенно значение. Не ти трябва и голям бюджет - добрите идеи струват точно толкова, колкото и лошите. Има само две неща, от които наистина се нуждаеш. Идея. И желанието да я направиш реалност.

Няма коментари: