вторник, 7 април 2009 г.

Живко Гинчев, спортен PR:PR бизнесът ще се развива независимо от кризата

Пари - 20 стр.
Живко Гинчев, спортен PR:PR бизнесът ще се развива независимо от кризата

Боряна НИКОЛАЕВА

- Господин Гинчев, с какво спортният PR е по-различен?
- По своята същност той не се различава много от PR като цяло. Все пак спортният PR има своята специфика, защото е доста по-динамичен, наситен е с много повече събития и новини около спортистите.
Сферата е благодатна самите PR специалисти да създават новини. Ще ви дам пример. Провело се е спортно състезание. Ако ние съобщим само резултата, едва ли ще е любопитно за публиката. Тя иска да знае и друго. Например какво яде Веселин Топалов, къде спи, какво прави в свободното си време.
Това е и задачата на спортния PR - да изгради цялостен образ на спортиста. Магията на този бизнес е в правенето на новини, и то на интересни за медиите новини. Затова и аз работя на принципа: Давам на медиите информация, която самият аз, ако бях още журналист, щях да публикувам.
- имат ли нужда спортистите от повече реклама и PR?
- Мисля, че имат нужда. В България обаче нещата са малко изкривени. През последните години PR се разбира като нещо много модерно. Доста хора или компании си наемат PR експерти, без да са наясно какво точно наемат и каква ще им е ползата от тях. Оттам се получава и разочарованието от страна на някои клиенти, които очакват невъзможни неща.
Важно нещо за спортния PR поне според мен е да не се прекалява с присъствието в медиите. То винаги
ще има някакви непредвидени последици. Понякога директната връзка с феновете е много по-важна от 100 публикации дори.
- Щом някои компании все още не знаят какво всъщност е PR, има ли гилдията нужда от повече PR?
- Гилдията има нужда да изчисти чалгата в себе си. Тази професия стана модна и започнаха да се появяват „специалисти”, които нищо не разбират. Има дори такива, които не знаят какви медии има в България.
- защо голяма част от журналистите впоследствие се заемат с PR?
- Може да прозвучи забавно, но това е от голяма полза, защото най-малкото, ако си бил журналист, знаеш в колко часа затваря броят и докога можеш да подаваш информация на журналистите. На мен лично ми беше трудно да взема това решение, но в крайна сметка не съжалявам.
- Каква е вашата прогноза за развитието на PR бизнеса по време на криза?
- Без значение дали сме в условията на криза или не, PR бизнесът ще се развива. Често сравнявам PR експерта с адвокат. Както единият те защитава в съда, така другият те защитава пред медиите и обществото. Затова и винаги съм казвал на клиентите си: Бъдете откровени с мен, както бихте били с адвокат. Нужда от добър PR винаги ще има.
- Как ще се отрази кризата на спорта и на спонсорството?
- Тя вече се отразява. Доста фирми от световен мащаб се отказват от спонсорства и състезания. При нас също има ограничаване на бюджетите. Радвам се, че нямаме изцяло спрени бюджети и не усещаме големи трудности. Най-лесно е да се оправдаем, че има криза и че се отказваме от обявени вече планове или състезания. Това обаче е голяма грешка и не бива да се прави.
- има ли някаква полза от обединяването на PR специалистите и от появата на всички нови асоциации и конфедерации в тази област?
- Гледам леко скептично на подобни инициативи. Важни са резултатите, а не формалностите. Важно е какво ще спечели агенцията от членството си в подобни асоциации, както и какви са ползите за бранша. Наблюденията ми са, че ползите не са големи.

Няма коментари: