петък, 14 март 2008 г.

Фейсбук” създаде милиардер на 23 г.

Фейсбук” създаде милиардер на 23 г.
в. Стандарт

Социалната мрежа на студентите и учениците върти $150 млн. 23-годишният Марк Цукерберг, най-младият милиардер в света "По-добре млад и богат, отколкото стар и беден". Тази леко перифразирана, но неоспоримо вярна поговорка може би най-добре пасва на историята на най-младия днес милиардер в света, посочен в излязлата миналата седмица класация на сп. "Форбс" за 2008 г. Това е 23-годишният американец Марк Цукерберг, създател на т. нар. социална мрежа "Фейсбук" (Facebook.com) в интернет, към която вече са направо пристрастени над 66 милиона ползватели. Младежът без съмнение е рекордьор - само 4 години след появата на портала през февруари 2004 г., първоначално рекламиран в "Гугъл", днес разполага с лично състояние от 1,5 милиарда долара. Вярно, с него той се нарежда чак на 785-о място, но пък специалистът по компютърно програмиране, който доскоро следваше в Харвард, преди да напусне университета, за да се присъедини към Силиконовата долина, все пак не е наследник на приказното богатство на някой арабски шейх, на парите на азиатски чаебол или на трето поколение индустриален магнат от Европа. А тръгва буквално от нулата. Новото златно момче на технологичния бум, което вече живее в Пауло Алто, слънчева Калифорния, всъщност създава "Фейсбук" заедно с трима свои колеги от университета - Ендрю Макълъм, Дъстин Московиц и Крис Хюдж (с последните двама делил една стая). Първоначално те правят онлайн мрежа на студентите в Харвард. Месец по-късно в нея се включват колегите им от Йейл, Станфорд и Колумбийския университет. На следващата година право на регистрация вече имат и ученици, а от май 2006 г. служителите от една и съща организация също могат да се съюзят в мрежа. Порталът стартира с 500 хиляди долара, инвестирани от Питер Тиел, съосновател на компанията "ПейПал" (PayPal) - притежавана от иБей (eBay) и предпочитана от нейните клиенти като платежно средство чрез интернет, алтернатива на кредитните карти, чековете и банковите преводи. По-късно в него налива 13 млн. долара и един от бизнесмените любители на рискови начинания от Силиконовата долина - Джем Брайър, собственик на "Аксел партнърс" (Accel Partners). За успеха на перспективната компания говори достатъчно и фактът, че миналия октомври "Майкрософт" плати 240 млн. долара за 1,6-процентов дял от нея. Тази сума косвено оцени "Фейсбук" на около 15 млрд. долара. Според някои анализатори обаче подобна пазарна стойност е раздута. Компютърният гигант заяви, че се надява делът му в портала, чиито продажби достигнаха 150 млн. долара годишно, да бъде увеличен на 5 процента. "Фейсбук" все още се възприема като запазена лична територия на учещите младежи. Повечето са на възраст между 17 и 25 години и използват мрежата, за да споделят лични преживявания и интереси, да намират нови приятели. Стратегията за развитие на портала обаче се променя почти толкова бързо, колкото и броят на членовете му. Но от какво печели компания, чиито активи са само виртуални - база данни на хора? Точно от тях. За разлика от всеки друг посещаван сайт, портал, търсачка "Фейсбук", както и останалите социални мрежи, събират информация, която затварят в себе си. Мрежата няма външен интерфейс за връзка, копиране, синхронизиране или източване към друг сайт. Веднъж написал нещо в нея, не можеш да го заличиш или пренесеш другаде, дори и много да искаш. Близко до ума е, че, събрани, всички тези индивидуални вкусове и мнения са отлична храна за маркетинга. Разликата с "нормални" сайтове на практика е в количеството информация за посетителите - име, пол, националност, възраст, образование, професия, доход, каква музика харесваш, кои магазини посещаваш и много други. В мрежи като "Фейсбук" ти не само предоставяш тази информация доброволно, но и я предоставяш в смлян и готов за използване вид плюс връзката с личността ти, позиционирана в обществото. Огромна услуга за бъдеща реклама, която да достигне определени "таргет-групи"! За много хора ползването на тези данни е нарушаване на личната им неприкосновеност, а търговията с тях - повече от укорима. Но опонентите им смятат, че най-малкото никой не те задължава да си създаваш профил във "Фейсбук". А и бездруго в интернет няма пълна защита. Е, наистина не е приятно да знаеш, че някой те "следи", но от друга страна, щом така или иначе ще те заливат с реклами, защо да не са на продукти, които могат да ти допаднат. Неотдавна "Фейсбук" съвсем официално представи рекламната си платформа "Фейсбук-едс" (Facebook Ads) с нейните три услуги - Social Ads, Beacon и Insight. И трите създават възможност да се разпространяват социално насочени реклами, твърдят от мрежата. Сред големите имена, които още със стартирането на платформата обявиха, че ще се възползват от възможностите й, са компании като "Блокбъстер", "Кока-Кола". Вестник "Ню Йорк таймс" последва примера на пазарните гиганти и също откри своя страница във "Фейсбук", за да привлече повече посетители в сайта си. Общият брой на стартиращите корпоративни страници, включени в платформата, са 100 хиляди - търговски марки, регионални фирми, организации, музикални изпълнители. стр. 23

Няма коментари: