Рекламата заменя личния лекар?
в. Труд – Пловдив
София СТОЙЧЕВА
Реклами на различни лекарствени продукти и хранителни добавки заливат зрители и слушатели. Атаката е толкова мощна, че дори скептиците се поддават на внушението, че човек може да реши проблема си без да ходи на лекар и без да приема конвенционалните медикаменти. "Защо да се тровя с лекарства, когато мога да се справя с природни продукти", решават част от зрителите, каквато е и целта на внушението. "Появяват се нерегламентирани реклами, които подвеждат човека. Методите им дори са застрашаващи. Казват на зрителя - имаш проблем, става нещо страшно и веднага след това се предлага решението - медикаментът", обяснява доц. Людмил Пейчев, ръководител на катедрата по фармакология към Фармацевтичния факултет на МУ- Пловдив. Според него спекулации се правят по повод на сериозни заболявания -хепатит, увреждане на черния дроб, проблеми на простата, грипа. "Най-големи са спекулациите с имунната система. Почти няма реклама, която да не е имуностимулатор. А това е опасно. Защото в някои случаи такова стимулиране води до тежки алергични реакции. А при раково болните подтиква туморния процес", обяснява доц. Пейчев. След вълната от антиоксиданти, рекламните атаки вървят по повод на различни системи-отделителната, проблемите с менопаузата на жените, топли вълни, с напрежението, с безсънието, с черния дроб, с наднорменото тегло. Както и тези препарати, които претендират, че освобождават организма от токсините. "Понятието токсини е толкова широко, че в никакъв случай не би могло така да се генерализира. Може да са отрови заради тежки метали, заради лекарства, от храна - торове, хормони, биостимулатори, генетично модифицирани. Така че, когато се рекламира средство срещу токсините, трябва да се определи непременно периметърът му, а не като нещо, което обикновеният гражданин ще възприеме като спасител от всичко вредно", категоричен е доц. Пейчев. Родителите трябва пък да са особено внимателни към препаратите за намаляване на теглото. "На тези реклами най-често се поддават момичета, които прилагат какви ли не диети и начини за отслабване и когато включат и подобен компонент, който не е контролиран от държавата, много пъти или тръгват към анорексията, или ако вече са й подвластни, тя се задълбочава", предупреждава специалистът. Рекламите най-често злоупотребявали с това, че предлаганите препарати са от чисти природни продукти. А природата реално е изчерпана. Екологически чисти източници в света почти няма, като се изключат джунглите в Южна Америка и някои непокътнати кътчета на света. Всичко друго е замърсено по всякакъв начин. "Така че природните продукти в голямата си част са изкуствено обогатявани с химикали", категоричен е доц. Пейчев. Особено се обработват чайовете, в които допълнително се влагат възбудители на нервната система. Добавят се и силни аромати. "Трябва някой да следи рекламите. Всяка от хранителните добавки, дори минералите и витамините, трябва да си имат дата и номер на разрешителното. Но за съжаление все още в закона не се предвижда такъв момент и това е слабата страна на законодателната власт", обяснява доц. Пейчев. Държавата според него е прехвърлила цялата отговорност на самите производители. А издирването на някоя от тях се правело само при възникване на жалба от страна на потребителя. Но гражданите не знаят това и си мислят, че щом е лекарство, щом е нещо за здравето, някой ги пази. Всеки гражданин си има личен лекар и за всяко нещо е редно да се допитва до него, препоръчва доц. Пейчев. Текст под снимка Лекарствата, които се предлагат дори без рецепта, не са безобидни и е добре да се вземат след консултация с личния лекар, напомнят специалистите. стр. 4
четвъртък, 27 март 2008 г.
Рекламата заменя личния лекар?
Етикети: в. Труд – Пловдив
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар