De-fense, de-fense*
в. Капитал
"Винпром Пещера" светкавично се зае да защитава името си
"Възмутени сме от атаките и нападките срещу една коректна и отговорна фирма..." "Ръководителите и специалистите във фирмата са на високо професионално ниво, постоянно се информират за новостите в областта на радиокомуникационната техника..." "Винпром Пещера" АД неведнъж е доказвала своите добри намерения и благоразположение към нашата фирма, предоставяйки ни безвъзмездно ползване на лозовите си масиви за най-различни презентации и демонстрации на селскостопанска техника, както и постоянно техническо съдействие..."
Това са само част от стотиците имейли, които частни компании, Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България, дори и кметът на Пещера, изпращат в защита на "Винпром Пещера" през изминалата седмица. Само за един уикенд компанията, чието име бе забъркано в поредния грандиозен скандал в МВР, успя да организира своята защита.
Още след като името й бе забъркано в скандала с арестувания зам.-директор на ГДБОП Иван Иванов, "Винпром Пещера" изключително активно се зае със своята защита. Изпълнителният директор Иван Папазов започна да дава изявления пред медиите. Във всички големи вестници в течение на два дни бяха публикувани две различни реклами на цяла страница. Първата съдържаше открито писмо, подписано от Папазов, в което се излагаше позицията на компанията по скандала и несъгласието й да бъде въвличана в него "чрез непроверена и анонимна информация подхвърлена в медийното пространство...". Втората бе имиджово каре, в което се акцентираше на добрите страни на компанията - нейната големина, благотворителността, която развива, и т.н. Още преди това вълната от имейли, заляла редакциите на телевизии и вестници, вече бе започнала. Дори във форумите онлайн се включиха активни защитници на компанията, но те за съжаление предпочетоха да останат анонимни (поне във форума на capital.bg).
Некампания
Въпреки че по стандартите на PR практиката всички тези активности могат да се определят като кризисна кампания за справяне с конкретен проблем, маркетинг директорът на "Винпром Пещера" Светослав Илиев смята "думата кампания за неуместна. Ние просто искаме да кажем кои сме и да дадем нашето мнение по създалата се ситуация. Няма кампания или сложни стратегии". Илиев каза, че тяхната активност по-скоро е плод на усилията на самата компания и не са ползвали услугите на PR агенция или консултант по кризисни комуникации. "Никога не сме предполагали, че ще бъдем въвлечени в нещо подобно и нямаме агенция, която да ни помага в такива ситуации", каза Илиев. По неговите думи с платените публикации в пресата те са обявили публично своята позиция и важните факти, свързани с компанията. За имейлите (които съдържаха подозрително еднакви получатели, но е недоказуемо дали те са предварително получени от някого) Илиев смята, че "най-вероятно това е самоинициатива на колегите, защото ние също бяхме залети с подобни писма. Много наши колеги се свързаха с нас и ни подкрепиха, понеже утре същото може да се случи и на тях". Той каза, че засега не предвиждат да правят нещо повече по случая. "Искахме да покажем коя е компанията. Оттук нататък не виждам причина да правим нещо повече", смята Илиев.
Кампания
Кампания или импровизирана реакция, активността е факт. Практиците, които потърсихме за коментар, обаче се оказаха на двата полюса. Деница Сачева, управител на PR агенцията IntelDay Solutions, смята, че активността се разминава с основния проблем пред компанията. "Никой не атакува "Пещера" като работодател, като качество на производството, като мащаб на бизнеса или пък като дарител на пари за социални каузи. Атаката е за икономически престъпления и корупция на висши служители на службите", казва тя. Според нея основен пропуск е липсата на ясно становище за ролята на акционера в компанията Атанас Петров, чието име присъства в разработката срещу Иван Иванов.
"В чисто тактически план, не прави добро впечатление това, че интернет страницата на компанията стои необновена от години и вместо информация за позицията по скандала единствено в рубрика "Кариери" се появи обява, че си търсят охрана. Същевременно факт е, че в интернет форумите е организирана сериозна агитка, която срещу всяко негативно мнение пише поне 10 позитивни", продължава анализа си Сачева.
На противоположното мнение е Аня Дайнова, управител на CNR Communications. "Винпром "Пещера" създаде и спази стегната стратегия, реализирана в наситен и точно премерен по дати график. От първите изявления до имиджовите носители всичко е подчинено на запазване на престижа на компанията. Реализацията на антикризисната програма досега показва професионален подход", смята Дайнова. Според нея разпространените писма в подкрепа на "Пещера" "демонстрират възможността за акумулиране на широка бизнес и обществена подкрепа".
Каквото и да се случи оттук нататък, репутацията на "Пещера" едва ли ще възвърне предишния си вид. Хубавото в случая е, че поне частните компании оценяват въздействието на медиите и правилно оценяват рисковете за бизнеса си. За разлика от политиците, които разчитат основно на късата памет на аудиторията...
* Защита, защита - Популярно скандиране по време на мачовете по хокей и баскетбол в САЩ, когато единият отбор има пропуски в отбранителната си игра
стр. 45
събота, 29 март 2008 г.
De-fense, de-fense*
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар