Уважавайте клиента
в. Кеш
Любомира БОНЧЕВА, рекламен консултант
Не подценявайте сувенирната реклама - И с какво се занимавате? - Имам рекламна агенция. - А, точно вие ми трябвате! Ще ми направите ли едно рекламно каре (клипче, билборд...)? Така 6 България обикновено се разбира дейността на една рекламна агенция - правим всичко, от всичко разбираме, задоволяваме рекламни щения всякакви. Факт е, че немалко от колегите стриктно "се придържат" към този принцип. А не бива! Защото всеядността не е добра препоръка, особено в бизнеса. По-добре да питаме: тези, които знаят, които могат и които са доказали, че знаят и могат. По официална статистика у нас има регистрирани над 10 000 рекламни агенции. Зад това внушително число се крият няколко (неприятни) истини: 1. Големите агенции са максимум 100. в общия случай те са филиали на световноизвестни такива. При тях са "големите пари" - те се занимават с медия планиране, изработка или просто пренос на рекламни клипове (аудио- и телевизионни). Обикновено на база на тяхната дейност излизат статистически данни за големината на българския рекламен пазар. 2. Специализираните агенции са около 1000. Те са профилирани най-често в печатната (офсетната) реклама, в дизайна. От тях максимум 50 агенции са тясно специализирани във внос на рекламни и промоционални сувенири. 3. Останалите (до 10 000) се занимават с всичко. Което не е чак толкова лошо, стига да се върши професионално. И тъй като човек не може да разбира от всичко еднакво добре, за препоръчване е за частта, в която колегите не се чувстват достатъчно уверени, да се обръщат към специалисти. Знаете ли, че няма фолклор по света, в който да съществува поговорката "Акъл не искам, пари ми дай!". Само в България тази поговорка се е превърнала едва ли не в символверую на нашата изконна интелигентност. И тъй като въпросът с интелигентността ни е малко спорен, затова по-добре да питаме: тези, които знаят, които могат и които са доказали, че знаят и могат. Повярвайте ми -няма нищо срамно! С тази рубрика поставяме началото на нещо недостатъчно познато по нашите географски ширини - какво представлява сувенирната реклама, как най-добре да се възползваме от нея, къде, как и кой може да ви препъне в нея (което пък да рефлектира върху имиджа на вашата компания). И още много... Потребителите са като меркантилните любовници - отиват там, където изгодата е по-голяма. За съжаление никой до момента не може да даде що-годе точна информация колко пари годишно се харчат за промоционални и рекламни сувенири в България. У нас съществува порочната кампанийност повечето от фирмите да поръчват химикали, запалки, бележници и календари (това е стандартният пакет) за Коледа. Като правило се поръчват в последния момент, и пак като правило - не се получават навреме. Сувенирната реклама е издигната в култ в много страни. Емблематичен пример в това отношение са САЩ. Там промоционални артикули се правят по повод и без повод, за красиви и недотам красиви случки. Спомнете си как в рамките на 72 часа след разрушаването на "близнаците" в Ню Йорк се появиха рекламни тениски, чаши, значки, шапки и пр. Бързам да опровергая притежаващите черно чувство за хумор - американците облякоха тениски с бранд на двата горящи небостъргача не защото се радваха. А защото така изразяваха своята съпричастност към загиналите и техните близки, към това, което сполетя тяхната нация. Пък и те не споделят философията на шопа "Аз не сакам на мене да ми е добре, а на вуте да му е зле!"... Класически примери на плоскостта сувенирна реклама са и англичаните, германците, италианците, японците и още много други. Защото основната цел на рекламните артикули е да покаже твоята принадлежност към нещо (продукт, компания, кауза) и/ или твоята съпричастност към това. Този вид сувенири се подаряват, за да се ползват! Уважаеми рекламодатели, собственици на малки и големи фирми, моля запомнете - вашите подаръци са, за да се ползват!!! От деца, от възрастни, от ваши партньори, от непознати, от всички, към които сте са насочили като таргет група. Подарявайте им качествени неща и не им се подигравайте с ерзаци (или откровени боклуци)! Уважавайте потребителите на вашите подаръци! Не подценявайте тяхната интелигентност! Защото те (потребителите) са като меркантилните любовници -отиват там, където изгодата е по-голяма. вие може да притежавате достатъчно разпознаваема търговска марка. вие може да произвеждате най-по-прекрасните неща. вие може да предлагате най-добрата услуга. вие може да сте безспорен монополист. И какво от това?! Мина отдавна времето на соцреалистичната икономика. Сега сме в условия на пазарна икономика - където всеки клиент ни е важен. Защото днес може и да не пия безалкохолна напитка от марката X, защото онези от Y имат промоция. И раздават едни такива награди, че съм някак си изкушена... Евентуално ще получа маркова тениска, ако събера п броя етикети и ги изпратя. Или пък шапка - лято идва, нали?! Сувенирната реклама е другата ви визитна картичка. И накрая, моля не се опитвайте да ми кажете, че такъв тип реклама се прави с много пари. Защото това не е вярно! Голям бюджет е необходим за медийна реклама. Там "покриваемостта" е голяма, ефектът в част от случаите - също. Да, продажбите ви може би ще се вдигнат (всъщност е препоръчително - нали заради това сте изсипали маса пари някому). Качествена промоционална, сувенирна реклама може да се направи с приличен бюджет. Тя е другата ви визитна картичка. Ефектът от нея също е много добър. Не я подценявайте. вие създавате позитивна емоция ча Кашите клиенти. Да, в бизнеса няма емоции. Но в продажбите има! Поглезете клиентите си! Покажете вашето уважение към тях! Те ще ви се отблагодарят! стр. 58
петък, 28 март 2008 г.
Уважавайте клиента
Етикети: в. Кеш
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар