понеделник, 24 март 2008 г.

Жоао Кабрал, Ръководителят на отдел "Нови пазари" в Google AdWords: Скоро очаквайте реклами и в YouTube

Жоао Кабрал, Ръководителят на отдел "Нови пазари" в Google AdWords: Скоро очаквайте реклами и в YouTube
в. Капитал
Андриан ГЕОРГИЕВ

Профил Жоао Кабрал има бакалавърска степен по икономика. През февруари 2003 г. участва в международна програма за обмен на студенти и започва стаж като координатор при работата с клиенти [client service coordinator] в отдела AdWords в централата на Google в Маунтин Вю, Калифорния. Седем месеца по-късно е назначен като акаунт мениджър в европейското подразделение на гиганта в Дъблин, Ирландия. Там е мениджър на международен екип, фокусиран върху новите пазари. По-конкретно той ръководи онлайн продажбите и дейностите на AdWords в Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка. Това включва управление на всички операции, свързани както с дребния и средния бизнес, така и със стратегическите рекламодатели. Какво е да работиш за Google? - Работя тук от пет години. Мисля, че Google е иновативна компания с много жизнена атмосфера, където мнението на всеки има значение. Хората се трудят здраво и са силно ангажирани с изграждането на марката на компанията. Международните ни екипи покриват по няколко страни и включват представители на различни култури. Като служител на компанията смятам, че мнението ми се цени и в същото време аз оценявам гледните точки на другите. Според мен в това се крие успехът на Google - той се изгражда от най-ниското стъпало до най-високото. Някои от най-иновативните ни услуги в началото са били именно идеи на служители, впоследствие развити до продукти. Кои са основните тенденции според Google в интернет пазара на реклама? - Мисля, че в бъдеще ще видите по-интензивно взаимодействие между различните типове медии. Традиционно съществуват най-разнообразни канали. Смятам, че границите между тях все повече ще се размиват. Маркетолозите все повече ще изоставят простото медиа планиране и ще се ориентират към по-иновативен маркетинг. Изследването на синергиите между различните медийни канали ще играе все по-важна роля. Така например, ако рекламодател излъчва своето послание по телевизията, на следващия ден търсенето на неговата марка в интернет вероятно ще се увеличи. Така че има голяма доза взаимодействие между различните медии и тенденцията е към по-интегриран подход при рекламата. Смятам също, че маркетинговите специалисти все повече ще осъзнават колко е важно да анализират резултатите. Това е сфера, в която Google има много сериозно присъствие. Как изглежда българският рекламен пазар според Google? - Смятам, че местният интернет пазар е много интересен за Google. Той все още прохожда, доколкото икономиката не спира да расте. Разпространението на глобалната мрежа сред населението също се увеличава. Пред AdWords има големи перспективи за развитие, нейната пълна функционалност тук все още не се използва докрай. В България има голяма перспектива в сферата на интернет рекламата, особено в динамични сектори като туризъм и недвижими имоти. Към тях има голям интерес от чужбина, тъй като страната става все по-популярна туристическа дестинация. Да вземем като пример сайта BulgarianProperties. Затова смятам, че България се превръща в силен международен пазар за Google. Каква беше целта на организирания Google University в София? - Това беше първото по рода си събитие на Google в България и изобщо в Югоизточна Европа (ако не броим Гърция). За нас беше важно да усетим пулса на местния пазар, да срещнем клиентите си лице в лице и да ги информираме за предимствата на нашите рекламни продукти като AdWords. Как оценявате проведеното събитие? - Смятам, че събитието беше много успешно. Вече имаме положителни отзиви от участниците. Научихме от кои области рекламодателите са най-доволни и кои се нуждаят от подобрение. Сред основните предизвикателства пред тях са плащанията с кредитни карти и измамите с броя на кликовете [click fraud]. Кои според вас бяха най-важните неща, представени по време на Google University? - Представих някои техники за оптимизация на работата с рекламната програма AdWords. Това включва как най-ефективно да попълвате списъци с ключови думи, как да създавате уместни рекламни текстове, привличащи качествен трафик към вашия сайт, как да следите своите резултати и т.н. Последното е особено важно при провеждане на една рекламна кампания. Инструментът Google Analytics например помага на рекламодателите да построят сайта си по-удобно за посетителите и да разпределят своите бюджети най-ефективно между няколко типа медии. Смятам, че най-голям интерес сред участниците в сесията предизвикаха новите ни рекламни продукти като Gadget Ads и видеорекламите, които добавят към имиджа на Google като доставчик на текстови реклами. Бихте ли разказали повече за Gadget Ads? - Общо взето, Gadget Ads е уебсайт, вграден в друг уебсайт. Услугата интегрира в едно RSS, звук, видео, Flash, HTML и Java код и т.н. По този начин имате няколко медийни платформи за рекламни дейности. GadgetAds могат да бъдат свободно разпространявани между всякакви сайтове, включително персонализираните страници iGoogle. Така в известен смисъл ще получите безплатен трафик към сайта си. А за видеорекламите? Някои казват, че са прекалено натрапчиви. - Философията на нашите рекламни продукти разчита именно на простота и ненатрапчивост. Характерното за т.нар. VideoAds e, че зависят изцяло от желанието на потребителите да ги гледат. В началото те са статични картинки из мрежата от партньорски сайтове на Google [става въпрос за стотици хиляди уебстраници - партньори на AdWords]. Те ще започнат единствено ако посетителят натисне бутона play. Именно затова считам, че това е формат, който се цели в много тясна ниша. Как стои въпросът с рекламите, вградени в клиповете на YouTube? - Засега те са в тестова фаза. Рекламата представлява анимиран слой, наложен върху долните 20% от клипа. Смятам, че това също е ненатрапчив формат, тъй като посланието ще се излъчва само няколко секунди. При липса на реакция от страна на зрителя рекламата ще изчезне. Кога ще излязат от тестовия период? - Засега не мога да отговоря на този въпрос. Видеорекламите в YouTube са достъпни само за някои от медиа партньорите на Google и са единствено на английски. Мога ли като потребител на YouTube да сложа реклами в своите клипове? - Ако сте издател на съдържание и партньор на Google - да. Но в този момент проектът е затворен до тестове с определени участници, изявили желание. Интересува ли се Google от офлайн пазара на реклама? - В настоящия момент работим по няколко програми в тестова фаза. Например PrintAds, която се изпробва в САЩ с подбрани издатели. Има и пилотен проект за радиореклами, който също е ограничен за момента в САЩ. Какви други събития ще организира Google в България? - В България сме все още на етап оценяване на пазара. Ще продължим с образователните инициативи като Google University. Също така ще предложим на клиентите ни онлайн семинари [online webinars] на тема AdWords. Това са учебни сесии в интернет за рекламодатели, засега на английски. Така те ще бъдат информирани за новите възможности на продукта. Към AdWords например всяка седмица се добавят нови функции и това е подходящ метод за запознаването на нашите клиенти с тях.
***
Какво е AdWords Рекламната програма AdWords e златната кокошка в портфолиото на Google. Тя е основният източник на милиардите приходи на интернет гиганта. AdWords подава кратките текстови реклами, които се появяват отдясно, когато търсите с Google. Това са съобщения и линкове на рекламодатели, които плащат, за да достигат до своите специфични целеви аудитории. Рекламодателите превеждат пари на Google само ако потребителят е натиснал техния линк (т.нар. pay-per-click). Освен текстови реклами AdWords доставя и банери в специално избрани сайтове. Така може да сте сигурни, че продаваната от вас марка перални няма да се появи върху сайт за филмови ревюта. Посредством ненатрапчив дизайн и уместност на съобщенията AdWords разчисти пътя на Google към първото място при онлайн рекламите.
***
Какво е Google University Това е част от глобална инициатива на интернет търсачката, която се проведе в София на 12 март. На събитието представители на Google имаха възможност да получат обратна връзка от български клиенти на AdWords. Рекламодателите пък бяха запознати как да извлекат максималното от своите инвестиции онлайн. Това включва ефективен подбор на таргетирани ключови думи, медийно планиране, оптимално определяне на рекламните бюджети и т.н. Тази информация е особено важна при започване на мащабни кампании - все пак разполагате с около осем секунди, в които потребителят решава дали да остане на вашата страница или да сърфира някъде другаде. Клиентите на AdWords България се информираха и за последните тенденции в развитието на рекламната програма, както за и новите медийни формати, към които се е насочил Google. стр. 62-63

Няма коментари: