неделя, 23 март 2008 г.

Yahoo! отваря библия за жени

Yahoo! отваря библия за жени
сп. BusinessWeek

Новият портал Shine ще ухажва пъстрата аудитория на дамските издания
Наистина си струва следващият женски хит на медийния пазар да се появи благодарение на... Yahoo!. Въпреки вдигналия се напоследък шум, в това число агресивната оферта за придобиване на портала от Microsoft и усилията на Yahoo! да парира предложението чрез алтернативни сделки - медийният бизнес на компанията бавно и полека подготвя старта на най-мащабната си съдържателна инициатива от години насам. Порталът Shine, чиято поява е планирана в края на март, е насочен към жени между 25 и 54, а концепцията акцентира върху модата и красотата, рубрики за здраве и храни, домашен уют, родители, междуличностни взаимоотношения, делова среда и финанси. "Вечните теми за типично женско списание," твърди Брандън Хо-ли, главен редактор на портала. И е права: името на сайта -Shine, звучи като модерна версия, или "по-малката сестра", на списания като Good Housekeeping u Woman's Day, които мнозина вече възприемат като намек за "жената до печката" и които въпреки сериозния отлив на читатели и рекламодатели си остават сигурен пристан за цели индустрии. Но като че ли издателите на списания не демонстрират особено желание да вложат десетки милиони, за да обновят и освежат някой от месечните мастодонти на пазара. И ето, че Yahoo! (която дори в трудни времена разполага с достатъчно средства - $1.3 млрд. свободен паричен поток за 2007, и която няма разходи за производство, нито за дистрибуция и в същото време се радва на глобална инфраструктура) отваря Shine. Екипът на Холи се състои от 12 редактори, или около една четвърт от редакциите на бивши издания като Jane u Elle Girl. (Които изглеждаха направо хилави пред напористи конкуренти от ранга на Good Housekeeping.) Мениджърите на Shine водят преговори за ключови партнъорства с големи издатели включително с титана Time Inc., a някои от планираните сделки предвиждат и предоставяне на оригинално съдържание. Освен това порталът ще заблести с интерактивен "звезден прах" - потребителите могат да създават собствени блогове и на по-късен етап с едно кликване да си обменят различно съдържание, достъпно през страницата с личния профил. (Вече не мога да се сдържа: iVillage, приветствайте Ylvillage!) За да демонстрира всеобхватния характер на Shine, Yahoo! стартира наскоро кулинарен сайт, който впоследствие ще стане рубрика в портала. "Няма да разработваме нещата на парче, твърди Скот Мур, старши вицепрезидент и директор по медийните въпроси в Yahoo!. - Искаме да развием няколко достатъчно мащабни продукта, които да се харесват на десетки милиони потребители." Според него Shine напомня за рубриката Life в USA Today и репликира стила на водещите онлайн категории на Yahoo!: Sports, News u Finance.
За старомоден медиен маниак като мен податливостта на Shine към метафори, характерни за печатните медии, звучи добре. Но със същия аргумент новият "кибер елит" (т.нар. дигерати) отрича този проект.
СТАТИСТИКА ОТ ЗНАЧЕНИЕ
Предвид всичко това пътят към спечелването на кибер елита невинаги е постлан с цветя и рози. Yahoo! си остава порталът с най-силен трафик в САЩ. Рубриките му News, Sports u Finance са сред най-четените. Може и да не е чак толкова важно, но само през януари ръстът в кумулативния за трите сайта трафик, както и на Yahoo! като цяло, превишава трикратно ръста на уеб трафика за цялата страна - безспорно постижение, особено ако той се измерва в десетки милиони потребители.
Трафикът никога не е бил проблем за Yahoo!. А печалбата от трафик? Това е съвсем друга история. Shine има всички шансове за "удар 8 десетката", но въпреки това Yahoo! няма да се справи с проблема, пред който са изправени всички водещи медийни портали: от The New York Times до CNET Масивният трафик и лидерството в определени медийни теми не се превеждат буквално в планини от долари - или, нека се изразя по-ясно, поне не в достатъчно долари, според разбиранията на Уолстрийт.
Това е една от причините ред медийни играчи да се окажат замесени в подмолни междумедийни "войни" или да се сблъскат с агресивни оферти за поглъщане.
стр. 63

Няма коментари: