четвъртък, 27 март 2008 г.

И музиката, оплетена в социалните мрежи

И музиката, оплетена в социалните мрежи
в. Дневник
Мариана АСЕНОВА

Музиката отдавна излезе от магазините, от радио- и телевизионните канали и се настани в онлайн пространството. Дори и най-популярните музикални телевизионни канали не остават извън общите тенденции и се надпреварват да предлагат на своите потребители възможности да слушат и гледат онлайн техните програми. Музикалните сайтове пък - без значение дали са легални или незаконни, са сред най-посещаваните места в интернет. Те винаги намират начини първи да предложат на своите потребители както очаквани хитови заглавия, така и цели албуми. Едва ли днес има музикален изпълнител, който да може да си позволи лукса в силно конкурентната среда на музикалния шоу бизнес да няма свой уебсайт. Без значение дали пее джаз, рап, поп или R&B, независимо дали е суперпопулярен или изгряващ, уебсайтът е един от начините артистът да привлича нови фенове и да пази настоящите си почитатели. Мрежата обаче е най-динамично развиващият се „организъм". Всичко, което споменахме по-горе, е част от живота ни, но вече далеч не е достатъчно. За големите имена в музикалния бранш дори лична страница в MySpase не стига. Или публикуван клип в YouTube. (Напоследък и ние се „прочухме" с музикален клип, който събира онлайн потребители, макар че във визирания случай едва ли има с какво да се гордеем.) Тогава? На ход са виртуалните мрежи, вече популярни сред милионите „пристрастени" към онлайн пространството под наименованието социални или професионални общности. С тази разлика, че тук говорим за мрежи от музикални фенове. Два конкретни примера от тази седмица са повече от показателни. Очакваният с нетърпение 14-и албум на R.E.M трябва излезе на 1 април (и това не е първоаприлска шега). Групата R. E.M, която на практика през 90-те наложи стила алтернативен рок на световната музикална сцена, избра да представи своя нов албум Accelerate седмица по-рано. Как и къде? На „страниците" на социалната мрежа iLike. 50 Cent, рап любимецът на милиони хлапета по света, отдавна поддържа своята уебстраница Thisis50.com. Това обаче вече не е достатъчно. Верните му фенове със сигурност посещават и Kyte.tv - чрез този сайт рапърът почти всеки ден изпраща свои нови видеоклипове както към своя сайт, така и към персонални потребителски сайтове. Това са само два примера, които са достатъчни за основа на анализ. Музикалните идоли все по-често прибягват до социалните мрежи и със сигурност все по-често ще го правят. Артистите и техните продуценти няма как да не си дават сметка за потенциала на т.нар. социални мрежи. И на възможността, която те дават, за изграждане на групи от верни фенове. Мениджърът на бандата R. E.M споделя в интервю за водеща онлайн медия, че разчитат изпреварващото представяне на албума в социалната мрежа да провокира хората в две посоки. Първо, да го препоръчат на свои приятели и, второ, да си го купят, когато излезе. Според Бертис Даунс най-важното за налагането на нов албум или турне е хора в група да говорят за това. Перфектната среда за този своеобразен маркетинг „от уста на уста" са социалните мрежи. Нещо повече, по думите на мениджъра появата на корица на списание или интервю по електронна медия като телевизия и радио вече не могат да донесат такава популярност за една група или нов албум, както уебпространството. А в това уебпространство собствен уебсайт и дори страница в MySpace също не са достатъчни. Мениджърът на R.E.M със сигурност не е единственият, който оценява потенциала на социалните мрежи за налагане на пазара на изпълнители и нови заглавия. Едно от доказателствата е бумът на тези мрежи и музикалната „специализация" на някои от тях. Както и милионите потребители, разбира се, които с желанието си да общуват в рамките на социалните мрежи привлякоха вниманието и нюха на представителите на музикалната индустрия. Вече споменатата мрежа iLike.com, специализирана в търсене и представяне на музика, за по-малко от две години (създадена е през лятото на 2006 г.) е привлякла 23 млн. членове. Кой продуцент, мениджър или изпълнител може да си позволи да пренебрегне такъв потенциал и да не се възползва от възможността да качи новина или новия си албум? Очевидно риторичен въпрос. Още повече че iLike може да бъде добавен към профила на потребител, регистриран в една от популярните социални мрежи - Facebook. Освен да препоръчва парчета и изпълнители, да стриймва и да сваля безплатно нови МР-тройки, сайтът дава възможност на потребителя да се свързва с други фенове и групи. Редом с R.E.M могат да бъдат чути например U2 и Eagles. Imeem.com всеки месец събира онлайн общност, която наброява 20 млн. потребители. Мрежата се позиционира като място, където фенове и артисти откриват нова музика, видеоклипове и снимки и споделят своите предпочитания. Мрежата предлага музика, излязла от студиата на всички големи звукозаписни компании. Фенове коментират, че най - вече харесват мултимедията, която им позволява да обменят любими видеоклипове с приятели. Сред уебадресите, които привличат милиони уникални посещения на месец, е и Last.fm. Статистическите данни са за 21 млн. потребители. Мрежата „следи" (звучи и малко страшно на фона на последните събития в страната, но това е друга тема) какво слушат регистрираните потребители, за да „научи" повече за предпочитанията им и да им „предложи" нова музика в зависимост от музикалния им вкус. Казано с други думи, всеки потребител се сдобива със своя музикален профил. Разбира се, това са само няколко примера, подобни мрежи са и Pandora.com, Mog.com, както и българската Vbox7.com. Тези примери достатъчно ясно илюстрират факта, че и най-популярното изкуство, музиката, следва общите тенденции за развитие на уебпространството. И ако довчера това беше личната страница на даден музикант и страница в YouTube или MySpace, а днес това са социалните мрежи, какво ли ни очаква утре? стр. VIII

Няма коментари: