Вселената на Google
в. Капитал
Онлайн-гигантът представи поредните си планове да завладее света
Едва ли много хора ще се учудят, ако скоро земното кълбо се превърне просто в част от логото на Google. Тежкоатлетът на уебикономиката все по-агресивно увеличава своето портфолио и заявява амбиции за разширение в други бизнеси. Тази експанзия обаче все по-често среща яростна съпротива и последният пример е от тази седмица.
Поредната инициатива на Google, която разбуни духовете, е пускането на нов уебинструмент - търсене, вградено в самите резултати от търсенето. По този начин можете да добавите нови критерии за прецизиране на резултатите, и то докато още се намирате в Google. Засега услугата e ограничена до малък брой сайтове с голям трафик като Wikipedia и онлайн изданието на New York Times. Oт нея се възползват и търговски вериги на дребно като Amazon и Best Buy. Така например като изпишете best buy в Google под първия резултат с официалния сайт на компанията ще се покаже кутия, от която може да продължите да търсите вътре в страницата на веригата Best Buy. Това могат да бъдат по-конкретни термини като компютри, монитори и т.н.
Възможността за т.нар. вторично търсене не е "преоткриване на гравитацията" и всъщност присъства от доста време като команда. Например въвеждането на computers site:bestbuy.com ще накара Google да претърси за компютърни продукти само дадената уебстраница. Новото при детайлното търсене на Google обаче е, че върху страницата с подробните резултати се появява и таргетирана реклама от самия Google. А много често тя идва от конкурентни компании на Best Buy като Ebay и дори български компании като aukro.bg. Така на практика Google печели, като продава реклами, насочени срещу търсената марка. Този ефект разгневи много търговци на дребно, които смятат, че така ще загубят трафик към своите уебсайтове. От New York Times предполагат, че дори гигант като Amazon вече се е отказал от спорната функция. От Google коментират пред вестника, че засега имат малко жалби от сайтове, но в бъдеще може и да променят услугата.
Google се готви също така и за мощен десант в телекомуникационния сектор. Миналата седмица завърши специален търг на Федералната комисия по комуникациите (FCC) на САЩ, който имаше за цел да разпредели свободните честоти в безжичния спектър от 700 MHz. В момента на тези вълни се излъчва телевизионен сигнал, но след задължителното преминаване към цифровизация от февруари 2009 г. тази част от спектъра в САЩ ще остане "празна".
От Wired коментират, че изтъргуваните честоти обхващат големи участъци от спектъра и са особено подходящи за високоскоростен пренос на данни. Затова те предизвикват силните апетити на компании, работещи с безжични стандарти като WiMAX и неговия конкурент LTE (Long Term Evolution). Няколко месеца преди да се състои търгът, от Google заявиха, че ще участват със сума от 4.6 млрд. долара само ако бъдат приети четири условия на компанията. Според тях победителят трябва да отвори своята мрежа и да даде на неговите клиенти няколко невиждани до момента права. За потребителите това означаваше, че могат да изтеглят и инсталират на телефоните си всякакви софтуерни приложения, да избират произволен безжичен оператор, съвсем свободно да ползват мобилни услуги от трети лица в рамките на мрежата и да сърфират чрез избран от тях интернет доставчик, свързан към въпросните честоти.
Регулаторът FCC прие две от тези правила - независим избор на софтуер и безжичен оператор. Дори и това е революционна стъпка за телекомите на американския пазар, които изостават значително от конкурентите си из цял свят по критерия "отвореност". Така например iPhone се продава в САЩ с обвързващ договор с AT&T, докато в Германия същото устройство е налично свободно, без контракт.
След края на търга регулаторът FCC се отчете с продадени 1091 лиценза и приходи от $19.5 млрд. Най-голям победител се оказа телекомът Verizon с честота с национален обхват, покриваща 298 млн. души. Конкурентът AT&T пък се сдоби със стотици регионални лицензи, с които ще попълни пропуските в своята мрежа.
Интересното е, че Google не е спечелил никаква част от спектъра, но въпреки това постигна по-важното - успя да прокара правилата за отвореност, с които Verizon и AT&T ще трябва да се съобразява, когато честотите влязат в тяхно владение. Ранд Гетлин от The Prometheus Institute коментира за "Капитал", че ако не беше включването на Google, безжичните оператори щяха най-вероятно да продължат с ограничаването на своите клиенти и да държат ексклузивни права над своята мрежа. Според него промяната ще стимулира най-вече достъпа до интернет от мобилните телефони. Мобилната перспектива за Google включва все повече софтуерни приложения за безжични устройства и разпространение на тяхната платформа с отворен код Android. Последната е базирана на Linux и ще се появи на първите телефони в края на тази година.
Засега много от условията, при които AT&T и Verizon ще предоставят достъп до своите клиенти, остават в мъгла. Докато суетнята около търга все още отшумява, Google отново се намеси в деликатната тема, но този път по повод други честоти. Онлайн търсачката е отправила искане до FCC да превърне т.нар. бели петна между тв каналите от ефирния спектър в мрежа за високоскоростен достъп до интернет с национален обхват. Един вид Wi-Fi 2.0 - нелицензирани радиовълни, които да се ползват напълно свободно и да достигат много по-големи разстояния. Най-амбициозното в проекта на Google е срокът, в който да се изгради тази мрежа - до края на 2009 г. Безжичната идея привлича и други технологични гиганти като Microsoft, Dell, Intel, Hewlett-Packard и северноамериканското поделение на Philips Electronics. Агенция Ройтерс съобщава, че в момента FCC тества оборудване на тези честоти, за да види дали могат да се ползват, без да пречат на излъчвания тв сигнал. Несъмнено най-интересното по тази тема тепърва предстои.
стр. 66
събота, 29 март 2008 г.
Вселената на Google
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар