неделя, 23 март 2008 г.

Земя като една тв реклама

Земя като една тв реклама
сп. Тема
Светослав СПАСОВ

Най-малко четири спота ни налагат като туристическа дестинация. Държавата се оплаква, че няма пари да гради. имидж, но поръчва клипове на корем.
„Земя като една телевизионна реклама." Сигурно така би звучало стихотворението на Георги Джагаров, ако поетът го пишеше днес. От години в европейските и в световните канали - CNN, Euros-port, Euronews, се излъчват тв спотове, които трябва да ни създават имидж на туристическа дестинация. 2008-а не е изключение.
Най-големият новинарски канал в света - CNN International, върти от 10 март клипове на Държавната агенция за туризъм (ДАТ). Според телевизията това е първата й мултимедийна кампания, в която се съдържат два минифилма и уеб-брошура. Първото видео ни представя като „атрактивна целогодишна дестинация с разнообразен туристически продукт". Слоганът му е Bulgaria - Nature welcomes you. Вторият е направен в CNN c кадри, изпратени му от агенцията. Посланието е Bulgaria - Enjoy your choice.
След старта на кампанията някои български медии информираха, че CNN ни представя като хазартна дестинация, показвайки казина. От ДАТ контрираха, че хазартът не е важен акцент в клипа, тъй като кадрите с рулетката са 2-3 секунди, а общата продължителност на клипа е половин минута. Шефката на агенцията Анелия Крушкова бе цитирана, че големият проблем пред страната не е показването на казината, а липсата на средства за по-сериозни рекламни кампании в чужбина. Рекламите ще вървят по CNN осем седмици - през март, май, юни и ноември. Ще струват на ДАТ 240 000 евро. Ще се гледат и в интернет страницата www.sightsan-dsounds.tv - нов електронен продукт на CNN за рекламиране на дестинации. България и Варшава са първите със свои брошури там. Затова тази година присъствието ни в сайта е безплатно похвалиха се от агенцията по туризма.
От 11 март клип за България върви и no Euronews. Преди месеци от „Травъл тв" също се похвалиха, че са получили поръчка от ДАТ да направят реклама на страната. Шефовете на канала дадоха пресконференция, на която показаха 60-секунден спот. Тяхната реклама е различна от тази no CNN.
Миналата година пък ДАТ проведе още един конкурс, който също завърши с производството на клип. Така към ден днешен държавата разполага с най-малко четири реклами, които ще ни налагат като дестинация, и с малко (според шефката на ДАТ) средства за това. Впрочем данни за бюджета на агенцията липсват на интернет страницата и.
През седмицата във вестници се появиха съобщения, че през 2008 г. в чужди телевизии ще бъдат похарчени около един милион евро за туристическата ни реклама. Близо 800 000 от тях щели да влязат в руски канали.
От офиса на „Травъл тв" не пожелаха да съобщят дали ДАТ им е платила за изработката на клипа и в кои страни се излъчва той. Казано бе само, че информация относно проекта може да дават единствено представители на държавната структура. От кабинета на Крушкова обаче също отказаха коментар в отсъствието на шефката си, която бе в задгранична командировка. С нея в чужбина бе и пресаташето Милена Милотинова. Никой от останалите сътрудници не беше в състояние да отговори колко общо клипа е поръчала ДАТ, кои фирми са спечелили конкурсите и срещу какви пари.
Не стана ясно и защо рекламите не са показани първо в България, преди да започнат да се въртят по света. В резултат, съобщавайки за новата кампания на България no CNN, няколко вестника погрешно описаха миналогодишната. Тя е единствената, която излиза при търсене в сайта за видеообмен YouTube.
Когато става дума за ДАТ обаче, въпросите без отговор имат по-дълга история. През 2004 г., когато шеф на агенцията бе Бисер Ялъмов, около конкурса за реклама избухна още по-сериозен скандал. Един от участниците 6 него - международната медия агениия Initiative, неочаквано се оттегли, въпреки че бе допусната до финала. Компанията гради туристическия имидж на страни като Египет, Хърватска и др. В предварителния кръг фирмата представи доклад за нагласите на туристите в 19 държави от Стария континент. Съветите й бяха 25 на сто от тв бюджета да се инвестират в Германия, около 20% - във Великобритания, 10 - във Франция, 6 - в Гърция. За Русия бяха предвидени едва 3 процента.
„Не бих искала да се връщам толкова назад във времето - коментира за „ТЕМА" управителят на Initiative Media club Катерина Буюклиева. - Ще кажа единствено, че вече не участваме в конкурси на ДАТ. Що се отнася go рекламите на България в чужбина, наскоро гледах една, която определено ми хареса. Качеството на клипа обаче не е единственото условие кампанията да постигне целите си. Важно е и кой ще я види. 240 000 евро не звучат много за реклама no CNN. Но колкото и да е изгодна офертата, трябва предварително да се проучи много добре каква е аудиторията на телевизията. Ще ми бъде изключително любопитно да разбера дали ДАТ е поръчала изследване за профила на зрителите на CNN преди да я предпочете пред всички останали електронни медии!"
Страната с най-висок рекламен бюджет е Гърция, сочат данните на Световната туристическа организация. През 2005 г. местното Министерство на туризма е разполагало със 121 милиона евро. Част от парите за промотиране на страната са дадени от асоциация на предприемачите срещу правото да участват във взимането на решения. Около 2/3 от средствата са използвани в телевизии, излъчващи в над 100 държави. Останалите са отишли в интернет и в туристически брошури и списания.
В резултат същата година южната ни съседка е посрещнала около 14.3 млн. туристи, вкарали в страната над 13.8 млрд. долара. За същия период България е приела 4.8 млн. чужденци, а приходите й са около 2.5 млрд. долара.
Години наред туристическите асоциации в страната изявяват желание да поемат част от финансирането на рекламни кампании, които държавата организира. Срещу това бизнесът иска ясна стратегия за развитие на бранша, правила за изразходването на средствата и контрол върху харчовете. Вероятно затова ДАТ продължава да „яде" единствено трохите, които републиканският бюджет й отпуска.
ГЪРЦИЯ И ТУРЦИЯ "ДЪРПАТ" ТУРИСТИ С ДИРЕКТЕН МАРКЕТИНГ
Европейците Все повече изоставят стандартните си двуседмични ваканции от типа „с чадър на Средиземно море", се казва в британско проучване за нагласите на туристите от Стария континент. Жителите му все повече се насочват към нови, по-вълнуващи и по-интересни пътувания за опознаване на чужди култури, без значение в Европа или извън. България има възможност да се възползва от тенденцията, предлагайки им възможност да изживеят нещо ново, да се обогатят и да „презаредят батериите". За целта страната ни трябва да разнообрази начините, по които доставя информация на потенциалните си гости. „Масовите медии все още имат голямо значение при осведомяване на туристите за наличието на нови дестинации - се казва в проучването. - За пътниците, търсещи уникални изживявания, по-важни са допълнителните „съвети" от добре информирани „консултанти". Повишава се ролята на PR, на директния маркетинг с т.нар. лидери на мнения. Тенденцията е наложена от страни като Гърция, Турция и Хърватска, които насочват все по-значителни ресурси към подобни канали за комуникация.
Текст под снимка
Броят на клиповете, с които България се рекламира по света, вече приближава пръстите на едната ръка.
стр. 74-75

Няма коментари: