събота, 29 март 2008 г.

Е ли Google новият Microsoft

Е ли Google новият Microsoft
в. Капитал

Доскоро Google се славеше като компания, която поставя своите принципи пред естествения корпоративен стремеж за постигане на максимални приходи по най-бързия начин и независимо на каква цена. Това, с което онлайн гигантът спечели на своя страна милиони потребители по цял свят и буквално отвя конкуренцията, беше едно простичко нещо - не манипулираше резултатите от интернет търсенето и не продаваше фиксирани позиции в него на свои рекламодатели. Дразнещите и агресивни банери бяха заменени от дискретни и ненатрапващи се спонсорирани линкове, съобразени с контекста на търсените от потребителите думи. Честният, почти наивен подход на онлайн корпорацията обаче беше оценен по достойнство от нейните потребители и скоро тя стана номер едно в своя бранш. Еманация на неформалния и "некорпоративен" стил на Google при правенето на бизнес е придобилият почти легендарен статус слоган на компанията - Do no evil ("Не прави зло").
Дали обаче това може да продължава вечно? Дали Google ще се изкуши да притиска потребителите си от своята доминираща позиция? Дали корпорацията ще приложи един по-гъвкав поход, когато формулира "що е то правене на зло", и се превърне в нещо като интернет версия на това, което е Microsoft при операционните системи? Опасенията в тази насока все повече се засилват. Доскорошната интернет търсачка започва да обръща поглед към нови дейности и пазари, от една страна, и става все по-агресивна в методите си, от друга.
Изминалата седмица даде пресен пример, който поражда мисли за бъдещото развитие на Google. Става дума за пускането на нов уебинструмент, който придоби известност под името "търсене в търсенето". Благодарение на него Google позволява прецизиране на резултатите и сондиране на сайтовете в дълбочина, използвайки алгоритъм на интернет гиганта. Специфичният момент е, че въпросният уебинструмент заменя рекламите на сайтовете със спонсорирани линкове на Google. Или казано по-просто, пренасочва рекламните приходи от въпросните страници към себе си...
По подобен начин, от позицията на силата, Microsoft смачка уеббраузъра Netscape Communicator в средата на 90-те години на миналия век, вграждайки своя конкурентен Internet Explorer в Windows. Дали и Google няма да се изкуши да тръгне по аналогичен път, обръщайки гръб на философията Do no evil?
стр. 57

Няма коментари: