skip to main |
skip to sidebar
Всичко мога, всичко знам, списание ще издавам сам
в. Капитал
Издаването на списания в България е като да имаш парцел в центъра на София. Ако ще и да си го оставил да обрасне в бурени, пак ще изкараш пари. За втора поредна година седмичните и месечните списания са основните движещи сили на пазара на пресреклама според данните от монито-ринга върху рекламните инвестиции на TNS/ TV Plan. Двата сегмента отчитат съответно 25% и 21% ръст на рекламните инвестиции спрямо 2006 г. В левове този ръст се равнява на вложения от 16.954 млн. лева за седмичните и 52.779 млн. лева за месечните издания. При последните основните действащи, хм, заглавия са женското Arnica, което само за три месеца успя да влезе в топ 20 и дава сериозна заявка да размести челните позиции в класацията през 2008 г., мъжките МАХ и FHM, бизнес изданието „Мениджър" и интериорното „Домът днес и утре". Сред по-малките издания добро впечатление правят „Мода" (с ръст 93%), „Бакхус" (част от „Иконо-медиа", издател на „Капитал", с ръст 69%) и БЕЛА (49% ръст). Дори и бившето „Егоист", сега EGO, за което новият му издател - бизнесменът Спас Русев каза че е една от големите грешки в живота му в интервю за „Труд", се представя добре с 40% ръст на привлечените рекламни левове.
„Ева" продължава да удържа на атаките от страна на лицензните международни заглавия с ръст от 18%, колкото имат иЕ11е. Общите инвестиции в пресреклама за 2007 г. са 153.195 млн. лева, или ръст 10.6% спрямо 2006 г. Мониторингът на TNS/ TV Plan обхваща 14 всекидневника, 22 седмични вестника, 15 седмични и близо 60 месечни списания (в таблиците публикуваме приходите на най-големите). При разглеждането на данните трябва да се има предвид, че те са изчислени по официалните тарифи на съответните медии и не включват отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вло-женията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. Въпреки ръста на лъскавите си братовчеди сегментът на всекидневните издания все още остава с най-голяма тежест. Общите вложения в реклама във вестниците са 64 млн. лева, или ръст 4%. Но веднага се набива на очи спадът в привлечените инвестиции на двете издания на „Вестникарска група България" „Труд" и „24 часа". В мониторинга на TNS/TV Plan те присъст ват като едно издание заради политиката си на „огледална реклама" (рекламодателите купуват едновременно еднакви площи в двете издания, като след редица жалби през годините Комисията за защита на конкуренцията разпореди те да освободят два дни от седмицата, в които това правило да не важи). Макар и едва 0.8%, спадът е показателен за все по-голямата конкуренция в сегмента. Сред жертвите през 2007 г. са още „Монитор" (-6%), „Новинар" (-25%) и „Сега" (-13%).
Стабилният ръст на „Дневник" (част от групата на „Икономедиа") от последните години продължава и през втората половина на 2007 г. вестникът успява да изпревари конкурента си при бизнес всекидневниците - „Пари".
При седмичните вестници „Капитал" продължава да държи първото място, като спадът от 12% се дължи на факта, че от началото на 2007 г. TNS/TV Plan изчисляват приходите на седмичното приложение Light отделно. Ако двете суми бъдат събрани, изданието отчита 8.8%
ръст. Осем от 20-те заглавия в класацията обаче отчитат спад на рекламните приходи, което води до отрицателен прираст от -6% на целия сегмент.
При седмичните списания безплатното „Програмата" продължава да държи първото място със смайващ ръст от 49% спрямо 2006 г., следвано от „Журнал" и Light. След гръмовния си старт през 2006 г. през миналата година българското издание на BusinessWeek се стабилизира на 4-5 позиция.
Въпреки забавянето на растежа при всекидневни-
те и седмичните вестници и през 2008 г. пазарът на пресреклама ще отбележи положителни резултати. И вероятно отново благодарение на списанията. С развитието на икономиката доста международни модни и козметични марки стъпват на българския пазар, а те са априори клиенти именно на лъскавите издания. Вероятно през тази година и Ikea най-после ще открие магазин тук, за Starbucks вече официално е потвърдено, а и двата старта ще бъдат подкрепени от масирани рекламни кампании.
стр. 44 - 45
Няма коментари:
Публикуване на коментар