вторник, 19 февруари 2008 г.

Българите почти не четат, гледат телевизия


Българите почти не четат, гледат телевизия


дата : 18 февруари 2008 г. 12:50 ч.


По-голямата част от българите предпочитат да гледат телевизия, слушат радио или сърфират в Интернет, вместо да купуват и четат книги, показва национално представително проучване на българския клон на издателство „Рийдърс Дайджест", чиито резултати бяха разпространени на 18 февруари.
Единствената група печатни издания, които са популярни в България и държат позиции на пазара, са списанията. Книгите са по-скъпи, купуват се по-рядко, предимно от хора над 30 години и се четат по-малко.
Общо 1000 души на възраст над 15 г. са взели участие в изследването, проведено от агенция за маркетингови изследвания „Синовейт" в края на 2007 г., по поръчка на „Рийдърс Дайджест".
Най-активните читатели в страната са на възраст 30-49 г., докато по-младите и най-възрастните предпочитат друг тип забавления. Любопитни са резултатите и по признак „пол", където жените (48%) купуват книги по-често от мъжете (40%). Хората, живеещи в средни по големина градове (50-100 хил. души), се интересуват от повече литературни жанрове и купуват книги по-често, отколкото живеещите в градове с население над 100 000 души.
Сред купуваните книги преобладава интересът към тези, посветени на здравословния начин на живот (24%), следват историческите книги (23%), енциклопедичната литература (23%) и изданията с разнообразни кулинарни рецепти (22%). Най-нисък е интересът към книгите на религиозна тематика (около 6%). По-възрастните хора насочват вниманието си към информация за поддържане на добро здраве, докато младежите се интересуват най-вече от компютърна литература.
„Това може да се обясни с по-високата заетост в големите градове, която възпрепятства хората да отделят време за четене", смята Пенка Бързакова, изпълнителен директор на издателството, което държи рекорда за най-продавана книга в България - бестселъра „Открийте чудесата на света" (130 000 продадени екземпляра досега).
Изследването по поръчка на „Рийдърс Дайджест" разкрива още, че четенето на списания и гледането на телевизия са предпочитани начини за запълване на свободното време. Най-активни в покупките на списания са по-младите хора (предимно жени), както и читателите на средна възраст, а над 60% от респондентите над 50 г. изобщо не купуват списания.
Сред предпочитаните издания на жените са предназначените за тях списания, следвани от изданията за здравословен начин на живот и кулинария. Мъжете определят като интересни теми автомобилите и технологиите.
Хората с по-ниски доходи се интересуват от списания с рецепти и здравословен живот, докато по-заможните предпочитат теми като автомобили, пътувания, музика и филми.
В същото време, близо 80% от населението отделя за телевизия поне 2-3 часа дневно, като хората над 60 години са най-активните зрители, показват резултатите. За разлика от телевизията, радиото не се радва на такава популярност сред участниците в проучването. Едва 25% от анкетираните твърдят, че слушат радио поне два часа на ден, като хората на средна възраст са най-лоялната аудитория.
Що се отнася до интернет потреблението, повече от половината запитани твърдят, че изобщо не използват световната мрежа. Едва девет на сто от анкетираните прекарват в интернет над четири часа дневно, като използват предимствата й основно за кореспонденция чрез електронна поща. Интернет потребителите все още рядко пазаруват онлайн и основните стоки, които поръчват, са техника и книги.

actualno.com

Няма коментари: