четвъртък, 31 юли 2008 г.

Българските пивовари предлагат над 50 марки бира

Пари - Топ марките - 16 стр.
Българските пивовари предлагат над 50 марки бира

Мила КИСЬОВА

КОМПАНИИТЕ ВЕЧЕ ИЗГРАДИХА РАЗНООБРАЗНО ПОРТФОЛИО ОТ БРАНДОВЕ, СЕГА КОНКУРЕНЦИЯТА Е В ОПАКОВКИТЕ
Българските пивоварни компании предлагат над 50 марки бира у нас. Пет от тях влизат в Топ 100 на най-влиятелните брандове в страната. Това са Загорка, Каменица, Ариана, Шуменско и Пиринско пиво.
Портфолио
Изграждането на разнообразно порт-фолио от брандове на цени за всеки тип потребители беше първа задача на всички нови собственици след приватизацията на бирения сектор в България. Тонът бе зададен от тримата световни лидери, които придобиха пивоварни у нас, - InBev, Heineken и Carlsberg.
За бирения пазар обаче водеща е местната култура, затова не е случайно, че местните марки са най-силни. Вносните бири така и не пробиха сериозно и години наред държат около 2% пазарен дял. Българинът се оказа традиционалист и по отношение на вкуса. Той предпочита светлото пиво с алкохолно съдържание около 4-5% пред червената, бялата бира или пък бирите с различни плодови вкусове.
Конкуренция
С повишаването доходите на населението обаче пивоварите започнаха да произвеждат у нас едни от най-известните международни марки, които са в по-високия ценови сегмент. Направените инвестиции в модернизиране на оборудването и технологиите в пивоварните също се оказаха решаващи, за да се спазват оригиналните рецепти. В момента у нас се произвеждат девет лицензионни марки - Бекс, Старопрамен, Стела Артоа, Туборг, Холстен, Калтенберг, Амстел и Кайзер. Потреблението им е около 20% от целия бирен пазар. Биреният пазар в България вече е на такова ниво, че за да растеш, трябва да си изключително иновативен както по отношение на продуктите, така и в подхода към потребителите, казват пивоварите. А това е доста трудно на пазар, на който все още най-важна е цената. С това се обяснява и бумът на големите пластмасови бутилки - удобни и евтини, те заеха бързо пазарен дял над 40% от всички продажби на бира.
Сега след атаката на пластмасовите бутилки и лицензионните бири, конкуренцията между пивоварите се измества на полето на атрактивните опаковки. Бутилки с интересни форми, гравирани надписи, оригинални етикети - всичко е подчинено на желанието продуктът да се отличава. И това е разбираемо, защото в България 65% от продажбите на бира са в магазинната мрежа - предимно в големите супермаркети, където всички марки заедно са изложени на щандовете. Компаниите обаче не просто променят дизайна на бутилките, те се стремят да изградят изпяло нов имидж на марката. Набляга се на емоционалната стойност, която тя носи на потребителите. Затова и се влагат сериозни инвестиции за реклама.
***
ПРОДАЖБИ
За първите шест месеца на годината потреблението на бира в страната е нараснало с 2% при 16% за същия на период на 2007 г. От Съюза на пивоварите в България отчетоха, че са продадени 2.638 млн. хектолитра бира, докато за същия период на 2007 г. обемът им е бил 2.580 млн. хектолитра. Причините за слабия ръст през тази година са няколко - студената зима, продължителната и дъждовна пролет, слабият старт на туристическия сезон и високата инфлация, обобщи Владимир Иванов, председател на Съюза на пивоварите в България. Според него спадът се обяснява и със силната конкуренция и много наситения пазар. Расте обаче износът на българска бира. През шестмесечието са изнесени 8.5 млн. бутилки, което е с 80% повече от миналата година. Основният ни външен пазар е Румъния, където най-много изнасят Болярка и Ломско пиво, а в Македония - бира с марката Каменица, третата по потребление. Испания, Португалия и САЩ са другите направления ас сериозен износ заради големите български общности там.
***
Бира Всички
1 Kamenitza 24,20%
2 Zagorka 20,28%
3 Ariana 14,00%
4 Shumensko 11.87%
5 Bolyarka 11,12%
6 Ledenika 6,30%
7 Pirinsko 5,36%
8 Astika 5,20%
9 Beck's 5,16%
10 Burgasko 3.09%
Източник: Mapkem Teсm

четвъртък, 31 юли 2008 05:27:26

Няма коментари: