Капитал - 40 стр.
Расте ли, расте...
Само БНТ отчита спад в приходите за първите шест месеца на 2008 г.У Още по темата
Каква поредна телевизионна драма
Телевизионно злато
Учебникарски пример за лошо управление на една компания е да имаш спад в приходите от основна дейност в период, в който цялата индустрия отбелязва ръст.
Затова и БНТ определено може да намери място в бъдещо помагало на студентите по мениджмънт и маркетинг. Според мониторинга на Market Links инвестициите в тв реклама за първите шест месеца на годината са се увеличили с 32% и достигат 330.394 млн. лева срещу 250.938 млн. лева за първите шест месеца на 2007 г. За същия период приходите на БНТ от реклама са спаднали с 27% до 13.811 млн. лева. Благодарение на това държавната медиа се срина до петото място в класацията на следените от агенцията за маркетингови проучвания телевизии (виж таблицата).
Market Links следи 10 от тв каналите в страната - bTV, "Нова тв", Канал 1, Fox Life, Diema+, Diema Family, "Евроком", TV7, Mad TV и BBT. Мониторингът не включва рекламите на sms игри, продажба на мелодии и картинки за мобилни телефони и концертна дейност. Данните са базирани на официалните тарифи на телевизиите и не отчитат комисионите, отстъпките за обем и бартерните сделки на рекламните агенции, медиа шоповете и рекламодателите, купуващи директно рекламно време. За получаването на по-реална представа за рекламните инвестиции от тези суми е прието да се вадят от 15% до 50%.
Резултатите на БНТ всъщност са още по-плачевни, тъй като в мониторинга са включени бюджетите, които различни министерства харчат, за да популяризират дейността си. Това развитие доведе и до уволнението на рекламния директор на телевизията Димитър Димитров в края на юни. На негово място бе назначена Ани Димитрова, маркетинг мениджър в ОББ. Според генералния директор на телевизията Уляна Пръмова именно слабата работа на Димитров е една от причините за спада в приходите на медиата. "Ние като рекламни реципиенти не можем да бъдем на първите места даже поради факта, че сме обществена телевизия с ограничение на времето за реклама по закон. Просто имаме един таван, който ще изпълним, и повече не можем да очакваме. Ние не сме частна телевизия, която има неограничено време за реклама. Така че сравнението между нас и другите телевизии не е на една плоскост", продължи Пръмова. В заключение тя каза, че все още сме в средата на годината и е рано за генерални заключение за приходите на БНТ (интервю с Пръмова можете да прочетете на стр. 41).
В процентно изражение най-голям ръст отчитат от TV7 - 256% до 20.239 млн. лева. Според директора "Маркетинг и продажби" на стартиралата в началото на 2007 г. кабелна телевизия Росица Ангелова добрите резултати се дължат основно на успеха на шоуто "Игра за милиони", което привлече много рекламодатели в канала и вдигна пазарния му дял. "След това започнахме излъчването на мачовете от италианското първенство, през последните месеци към тях добавихме и испанското. Имаме и много добър филмов пакет", допълва Ангелова.
Diema също отчита двойно покачване на приходите от реклама - от 7.406 млн. лева за същия период през 2007 г. до 14.851 млн. лева през тази. В наблюдавания период влиза и провеждането на Евро 2008, така че част от добрия резултат на телевизията може да се припише именно на добрите продажби на рекламно време около мачовете от първенството.
Двата най-големи тв канала - bTV и "Нова тв", също отчитат стабилен ръст. За bTV той е 18.8% до 152.108 млн. лева, докато "Нова тв" се представят по-добре в процентно изражение с 35% покачване на привлечените рекламни средства до 106.690 млн. лева. Тези резултати означават основно едно - скоро няма да видим спад в интереса на тв каналите към риалити програмите. Музикалната вълна, която заля националния ефир през пролетта, носи добри приходи на двете медии, така че те едва ли имат желание да се откажат от тях.
За първенството по най-голям дял от инвестициите в тв реклама спорят три продуктови групи. Производителите на напитки (алкохолни и безалкохолни) са вложили най-много - 42.536 млн. лева. Следват ги телекомуникационните компании с 42.204 млн. лева и тези, търгуващи с козметични продукти, с 41.841 млн. лева. По-назад остават фармацевтичните компании и търговци (34.781 млн. лева), банките и другите финансови институции (32.120 млн. лева). Символите на тв рекламата - перилните и почистващите препарати, остават чак на седма позиция с общ бюджет 18.668 млн. лева.
До края на годината пазарът ще се раздвижи основно покрай летните олимпийски игри, есенния тв сезон, в който основна роля ще играят двата риалити мегапроекта на bTV и "Нова тв" - съответно Survivor и Big Brother, както и от шопинг треската, предхождаща последния месец от годината. По традиция повечето рекламодатели запазват по-голямата част от бюджетите си именно за втората половина на годината, така че може да се прогнозира, че крайният резултат за тв каналите ще бъде още по-добър от този за периода януари - юни
***
32% са се увеличили инвестициите 6 тб реклама за първите шест месеца на годината според мониторинга на Market Links.
27% no-малко са приходите на Българската национална телевизия, една от двете медии, които отчитат спад.
330 млн. лева са приходите от реклама за първите шест месеца на 2008 г. в десетте следени телевизионни канала.
събота, 26 юли 2008 04:16:36
понеделник, 28 юли 2008 г.
Расте ли, расте...
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар