четвъртък, 31 юли 2008 г.

Стоян Михайлов, изп. директор на Синовейт България: Топмарките са мечтата на милиони клиенти

Пари - Топ марките - 30 стр.
Стоян Михайлов, изп. директор на Синовейт България: Топмарките са мечтата на милиони клиенти

Светлана ЖЕЛЕВА

Традиция и новаторство вървят ръка за ръка при налагане на брандовете
- Господин Михайлов, какво в класацията за топмарките ви впечатли тази година?
- Впечатляващо е колко устойчиви са нагласите на сънародниците ни в така динамично променящия се пазар - за поредна година най-мощните и влиятелни марки за българските потребители остават Кока-Кола, Нокиа и Сони. Самсунг присъства традиционно сред водещите 10, но сега е отстъпил до 8-а позиция. От десетката отпадат Нестле и Панасоник, а сред водещите 10 новото име е Нивеа. Много от марките в Топ 10 са най-популярните, марките икони в тяхната категория - такива са Кока-Кола, Мерцедес, Нокиа, Адидас. Те съчетават традицията с новаторството и това им дава шанса да се задържат на върха въпреки жестоката конкуренция и шеметната динамика на пазара.
- Какви са шансовете на български марки да попаднат в силното съревнование?
- Загорка е марката, която стабилно присъства в Топ 20. Каменица е 21-ва в трета поредна класация, Девин за първи път влиза в тридесетицата. Проблемът е, че понятието марка е пряко свързано с понятието пазар. А такъв у нас има от няколко години (максимум 10). Докато най-важните показатели за силата и влиянието на една марка са популярността (която изисква дълга и целенасочена комуникация за изграждане на подходящ имидж и позициониране на марката), признание и доверие (които се градят с времето). Друг въпрос е, че чуждите марки разполагат като правило с по-големи ресурси.
- Каква е чувствителността на българските потребители към марките?
- Преди ерата на пазарната икономика живеехме в класическа икономика на дефицита. Марките за нас бяха знаците на "другия" свят, най-видимиге символи на гнилия, но сладък Запад и подобно на симпатичния бушмен от "Боговете сигурно са полудели" бяхме склонни да ги
фетишизираме и обожествяваме. Кока-Кола, Мерцедес и Адидас бяха не просто силни марки, за нас те бяха мечти. Освен носталгичните спомени от това отминало време днес влиянието на водещите марки се гради и върху постоянната промяна, станала принцип на съществуването им. Тя откроява нови черти на познатите марки, с които те привличат нови групи потребители. Потреблението на влиятелните марки носи престиж и социален статус, дава определена свобода и разнообразни изживявания. За младите то е част от процеса на себеоткриване и себеутвърждаване, за по-улегналите е сигурност и предвидимост, удържане на вече изградения собствен свят.
- Маркетингът на топбрандовете с какво е no-различен от това да наложиш нова марка?
- При топбрандовете винаги става дума за дългосрочна стратегия и стриктно следвана маркетингова политика, обезпечена с необходимите ресурси, което при всички случаи им осигурява конкурентно предимство. Неслучайно в двадесетицата присъстват марки на едни от най-големите мултинационални компании в света. От друга страна, задачите пред всяка нова марка винаги са по-сложни: тя трябва да преодолее както конкуренцията, така и инерцията и стереотипите на потребителя, за да се пребори за място на пазара.

четвъртък, 31 юли 2008 05:33:24

Няма коментари: