понеделник, 28 юли 2008 г.

Голяма телевизия

EGO - 123 стр.
Голяма телевизия

Александър БОЙЧЕВ

Съвсем няма да е далеч времето, когато гледането на телевизия отново ще е
модерен спорт сред младите и образовани хора. Основна причина за това иде се
окажат новите технически решения, които ще позволят да се избяга от дивана, да
се избира най-желаният филм и зрителят да бъде облъчван най-ефективно с реклама
Фактите говорят, че все повече хора бягат от електронната медия и
конвенционалното и разпространение. и все пак, все още има надежда за съвременната телевизия
Съвсем няма да с далеч времето, когато гледането на телевизия отново ще е модерен спорт сред младите и образовани хора. Основна причина за това ще се окажат новите технически решения, които ще позволят да се избяга от дивана, да се избира най-желаният филм и зрителят да бъде облъчван най-ефективно с реклама. Съвременната телевизия е траш. След като в развития свят 90% от хората разполагат с цветен приемник и десетки милиони от тях вече инвестират парите си в нови многоинчови плазми и течнокристални екрани, съдържанието е обречено да дразни добре развитите човешки същества. Дали защото евтиното воайорство на риалити форматите отблъсква всяко нормално мислещо и подобаващо чувствително човешко същество, дали защото продуцентите и телевизионните канали обслужват най-вече медийния интерес на своите рекламодатели - фактите говорят, че все повече хора бягат от електронната медия и конвенционалното й разпространение. И все пак, все още има надежда за съвременната телевизия. И тя е свързана с доставянето на филми, видео и забавление не на калпак (каквато е досегашната традиция), а според нуждите и потребностите. Гледа ви се някой сериал? Заповядайте. Обичате да сте в час с новините където и да сте? Нищо по-лесно. Медийното съдържание, познато доскоро единствено като телевизионно, вече придобива абсолютно различни форми. То е достъпно през интернет портали или през мобилни телефони. Телевизията на но-
вото време вече не е тъждествено равна с телевизора, а равна единствено и само с видео. Техническото разпространение на телевизионен сигнал също еволюира. Технологията IPTV прехвърля съдържанието през мрежите на интернет доставчиците,
като в допълнение съществуват технически решения, правещи изживяването интерактивно. Докато слушате любима песен, можете да изберете подменю от екрана и да си я свалите; докато гледате филм, можете да си го поръчате на DVD. Бъдещето е отворено за всяка ваша намеса - какво ще кажете за футболен мач, в който зрителите гласуват кои футболисти да бъдат сменени? IPTV се подкрепя както от мобилни оператори (като френския Orange например, който стартира подобна услуга за своите абонати през пролетта), така и от производителите на телеком оборудване - шведската Ericsson е сериозно ангажирана в представянето на технически решения, правещи свободното гледане на телевизия възможно навсякъде и по всяко време. Функциониращият в САЩ видеопортал hulu.com не е първият от вида си, но е на път да преобърне надолу с главата модела на дистрибуция на видео в интернет. Засега достъпът до страницата е ограничен до територията на САЩ. Причината е в авторските права, за които мениджърите на проекта все още не са постигнали договорка за Европа или Азия с праводържателите. Проектът Hulu е създаден с подкрепата на News Corporation и се управлява от младия Джейсън Кайлар. Той съществува едва от началото на годината, но вече регистрираните му потребители са успели да изгледат близо 70 милиона видеоепизода. Уникалното на този проект в сравнение с други подобни начинания е предлаганото съдържание. От една страна, зрителят може да избира в огромна библиотека от популярни телевизионни предавания и над 400 пълнометражни заглавия от каталозите на NBC u News Corp (къде другаде в момента можете да гледате сериала Miami Vice например?), а, от друга, не дължи нито цент за това. "Сделката" в случая се нарича, разбира се, реклама, като моделът на Hulu таксува рекламните блокове с рейтингови точки, както това правят обикновените телевизионни канали, и следва пропорцията, че на всеки десет минути видео се падат няколко минути реклами.
Противно на очакванията, потребителите нямат нищо против тези рекламни спотове и дори са готови да ги изгледат. Сигурно всички сте чували истории за потребители на услугата TiVo в СЛЩ. които се възползват постоянно от възможността просто да скипват рекламния блок и да гледат филми или мачове без прекъсване на маркетинговия шум. Оценката на пазара за онлайн видеореклама на Джейсън Кайлар е, че go 2011 обемите му ще надхвърлят четири
милиарда долара. Освен в съдържателен план нещата се променят радикално и в технологичен. След като през 90-те години телекомите успяха да променят технологичната парадигма така, че днес притежателите на мобилен телефон да са повече от собствениците на телевизор, сега те искат да привлекат своята аудитория от абонати към нови технически решения, в които големите губещи са компаниите, поддържащи кабелни мрежи. Големите губещи всъщност са всички, които искат да затворят зрителя в класическата догма на телевизията, равна на телевизора. Никога не е било по-лесно да гледате хубави предавания, без за целта да сте приковани в хола.
***
Губещи са всички, които искат да затворят зрителя в класическата догма на телевизията, равна на телевизора. никога не е било по-лесно да гледате хубави предавания, без за целта да сте приковани в хола

неделя, 27 юли 2008 03:29:13

Няма коментари: