понеделник, 28 юли 2008 г.

Направи си сам... реклама

Поглед - 17 стр.
Направи си сам... реклама



„Войните на Кола" навлязоха в нов етап. Битката за много клиенти премина В полето на директния маркетинг. Дори в този момент изглежда, като че музата на свежите сюжети за готините телевизионни клипове бяга от криейтив екипите на дбата безалкохолни гиганта. За Евро '08 „Пепси" предложи на футболните фенове да се Включват в създаването на новата им телевизионна реклама. Хората от улиците и стадионите трябваше да определят какво ще правят Лионел Меси, Сеск фабрегас, франк Лампард, Тиери Анри и Дейвид Бекъм. Според „Пепси" така марката даде контрол на потребителите, за да получи десетки хиляди предложения за сцени със звездите на Pepsi. Някои бяха смешни, а други - направо абсурдни. От тях Pepsi избра най-свежите, които са част от новата кампания. „Кока-Кола" пък, която е първият в света спонсор на Олимпийските игри, специално за Олимпиадата В Пекин стартира дгиталния проект „Моделирай света на Кола", който позволява на потребителите сами да правят дизайна на бутилките на напитката. Непрофесионалните дизайнери трябва да създадат виртуални галерии, където да поставят собствените си модели или да ги показват в по-голяма „Кока-Кола" галерия. Потребителите имат възможност да гласуват за любимите си дизайни и да свалят творбите си в собствени уебсайтове. Двете компании действат благородно, но и заблуждаващо. Идеята „Направи си сам рекламата" по никакъв начин не е продиктувана от липсата на творчески идеи. Единствената причина е, че така се доближават плътно до крайния потребител. Дори успяват да надникнат в главата на този, който в момента пие от бутилката. Плашещо, нали? Тези кампании вече излизат от рамките на обикновените рекламни стратегии. Прехвърлят границите, очертани от тях самите като най-големи компании в света на безалкохолните напитки и марки, познати на всеки един човек от близо 7-те млрд. души по света. Със стремежа си всички да говорят, мислят и работят за тях, всъщност изискват човешкият дух да бъде вкаран в бутилката на „Кока-Кола" или „Пепси", защото марката им вече е религия. Най-добрият начин за манипулация и отклоняване на вниманието е да бъдеш накаран да се почувстваш част от една компания гигант. Така няма да се занимаваш с мръсния въздух в Пекин, нито ще се интересуваш от убитите монаси в Тибет. Вместо това ще мислиш как най-добре би изглеждала бутилката на „Кока-Кола". Рекламата не е просто съобщение. Вероятно няма човек по света, който да не знае какво е „Кока-Кола". Но марката продължава да се рекламира с бясно усърдие. Защото ако „Кока-Кола" престане да се рекламира, нейният дял в информационното обкръжение (който е и дял в общественото съзнание, а оттам и пазарен дял) ще бъде отвоюван от конкурента „Пепси". Това е война, при това истинска и кървава. Конкурентната война изисква не просто да рекламираш колкото трябва, а да рекламираш повече от конкурента и да не му даваш да те изтика от информационното пространство. Да накараш хората да мислят за твоята марка и да не им позволяваш да се сещат за конкурента. Ако ще и да е с цената на това да не се сещат за нищо друго.

събота, 26 юли 2008 04:35:10

Няма коментари: