петък, 1 август 2008 г.

Доц. Маргарита Пешева, член на съвета за електронни медии: Част от радиопазара остава в сивата икономика

Кеш - 17 стр.
Доц. Маргарита Пешева, член на съвета за електронни медии: Част от радиопазара остава в сивата икономика



У нас цифровизацията се забавя, защото регулаторната рамка не е готова
►Медийният бизнес е стратегически отрасъл, който изисква много големи инвестиции и човешки потенциал, които все повече се оказват по джоба и мащаба на големите компании.
- Г-жо Пешева, какво свърши СБМ на заседанието си във вторник?
- СЕМ принципно реши, че ще довърши структурирането на радиосредата, като обяви конкурси за нови радиопрограми в онези областни градове, където радиоконкурси не са провеждани. Това са Пазарджик, Перник, Силистра, Разград и Търговище. Към тях добавихме и гр. Гоце Делчев, който се намира на границата, където е особено важно да се чуват повече и по-качествени български програми. Още преди месец представихме за обществено обсъждане проект за критерии за оценка на представените конкурсни документи и получихме становището на най-влиятелната неправителствена организация АБРО, което Съветът смята за коректно. В случая говоря само от свое име като член на СЕМ.
Обявяваме наесен радиоконкурси за конкретни формати в Пазарджик, Перник, Силистра, Разград и Търговище.
- Ще има ли някаква промяна в подхода на регулаторния орган при обявяването на новите конкурси?
- Да, Съветът прие, че този път ще обявява радиоконкурси за конкретни формати, като за целта ще са необходими социологически изследвания на потребностите и медийните нагласи на отделните градски аудитории. Съветът ще получи доклади и от регионалните си центрове, които ще представят социално-демографската картина в отделните градове, някои особености на региона, които могат да имат отношение към избора на конкретна радиопрограма. Тази информация ще подпомогне Съвета, за да направи правилен избор на конкретен радиоформат, който най-добре отговаря на нарастващите медийни изисквания на градската аудитория. Един пример - ако обявим конкурс за гр. Каварна, той може да е за рок радио или пък в гр. Пазарджик, изхождайки от някои социално-димографски особености, можем да обявим конкурс за етно или попфолк радио.
- Каква ще бъде позицията на Съвета по отношение на онези оператори в тази градове, които работят на основание §9а от медийния закон?
- Смятам, че, както и досега, тя ще бъде конструктивна. Ще бъде добре, ако СЕМ се съобрази с форматите на тези радиостанции, които работят от дълги години и положиха доста усилия за разработването на местните па-
зари, за изграждането на градската радиосреда. Което не означава, че СЕМ автоматично ще препотвърди техните временни разрешения и ще им издаде лицензии. Конкурсното начало ще остане водещо, но опитът на един кандидат, особено на местния радиопазар, ще му дава известно предимство.
- Кога ще обявите конкурсите?
- Вероятно през есента, но тяхното провеждане ще е стъпаловидно - надявам се да ги финализираме до края на годината. Регулаторният орган смята, че е наложително структурирането на радиосредата предимно чрез големите градски аудитории, защото при тях общественият интерес и медийни потребности са най-големи.
- Радиопазарът по-малко динамичен ли се оказва от телевизионния?
- Напротив - напоследък се наблюдава много голяма динамика в радиосредата - смяна на собственост, формати, имена, което отговаря на бързото развитие на медийната среда и приобщаването ни към ЕС. Но динамиката на радиопазара е по-различна, защото той е по-малък и по-уязвим при навлизането на новите медийни платформи - интернет, мобилна телевизия. За жалост, все още част от радиопазара остава в сектора на сивата икономика, това се определя и от високата конкуренция, която невинаги създава най-добрите условия за растежа на радиорекламата, която напоследък е подложена на силния натиск на интернет рекламата. Това доведе до известно окрупняване на сектора в няколко основни радиовериги.
- Това положителен процес ли е?
- Това е нормалното развитие на медийната среда във времето на новата глобална икономика, която създава новите технологически гиганти, изградени от електронни медии, телекомуникации, информационни технологии. Медийният бизнес е стратегически отрасъл^ който изисква много големи инвестиции и човешки потенциал, който все повече се оказва по джоба и мащаба на големите компании. Именно те притежават нужния ресурс, за да инвестират в качествени програми, от които зрителите и слушателите имат нужда. Ето защо не бива да се изненадваме, че на българския пазар също се продават медии. Когато на един национален медиен пазар влезе голям стратегически инвеститор, той става и гарант за по-доброто качество на програмата. Само чрез качествена и атрактивна програма той може да привлече нови зрители и слушатели, което означава - да разшири пазарния си дял.
- Тогава как в бъдеще ще изглежда медийната регулация?
- Новите мобилни комуникации в бъдеще ще правят регулацията по-малко нужна - тя ще намалява за сметка на саморегулацията, на дейността на неправителствени организации като АБРО, които се грижат за въвеждането на общи професионални стандарти и етични кодекси. Особено важна е корегулацията - взаимодействието между регулаторния орган и неправителствения сектор. В новата Директива за аудиовизуалните услуги се обръща специално внимание на корегулацията, както и на медийната грамотност Опитът на един кандидат, особено на местния радиопазар, ще му дава известно предимство.
- Ще успее ли България да въведе цифровата телевизия до края на 2012 а?
Няма как да не успее. След този срок целият аналогов спектър в страните от ЕС се изключва. У нас цифровизацията се забавя, защото регулаторната рамка не е готова. Законът за изменение и допълнение на ЗРТ, който пряко се отнася до цифровизацията, трябваше да бъде приет още през ноември 2007 г., а през юни тази година да стартира първа фаза на цифровизацията. Вероятно този законопроект ще бъде разгледан и приет от парламента през неговата есенна сесия. Въобще новите технологии се развиват много бързо и те отдавна изпреварват медийното законодателство и регулацията. Докато цифровизацията реално навлезе у нас, тя вече е изпреварена от мобилната телевизия и от web платформата за излъчване на радио- и телевизионни програми и пренос на информация.

петък, 1 август 2008 04:04:54

Няма коментари: