вторник, 29 юли 2008 г.

Деница Сачева, Изпълнителен директор на Intelday Solutions и представител на IPRA за България: PR гилдията се нуждае от единно представителство

Пари - 26 стр.
Деница Сачева, Изпълнителен директор на Intelday Solutions и представител на IPRA за България: PR гилдията се нуждае от единно представителство

Боряна НИКОЛАЕВА

Нашата професия дава съвети и предлага конкретни решения, а не говори общи приказки
***
ВИЗИТКА
► Занимава се с PR от 10 години. Работила е в министерството на труда и социалната политика, Националната здравноосигурителна каса, била е началник на кабинета на министъра на здравеопазването д-р Илко Семерджиев по времето на Иван Костов.
► Заедно със свои колеги от университета създават агенцията Intelday Solutions с първоначалната идея да специализират в областта на здравния и социалния сектор. Впоследствие разширяват дейността си до международни проекти, специализирани корпоративни комуникации и политически PR.
***
► Проведоха се много форуми и дискусии, целящи да разяснят същността на професията PR. на какво според вас се дължи това неразбиране и докога ще продължи то?
- Няма как да не се отбележи, че има напредък по отношение на представите за PR. Неразбирането ще продължи, докато не се появят по-добре образовани хора у нас, докато не се засили навлизането на чужди компании. Много по-лесно се работи с тях, защото те имат конкретни очаквания, осъзнават нуждата от комуникационни стратегии. Това са все неща, които много от българските компании не разбират все още. Друг проблем, който влияе върху възприемането на професията, е участието на прекалено много журналисти в нея. Всеки журналист си мисли, че може да бъде добър PR. Това е абсолютно неправилно. Тези от тях, които са широко скроени и имат визия за света, стават за PR. Но тези, които са били тясно ресорни журналисти, в повечето случаи не са особено добри. По този начин и двете професии губят - журналистиката губи един качествен човек, а PR печели един допълнителен медиен лобист.
► Кои са основните проблеми пред бранша?
- В България все още PR не се разглежда като консултантска дейност, което е голям проблем. Хората не са склонни да плащат за консултации. Aко им кажеш обаче, че ще пратиш 50 съобщения до пресата, това ги устройва. Много често клиентите са склонни да дават петцифрени суми за коктейли, но трудно преглъщат четирицифрени хонорари. А все пак, за да предложиш на клиента си правилното решение в подходящия момент, се иска сериозна подготовка, много познания, контакти и информация. Друг проблем е, че в нашата професия има масова инвазия на манекенки и на фолкпевици дори. Стигмите, че PR експертът представлява някоя засукана девойка, която прави мили очи на шефа, или някой сив кардинал, който чертае тайни схеми, все още витаят в обществото. Ние самите трябва да изчистим концепцията за това, как трябва да се представяме пред обществото.
► Подкрепяте ли идеите за създаването на етична комисия и PR конфедерация?
- Предложението за Етична комисия дойде от ИПРА България и аз напълно заставам зад него. Желателно е, ако тя се сформира, да има консултативни функции, а не наказателни, да популяризира добри практики и да дава консултации. Що се отнася до въпроса за конфедерацията, смятам, че в момента наистина сме силно фрагментирани и имаме нужда от единно представителство. Случват се различни неща, които пряко ни засягат, а ние не участваме в тях. Ярък пример за това е, че всички пари, идващи от ЕС в България, задължително съдържат комуникационен компонент. Получава се така, че PR специалистите не участват по никакъв начин в тези проекти. Свидетели сме как непрекъснато се наливат огромни суми в какви ли не кампании, които не винаги са удачни. От обединяване категорично има нужда, но то трябва да включва максимален брой организации. За тях трябва да има определени критерии, обединяването трябва да бъде на базата на реално функциониращи структури, а не на юридически регистрации. Важно е интересите на кого представляваме, към кого сме насочили усилията си. Конфедерацията е удачен вариант, защото тя запазва автономността на отделните организации.
►Достатъчно професионална, прозрачна и добре платена ли е работата на PR експерта у нас?
- Що се отнася до големите и най-добрите агенции в България, смятам че отговорът и на трите въпроса е да. Естествено има още какво да се желае. За справка в рекламния сектор има 240 млн. EUR годишно, а в PR има не повече от 30 млн. лева. Смятам, че сме и прозрачни, защото повечето от нас са задължени да представят финансовите си отчети, минаваме през данъчни и всякакви други проверки и на практика постоянно се показваме пред хората. Ако говорим за разни хора или фирми, които нямат сайт, колегите ви не са чували за него, журналистите не са работили с него и т.н., значи има нещо нередно и работата им не е докрай чиста.
► Как гледат по света на PR в България?
- Както знаете, следващата година за пръв път българка ще бъде президент на ИПРА - Мария Гергова от United Partners. Това е много голямо признание. Две български агенции са печелили нейни награди досега. All Channels е една изключително успешна агенция, която печели много международни награди. Когато някой направи нещо добро на световно ниво, то се оценява. По отношение на иновативност, комуникационни канали, послания, смятам, че по нищо не отстъпваме.
► Каква е вашата прогноза за развитието на PR пазара?
- Не мога да се ангажирам в по-дългосрочен план с нещо конкретно, защото това е изключително динамична професия. Следващата година ще бъде изключително важна. Тогава ще се проведат парламентарни избори и избори за евродепутати. Ще се налеят много пари в политическия PR, ще има доста кампании. Въпрос на политическа воля е да се помисли и най-сетне да се направи нещо за изчистване на образа на България пред света, възможно е да се насочат пари и в тази област. Туризмът също е сектор, който ще погълне много средства, макар че там се залага предимно на рекламата. Липсата на професионалисти ще остане остър проблем за професията.
***
ОБОРОТ
30 млн. лв. годишно се дават за PR в България
***
През 2009 г. ще се налеят много пари в PR
***
Неправилно е да се мисли, че от всеки журналист става добър PR
***
Липсата на професионалисти ще остане остър проблем за професията
***
Текст под снимка
Заблудата, че PR експертът представлява някоя засукана девойка, все още витае в обществото, твърди Деница Сачева

вторник, 29 юли 2008 04:59:11

Няма коментари: