сряда, 30 юли 2008 г.

Теодора Ундъруд, управител на News Outdoor Bulgaria: Крайно време е паркът на външната реклама да се поднови

Класа - 11 стр.
Теодора Ундъруд, управител на News Outdoor Bulgaria: Крайно време е паркът на външната реклама да се поднови

Андриана МИХАЙЛОВА

►На пазара няма правила, а само те ще осигурят инвестиции
Приходите от външна реклама гонят тези на най-бързо развиващия се сектор - интернет рекламата. За миналата година у нас ръстът им е 69%. На какво се дължи той, г-жо Ундъруд?
- Тенденцията е хората да прекарват извън дома си повече време. Затова външната реклама се нарича out of home. Без да искаш я забелязваш.
И В София се появиха т.нар. рекламни мрежи, а билбордовете стават все по-големи. Защо?
- Размерът има значение за външната реклама - колкото е по-голямо, толкова повече се търси и повече се забелязва ефектът от рекламата. Ние сме първите, които започнахме да строим мегабордове 12 на 4 метра на входовете на големите градове и магистралите. Имаме вече В, до септември трябва да ги направим 18. От миналата година много актуални са и мрежите в София. Трябва да благодарим на кмета Бойко Борисов, че задължи всички стари сгради в столицата да се санират. Това е съвсем нов пазар, какъвто вече развиваме и във Варна, и в Бургас.
Какво рекламират най-много клиентите на мрежите?
- Това е скъп продукт и го използват предимно най-го-
лемите рекламодатели -Mtel, Uniliver, Zagoika. Имаме голямо желание да изградим голяма мрежа от билбордове 6 на 3 метра, защото в повечето европейски страни това е основният стандарт. За съжаление у нас използваме стандарта 4 на 3 метра. Кога може да се осъществи тази смяна?
- Зависи от общината и най-вече от архитектите, които трябва да ни разрешат, но засега не се среща разбиране. Дори и да го направят, такива билбордове ще има в покрайнините на София. Ако градът се раздели на зони, каквато идея имаше, не е невъзможно в идеалния център да има само спирки, ситилайтове и ракети, в следващата зона да са билбордовете 4 х 3, а в по-отдалечените квартали - тези 6 x 3 метра. Възможности има, най-важното е да се вкара ред на пазара, защото в момента няма правила. А от това настъпва хаос. Правилата ще доведат до инвестиции, защото билбордовете по улиците са от 1994 година!!! Крайно време е паркът на външна реклама в София да се поднови. А затова трябва сигурност - трябва да има наредба за реклама и дългосрочни договори, каквито липсват. Не преговаряте ли с общината за дългосрочни договори?
- Да, но засега нямаме резултат Искаме те да бъдат минимум за 3 г. Макар че най-рационално ще бъде, ако са за период от 5 г., защото новите тенденции във външната реклама са свързани с много пари.
Защо няма изследвания за ефективността на външната реклама у нас?
- Наистина в България нямаме такива изследвания, но News Outdoor е шестата no-големина в света компания за външна реклама и използваме изследвания от други страни. Липсата на агенция, която да прави такива замервания е минус за пазара, но основната причина, може би е, че те са много скъпи. Не можем да разчитаме дори на един трафик каунт, който се прави само от полицията.
Браншът ви няма ли да се обедини около тази идея?
- Да, от 2 г. Българската асоциация за външна реклама си е поставила това като основна задача, но бизнесът все още е силно фрагментиран. Членовете на асоциацията са 30, повечето от тях са малки и не могат да си позволят да харчат такива пари. Големите фирми се броим на пръстите на едната ни ръка. Предполагам, че основната причина за липсата на такива изследвания са от нестабилността на пазара - преподписваме договорите на всеки шест месеца.
Трудностите в бизнеса преди 15 г. какви бяха?
- Тогава имаше много кадри, но не бяха обучени. Беше пазар на работодателите, сега е пазар на работниците. Има остър глад на кадри във всички области. Може би ще трябва да вкарваме хора от другите ни офиси в Югоизточна Азия. Може би виетнамци, тайландци, сингапурци. Бизнесът ще почне да затваря поради липса на персонал!
***
Визитка
Завършила колеж В Сингапур. След завръщането си в България през 1992 г. започва работа в рекламата. С още двама човека прави News Outdoor Bulgaria. В момента във фирмата, която е най-големият професионален инвеститор в областта на външната реклама у нас, работят 54-ма души. News Outdoor Bulgaria чака тази вечер над 1500 клиенти и приятели на парти в голф клуб "Св. София" по случай 15-ия си рожден ден. Домакините настояват вместо цветя и подаръци, гостите да ги поздравят като отделят средства за децата без родителска грижа от дома в с. Лисичево.

сряда, 30 юли 2008 04:16:12

Няма коментари: