петък, 1 август 2008 г.

Цената на bTV може да стигне 1.1 млрд. евро

Дневник - 2 стр.
Цената на bTV може да стигне 1.1 млрд. евро

Татяна ПУНЧЕВА

Цената на Би Ти Ви (bTV), телевизията с най-голям дял на българския пазар, може да стигне 1.1 млрд. евро. Сумата е изчислена на база стойността на сделката за „Нова телевизия". Скандинавската телевизионна група MTG се договори да придобие 100% от „Нова тв" за 620 млн. евро. Нетната печалба за 2007 г. на българската телевизия е близо 33 млн. лв., показват данните в класацията на най-големите български компании "Капитал юо". Това прави съотношение на предложената цена спрямо печалба (на борсов жаргон - Р/Е) от 36.75- Ако такова съотношение се получи и при евентуална сделка за Би Ти Ви, при печалба от 59 млн. лв. за миналата година цената на компанията е 1.1 млрд. евро. За сравнение - ден по-рано източници на агенция „Дау Джоунс" обявиха, че телевизията се оценява на между 600 и 700 млн. евро. Стойността на Би Ти Ви обаче може да варира, тъй като сделката за „Нова телевизия" включва и канала „Нова плюс" и 8о% от списание „Ева". Трябва да се отчете и фактът, че делът на Би Ти Ви на пазара на тв реклама през 2007 г. е почти два пъти повече от този на „Нова телевизия", показват данните на TNS -TV plan. Двете телевизии обаче успяват да постигнат близка норма на печалба от около 40%, т.е. за всеки приход от 1 лв. те успяват да запишат 40 ст. печалба. Атрактивността на българските телевизионни канали, измерена чрез съотношението цена/печалба на „Нова телевизия", е почти два пъти по-висока спрямо публичните компании от Централна и Западна Европа и три пъти повече спрямо американския гигант CBS (виж таблицата). Изключение прави Полша, където „Полсат" се търгува при Р/Е от 68. Трябва да се отчете и фактът, че към цената на „Нова тв" е прибавена и т. нар. премия за контрол, която може да стигне и 30%. За сравнение с телевизиите най-големите български публични компании, които са в основния индекс SOFIX, се търгуват при средно съотношение Р/Е от 14-52. Същевременно българските каналите постигат близо три пъти по-висока норма на печалба.
***
Първи реакции
Милин Джалалиев, изп. директор на Saatchi&Saatchi:
Сделката ще се отрази положително върху пазара. Очаквам телевизиите да станат по-гъвкави в своята рекламна политика. Предполагам, че оформящите се големи медийни групи все повече ще се стремят да продават услугите си в пакет, което невинаги е най-ефективно за клиента.
Нико Тупарев, продуцент: Колкото повече компании на пазара, толкова по-добре, стига в един момент да не се окаже, че играчите са само двама.
Мила Николова, директор на TNS/TVPIan : Важно е да се знае как ще се развиват в програмно отношение медиите. Надявам се сделките да доведат до нормализиране на ситуацията с двете пийпълметрични системи, което е признак не за развитие, а за незрялост на пазара.
София Пенева,управляващ директор на „Графити Би Би Ди О": Идването на международните компании е добра новина, това ще се отрази позитивно както на агенциите, така и на рекламодателите.
Светлана Василева, директор на„Фокс интернешънъл" за България:
Придобиването на „Нова тв" ще даде възможност на MTG да бъде много по-гъвкава в рекламно отношение. Това ще засили и конкуренцията на пазара.

петък, 1 август 2008 04:44:15

Няма коментари: