понеделник, 28 юли 2008 г.

Телешопинг

сп. Тема - 64 стр.
Телешопинг

Светослав СПАСОВ

Защо bTV, Нова и TV2 се появиха на тезгяха
В България новите медии най-често се появяват преди избори и изчезват след вота. Статистиката обаче мълчи кога е най-подходящото време телевизия, радио или вестник да сменят собственика си. Тези дни два големи частни тв канала - bTV u TV2, офиииално бяха извадени на тезгяха. Пласирането на Нова също се обсъжда, макар и засега под сурдинка.
„Информацията за продажбата на bTV говори, че по всяка вероятност телевизията е достигнала най-високата си йена или че поне собствениците й смятат така - коментира управителят на медийната агенция „Аргента" Владимир Денев, един от основните доставчици на реклама на медийния пазар. - В момента тази медия е водеща на пазара и привлича най-сериозните приходи от реклама и спонсорство. Не е ясно обаче дали това ще е така и догодина. Секторът е толкова динамичен, че дори един провален сезон може да направи от втория първи. 2008-а в най-пълна степен оправдава израза, че се води война за всеки клиент. Досега bTV се справяше по-добре в тази война. Сега може би вече е дошло бремето мениджърите й да оберат лаврите от добрата си работа." Според гръцкото издание „Репортер" Рупърт Мърдок ще иска 800 милиона долара за контролираната от него телевизия. А на въпроса защо му е да се разделя с медията отговор дава пресата зад океана. Неотдавна американският вестник „Уолтстрийт джьрнъл" предположи, че роденият в Австралия милиардер разпродава, за да събере пари и да надцака „Майкрософт" за търсачката Yahoo. През май собственикът й Джери Янг отказа 47 милиарда долара от Бил Гейтс и зачака по-високи оферти. По-късно „НЬз корпорейшън" изкара на пазара 9 от 29-те си телевизии в САЩ. Осем от станциите (в Кливланд, Денвър, Сент Луис, Канзас, Милуоки, Солт Лейк Сити, Бирмингам и Грийнсбъро) ще минат в ръцете на инвестиционния фонд Oak Hill Capital Partners срещу 1.1 милиарда долара. Извън сделката остава единствено деветата телевизия на корпорацията - в Мемфис. По информация на „Ройтерс" босът на „Нюз корпорейшън" Мърдок е наел банка „Лемън брадърс" да оцени активите на телевизиите му в България, Сърбия и Латвия. Според агенцията към родната медия, прибалтийските TV Riga и LNT и сръбската Fox Televizija има сериозен инвеститорски интерес. „Ройтерс" и източникът му твърдят още, че Мърдок не бил решил да продава на всяка цена, тъй като и четирите канала му носели добра печалба. Според агенцията задачата на „Лемън брадърс" била по-скоро да защитава исканата цена пред кандидат-купувачите. Не става ясно обаче колко са те, не се назовават и имена. Което дава повод да се предполага, че най-вероятно „Ройтерс" помага на „НЬз корпорейшън" да събуди интерес към източноевропейските си инвестиции. Преди седмица в българските медийни среди се заговори, че конкурентната на bTV Нова телевизия също си търси купувач. Според мълвата собственикът й - гръцката компания „Антена", за пореден път преговаря с немския медиен концерн RTL. Откакто фирмата купи Нова през 1998 г. от сръбския бизнесмен Дарко Таминджич, тя Вече няколко пъти я „продава" на германците
Последно това стана през 2005 г., когато за неин изпълнителен директор бе назначен работилият и в RTL Павел Станчев. През седмицата от централата на „Антена" за пореден път отрекоха слуховете за предстояща продажба на българската им собственост. Оттам все пак признаха, че до 30 на сто от медията може да бъдат отстъпени срещу инвестиции в бъдещите проекти на Нова. Отново според гръцки издания обаче купувачите може да придобият и пълния пакет акции на телевизията за около 600 милиона евро. Комшиите не пропускат да припомнят, че през последните няколко години Нова стана най-сериозният конкурент на bTV на рекламния пазар в България. „Различната тактика на „Антена" спрямо Нова показва, че най-вероятно компанията вижда още възможности за развитие на собствеността си" - смята Денев. Гигантите bTV и Нова не са единствени на трансферния пазар това лято. Както „ТЕМА" вече писа, чуждестранен инвеститор се търси и за най-новата ефирна телевизия в България -ТВ2. Шефовете на тръгналата през ноември 2007-а медия вече са преговаряли с няколко компании, обясниха от пресслужбата и преди седмица. Повече яснота около името на новия собственик щяло да има в края на юли. Признанието за преговорите дойде, след като в публичното поле се заговори за предстояща сделка с американеца Робърт Лаудер, наследник на козметичните компании „Есте Лаудер" и „Клиник". В пресата бе тиражирана и непотвърдена информация, че сделката за TV2 ще е на стойност 120 милиона лева. През февруари 2007 г. Лаудер официално съобщи, че компанията му СМЕ ще огледа пазарите в България, Русия, Унгария, Полша. Според агенция „Блумбърг" интересът на американеца към региона се дължал на растящите приходи от реклама в местните телевизии. През новата седмица слуховете за успех на преговорите между ТВ2 и Лаудер се засилиха. Чу се обаче, че страните са си стиснали ръцете на драстично по-ниска сума от първоначално обявените 120 милиона - между 19 и 20 милиона евро. В подкрепа на подобен „срив" се изтъкваше обстоятелството, че програмният лиценз на ТВ2 изтича през 2010 г. Бъдещето на медията е неясно и заради задаващите се конкурси за цифрови мултиплекси, които държавата трябва да проведе до 2012 г. Отново по неофициална информация правителството ще лицензира три дигитални платформи, една от които без конкурс ще даде на БНТ. Очакванията са на останалите две с предимство да се настанят каналите, собственост на bTV и Нова. През май се появиха съобщения, че предстои ТВ2 да стане част от програмите на bTV (сред които вече са GTV, Fox life u Fox crime). Слухът не получи официално потвърждение, а скоро след него дойдоха и по-масираните спекулации за предстоящото влизане на Лаудер в ТВ2. От Съвета за електронни медии съобщиха за „ТЕМА", че в началото на Ьли надзорът е бил уведомен за промяна в акционерната структура на телевизията. От документа ставало ясно, че програмният лиценз на ТВ2 вече не е собственост на фирмата на Гергана Даковска „ТВ 2" ООД, а на регистрираната в Люксембург компания „Том тон медия" с представител генералния директор на телевизията Огнян Димов. От канала поясниха, че целта на прехвърлянето е да се улеснят преговорите с потенциалните купувачи. „Поне за мен по-важно от цената на сделката с ТВ2 е самата продажба на телевизията, тъй като около нея има доста неизяснени обстоятелства - коментира Владимир Денев от „Аргент". Ако слуховете за продажба на ТВ2 получат официално потвърждение, то без съмнение това е успех за сегашните й собственици. Медията обаче не е чак толкова важна за развитието на рекламния пазар, тъй като делът й в момента е пренебрежимо малък и не може да доведе до сериозни размествания." Досега продажната цена на българска телевизия официално бе обявена един-единствен път. През зимата на 2007 г. шведската медийна групировка „Модерн таймс груп" (MTG) купи 50 на сто от трите кабелни канала „Диема" и от музикалния ММ. Останалите 50 процента останаха собственост на французина Дидие Щосел. След подписването на договора цената стана ясна от бюлетина на фондовата борса в Стокхолм, където се търгуват акциите на MTG. Оказа се, че компанията е платила 8.5 милиона евро на бившите собственици на четирите програми.
***
ВСЯ ВЛАСТЬ
Павел Станчев -управител на „Нова +"
Гръцката компания „Антена груп" прехвърли собствеността на кабелния си риалити канал „Нова+", личи от сайта на Съвета за електронни медии. Програмата вече е собственост на дружеството „Нова телевизия плюс" ЕООД с управител Павел Станчев, а разрешението за промяната е дадено от надзора. Досега тя се водеше на името на „Нова телевизия -първи частен канал" ЕАД, собственик и на ефирната телевизия. От медията не съобщиха целта на промяната. Както е известно, Станчев е и неин изпълнителен директор.
***
Текст под снимка
Минос Кирияку все още отрича за Нова
***
Текст под снимка
Рупърт Мърдок вече официално обяви намерението си да продаде bTV

неделя, 27 юли 2008 01:46:05

Няма коментари: