понеделник, 28 юли 2008 г.

Голям град - голям сайт

Капитал - 54 стр.
Голям град - голям сайт



Противно на глобализацията, нишата за новинарски портали по региони се разрастваА
Ако следваме логиката на глобализацията, в интернет всички трябва да гледаме клипове в YouTube, да чатим с приятели в MySpace и да се ровим в Wikipedia. Да, но на практика изобщо не става така. В реалността източниците на информация се множат - тенденция, която не подминава и България. Вече не е нужно да се целите в национална аудитория, за да направите популярен сайт. Успешните примери за страници с местен обхват на съдържанието не закъсняват.
Доказателствата
Данните на InternetWorldStats.com за 2007 г. разкриват, че 2.2 млн. българи или почти всеки трети жител на страната активно браузва в интернет. Освен това една трета от тях сърфират от София. Това означава, че в следващите няколко години предстои да станем свидетели на лавинообразен ръст на потреблението в останалите градове. Така например в момента Варна и Пловдив държат около 8% от онлайн аудиторията, а Русе и Бургас - под 5%, сочат данните на интернет-метриките Nielsen Online и Gemius.
Регионалните сайтове тепърва ще стават популярни, убеден е Людмил Кърджилов, управител на "Дарик нюз". Фирмата е собственост на националното "Дарик радио" и разработва едноименния сайт dariknews.bg. На страницата има секции за 16 български града, където всеки може да прочете местни новини, информация за културните събития, насоки за заведения, хотели и друга справочна информация. Съдържанието на страниците е дело на местните репортери на "Дарик радио", разказва Кърджилов. Ръстът в посещенията на локалното съдържание на dariknews.bg от началото на годината е между 35% за Сливен и 99% за Добрич.
Кърджилов дели посетителите на подобни сайтове на две - хора, интересуващи се от случващото се в техния град, и посетители от други градове. Сабина Дукова, управител на добричкия вестник "Нова добруджанска трибуна", смята, че има трета категория - български читатели от други държави. Новинарският сайт ndt1.com следва съдържанието на едноименното печатно издание. Той е привлякъл над 100 хил. уникални посещения за юни отчита онлайн броячът tyxo.bg.
Време е за профилирано съдържание
Една от причините за ръста при регионалните сайтове е, че в традиционните медии не излиза достатъчно информация за случващото се извън столицата. Освен това те не влизат в дълбочината на местните проблеми и точно тук се отваря ниша за местните интернет страници, смята Дукова. Затова и успехът на регионалния сайт зависи много от нивото на репортерите (да, такива са необходими). Широката употреба на рекламните мрежи Google Adsense и EasyTrader също помага, смята Димитър Иванов, собственик на haskovo.info. Те правят връзката между рекламодателите и онлайн медиите наистина възможна.
Започнатият като хоби преди пет години plovdiv24.bg днес вече се издържа изцяло от рекламни приходи, казва Кирил Налджиев, маркетинг директор във фирмата собственик Media Group 24. За тази цел сайтът разчита на собствен репортерски екип и на подбрано съдържание от други медии. Промотираният като "най-популярен регионален сайт в България" е зареден от 49 хил. уникални браузъра (програмата, с която влизате в интернет) през юни, сочи статистиката на Nielsen Online. Всеки месец новинарската му секция се посещава два пъти по-често, отколкото сайта на вестник "Капитал", въпреки че читателите му са пет пъти по-малко. Точно тук е и силата на регионалните сайтове - в поддържането на тясно профилирана (поне в началото), но свръхлоялна аудитория.
Варненци се информират за случващото се в техния град предимно от три сайта. Dnevnik.bg/morski е онлайн версия на местния "Морски Дневник" и регистрира 48 хил. уникални посещения за юни, отчита bgcounter.com. Сайтът е собственост на "Икономедиа" - издател на вестниците "Капитал" и "Дневник". Moreto.net пък разчита не само на свои репортери, но и на съдържание от други медии. Негови представители твърдят, че сайтът е посетен от 99 хил. уникални потребители за периода 15 юни - 15 юли. Varna24.bg е проект на Media Group 24 и се появи онлайн преди малко повече от месец. Въпреки това отчетените уникални браузъри през юни са почти 12 хил.
Въпреки наличието на утвърдени национални медии
София също е в прицела
на специализираните регионални онлайн издания. Сайтът zagrada.bg, собственост на "Икономедиа", привлича месечна аудитория от 62 хил. браузъра (ръст за миналия месец в размер на 113%). Другата силна страница - sofia.dir.bg, събира почти 95 хил. читатели през юни според Gemius.
Бумът на локалните сайтове обаче тепърва предстои. Една от трудностите за момента е всеобщото подценяване на интернет рекламата в средите на местния бизнес. От Media Group 24 споделят, че е много трудно да спечелиш доверието на рекламодателите и да ги убедиш в силата на регионалните сайтове - мисия, далеч по-сложна от привличането на верни посетители. "На национално ниво един регионален сайт е прекалено малък като аудитория и потенциални клиенти", разказва Кирил Налджиев. Въпреки това за последния месец компанията е пуснала още три местни сайта, покриващи Варна, Русе и Бургас.

събота, 26 юли 2008 06:13:00

Няма коментари: