Кеш - 23 стр.
Глобален бизнес с комерсиални измерения
Петър ХРИСТОВ
Рекордните 1.8 милиарда долара са вложени в спортните обекти в Пекин
Ярка тенденция в развитието на съвременния спорт е отдалечаването му от олимпийския модел за принципа на участието на Пиер де Кубертен. В момента икономическите фактори и интереси са движеща сила в спорта и олимпийското движение.
В периода от 2004 до 2007 г. МОК събра общо 6 милиарда „Долара. Половината от средствата - 2.900 милиарда, са от продажбата на .телевизионните npaga, 2.100 млрд. долара се съберат от спонсори, 380 млн. - от продажба на билети, и 100 млн. - от мърчандайзинг. Деветдесет и два проиента от глобалната сума се разпределя между организационните комитети на игрите в Атина през 2004 г. и Торино през 2006 г. и 199 национални олимпийски комитета. Останалите осем процента са за издръжка на централата. Преди две години ръководството на МОК взе решение за създаване на телевизионна и радиокомпания "Олимпик Бродкастинг Сървис", която да предава картина и звук от Олимпийските игри през 2008 а Досега МОК бе само търговец на правата си, като за предаванията на зимни игри през 2002 г. в Солт Лейк Сити в САЩ и игрите в Торино - Италия, през 2006 г., получи съответно 738 милиона и 832 милиона долара, а за летните игри през 2004 г 8 Атина -1.5 млрд. долара. През 2008 г. в Китай цената на правата за целия свят е 1.8 милиарда долара. Констатацията на маркетинговите специалисти е, че няма стоки или услуги в света, чиито цени да са скочили с толкова много за толкова кратко време. А организаторите на телевизията добре знаят, че никое друго спортно събитие - нито Световното първенство по футбол, нито Формула 1, успяват да привлекат такава аудитория. Занапред продажбата на излъчваната картина ще бъде предоставена на специална маркетингова агенция, в която МОК ще има основната дума. МОК примамва апетитни спонсори
Водещите спомоществователи на Олимпийските игри са Coca-Cola, John Hancock, Kodak, Mc'Donalds, Visa, Xerox, Time, Sports, Illustrated, Schlumberger Sema, Pfizer, Daimler Chrysler, Panasonic, Samsung, Mizuno, Swatch и Swissair. Очевидно е, че преобладават американски компании или такива с американско участие. Представителите на Mc'Donalds u Visa твърдят, че самото им участие 6 олимпиадата раздвижва бизнеса им. От Kodak например използват игрите, за да покажат новите си технологии. Свързаната с МОК маркетингова програма ТОР VI анонсира 866 милиона долара приходи от спонсори за Олимпиадата в Китай през 2008 г. За пръв път китайска марка - в случая Lenovo, производител на компютри, ще е сред единайсетте партньора на олимпийските игри. Осем корпорации вече подписаха договор за местно партньорство - Bank of China, China Network, Sinopec, CNPC, China Mobile et Air China плюс двете чуждестранни марки "Фолксваген" и "Адидас". Радващо е, че много мултинационални компании идват в Китай с идеята да укрепят и да засилят марките си. В построяването на олимпийските обекти за Пекин 2008 са вложени 1.8 милиарда долара. Състезанията, които започват на 8 и завършват на 24 август, ще се провеждат на 37 свръхмодерни съоръжения. Най-много пари са вложени в изграждането на олимпийския стадион, наричан „Птиче гнездо" -486 милиона долара. Половината от тях бяха дадени от държавата, а останалите - от частни инвеститори. За тази цел властите в Китай приеха специален закон преди три години, който позволява привличането на частни капитали за строителство на спортни обекти за олимпиадата. На стадиона "Птиче гнездо" ще се проведат церемониите по откриването и закриването на игрите. Драконовски мерки срещу спекулантите на билети Междувременно организаторите в Китай предприемат драконовски мерки за предотвратяване на спекулата с билети за спортните събития, както и за пласирането на фалшификати. Според властите се очаква мнозина да опитат да спечелят от този "бизнес", след като в интернет се предлагат билети за откриването на олимпиадата на цени с около 20 пъти по-високи от номиналните. Организаторите до момента са продали 6.85 милиона билети за състезанията по всички 28 вида спорт Три четвърти от тях са пласирани в Китай, а останалите са предоставени за продажба на Националните олимпийски комитети на останалите държави по света. Американска телевизия продаде реклами за $900 милиона Световноизвестната американска телевизионна компания NBC продаде рекламното си време по време на Олимпиадата в Пекин за около 900 милиона долара. Това е абсолютен рекорд в историята. NBC ще излъчи общо 3600 часа състезания в китайската столица. Най-голям интерес се очаква да предизвикат мачовете на националния отбор на САЩ по баскетбол за мъже, в който са включени всички най-добри играчи от НБА. Специалистите предвиждат и рекордна гледаемост на стартовете по лека атлетика, и най-вече в спринта на 100 метра. Планирани са 4500 допинг теста Международният олимпийски комитет (МОК) планира да бъдат извършени 4500 проби за допинг на състезатели по време на Игрите в Пекин. Проверките на представители на Международната антидопингова агенция (WADA) ще обхванат участници в абсолютно всички спортове. Специалистите очакват на тази олимпиада да се стигне до множество положителни проби. Преди четири години в Атина бяха извършени общо 3000 проверки, като хванатите с допинг спортисти бяха 24. „Сега има далеч по-добри технологии, които не позволяват да останат скрити стимуланти в организма на състезателите. Всички ние сме решени да продължим своята война срещу допинга, който е съвременният враг №1 на спорта. Ще бъдем абсолютно безкомпромисни срещу провинилите се спортисти. Нашата задача е веднъж завинаги да изчистим това петно от спорта" коментира президентът на МОК Жак Рох. По негово предложение състезатели, които дадат положителна проба за допинг по време на Олимпиадата, няма да имат право да участват в следващите игри в Лондон.
Осигуряват 10 000 велосипеда за гостите на Олимпиадата
Ръководителите на градското управление по туризма в Пекин решиха да предоставят на хотелите в китайската столица 10 000 безплатни велосипеда. Те са предвидени за гостите на Олимпийските игри. Велосипеди ще получат 119 хотела, които имат подписани договори за обслужване на гости на Игрите, както и всички 5-звездни хотели в Пекин. Ръководителите се надяват да избегнат по този начин гигантските задръствания по време на Олимпиадата. За тази цел ща бъде въведен и временно закон за четните и нечетните номера, който ще ограничи използването на личните автомобили. Действието му ще намали броя на автомобилите в Пекин до 2 милиона. Глобата за неспазилите закона ще е 15 долара. В града са открити три нови линии на метрото, чиято обща дължина достигна 200 км.
***
Текст под снимка
Президентът на МОК Жак Рох може да бъде доволен от финансовите резултати на управляваната от него организация
петък, 1 август 2008 04:08:24
петък, 1 август 2008 г.
Глобален бизнес с комерсиални измерения
Етикети: в. Кеш
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар