Банкер - 27 стр.
Евтинията при билбордовете приключва
Мариета ВЕЛИНОВА
През изминалата седмица главният архитект на София - Петър Диков, реши, че е крайно време да сложи ред в рекламите из столицата. Архитектът смята да изчисти града от незаконната реклама с помощта на Столичния инспекторат. Идеята е от септември от уличните стълбове и дървета да изчезнат всякакъв вид екзотични табели с още по-екзотичните послания върху тях. Призиви, достойни за музея на соцкултурата, още могат да бъдат прочетени на най-невероятни места в по-старите квартали на града, а това далеч не отговаря на представите ми за съвременен европейски град, категоричен е Диков.
В реализацията на тази инициатива общината имала подкрепата и на двете асоциации за външна реклама. Досега са съставени над 40 акта за нарушение на общинската наредба за рекламните носители и разполагане на незаконна реклама само на фирмата за авточасти „Ем Комплект 33", представяща ауспусите си с визуализация, в която на фона на задни женски части стои надписът: „Най-добрият звук". На всичкото отгоре собственикът й Любомир Мулета-ров е подал жалба срещу Столичната община за психически тормоз срещу него и персонала му, като обаче е пропуснал да спомене плаща ли някому нещо за „оригиналното си решение, което е приложил, рекламирайки продукта си".
На редовното си заседание (на 24 юли) пък Столичният общински съвет гласува решение за временното уреждане на отношенията, свързани с преместваемите обекти и рекламни елементи върху общински терени до влизането в сила на наредбата за това. Това „временно" уреждане на взаимоотношенията се налага, тъй като приетата с решение № 24 (по Протокол от 20 декември 2007 г.) Наредба за преместваемите обекти и рекламите беше оспорена в съда от областния управител, граждански и рекламни сдружения и действието й засега е спряно. Това поставя Столичната община в парадоксалната ситуация да няма свой нормативен регламент, който да урежда взаимоотношенията й с организациите, ползващи рекламни съоръжения.
В момента кметството не може да изпълни намерението си от миналата година да изработи схема и да обяви конкурс за подписване на нови договори, тъй като след три отлагания поради „нередовно призоваване" на страните по делото заседанието на Софийския градски съд е насрочено за 11 септември. В същото време сроковете на рекламните договори периодично изтичат. Веднъж това вече се случи в края на миналата година,.когато заради атаката срещу наредбата от администрацията са преподписали контрактите за шест месеца. Сега отново търсят начин как да решат проблема. Липсата на нормативна база реално спира конкурсите и старите ползватели могат да продължат да удължават сроковете на контрактите си, докато съдебната сага около наредбата приключи. Нека припомним, че и предишният документ (наредба на СОС от 2005 г.), който значително увеличи цената на билбордовете, също беше атакуван в съда, а делото се проточи година и половина.
Сега историята се повтаря, а конкурсите пак са блокирани. Последното решение (от 24 юли т.г.) донякъде се опитва да пооправи батака с рекламите в столицата, но то далеч не може да свърши работата на официален норматив. Според него договорите ще се удължат, докато съда се произнесе по казуса около спряната наредба, но срокът не бива да е по-дълъг от шест месеца. Това пожелание звучи доста наивно, като се има предвид темпото, с което работи българският съд...
За този период собствениците на преместваеми обекти и рекламни елементи ще заплащат обезщетение на Столичната община в размер на уговореното в наемните договори, но увеличено с 50 на сто. По тази начин от кмет-
ството се опитват да се преборят за нормално заплащане на рекламните площи, които дълги години бяха почти подарявани. Решението (от 24 юли) забранява да се сключват споразумения със собственици на преместваеми обекти и на рекламни елементи, за които няма разрешение за поставяне и наемен договор. Изключва се възможността да бъдат подписвани и контракти, ако обектите са в противоречие с издадените строителни книжа.
Към момента заварените и удължавани договори, голяма част от които са подписани още по времето на „усмихнатия" столичен кмет - Стефан Софиянски, са дванадесет. Фирмите, които ползват общински рекламни площи, са също толкова. Прави впечатление, че три от тях са с един и същ управител - Теодора Ъндъруд, която стопанисва „ИЗИ.ДОК" ЕООД, „А ТИЙМ" ЕООД и „Маркани лайн" ЕООД, но собствеността им е на кипърската офшорна компания „Грантон ентърпрайзиз лимитид".
„Вал София" пък е 100% собственост на немска компания и се управлява от Андреас Шолц и Рене Розенберг. Останалите са „Дея" ООД и „Дея 1", "Булмедия" АД с управител Георги Ненков, „Не-шънъл билборд нетуорк" ООД на Ма-рийка Нейкова, „Креели адвъртай-зинг" ЕАД, „Радея" ЕООД, „Рекламна мрежа 5" на Тончо Токмакчиев и „Кривицки и сие" ООД. Очевидно на пазара на външна реклама в столицата скоро няма да се появяват нови играчи, защото всички тези фирми ще продължават да „удържат" договорите си поне докато съдът не пусне наредбата и не бъдат обявени конкурсите. С последното си решение (от 24 юли) общинари-те задължават кмета Бойко Борисов да организира премахването на всички други обекти извън тези, за които договорите няма как да не бъдат продължени. Кметската администрация пък ще изземе от общинското дружество „Улично осветление" АД всички договорни отношения по сключваните от него контракти за отдадените рекламни площи по стълбовете и ще премахне от тях всички елементи, които са поставени без правно основание.
Другата общинска фирма „Столичен електротранспорт" ЕАД също ще трябва да извърши проверка на всички рекламни елементи, поставени по стълбовете на контактната мрежа, и незаконните ще бъдат премахнати.
Дали обаче всички тези стъпки, които сега се правят, ще успеят да въведат някакъв ред в хаоса с рекламните площи на столицата, който години наред беше усърдно поддържан? До съвсем скоро загубите на Столичната община от неправомерно раздадените билбордове бяха милиони. Нека си припомним, че по времето на Стефан Софиянски срещу 9 долара с билборд се уреждаха хора, близки до администрацията на най-доказано некорумпи-рания български политик през последните години.
***
Наредбата за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и декоративно-монументалните елементи и за рекламната дейност на територията на Столичната община беше приета с Решение №24 по Протокол №4 от 20 декември 2007 г. на Столичния общински съвет. С нея се определят условията и редът за поставяне, регистриране и премахване на преместваеми обекти и на рекламни, информационни и декоративно-монументални елементи на територията на Столичната община. Разпоредбите на тази наредба важат за поставянето на този тип съоръжения и преместваеми обекти на открити паркинги, пазари за свргийна търговия, детски и спортни площадки и други подобни открити обекти, разрешени по реда на наредба по чл.55 от Закона за устройство на територията. Рекламите трябва да бъде подчинена на типови проекти, изготвени от дирекция „Архитектура и благоустройство". Тя определяше правилата, по които столицата се разделя на шест зони и трябваше да бъде изработена публична схема за поставянето на преместваемите обекти в града. Според нея трябва да бъде създаден публичен регистър за въвеждане в експлоатация на преместваеми обекти, а директорът на дирекция „Контрол по строителството" да отговаря за разрешенията за поставяне на преместваеми обекти и за удостоверенията за въвеждането им в експлоатация.
Началникът на сектор „Реклама" на Столичната община пък е задължен да организира и поддържа цифрова база данни за всички поставени рекламни елементи на територията на града и регистър на заявленията декларации на собствениците им.
Според наредбата наемната цена за поставяне на преместваеми и рекламни елементи върху общински недвижими имоти трябва да бъде определена след състезателната процедура, но не може да бъде по-ниска от определените в Приложението №2 към нея стойности.
Засега обаче тя е поставена на трупчета....
***
/. ЗОНА
Територията, ограничена от сградите на хотел „Шератон", Президентството, Министерския съвет, Народното събрание (бул. „Княз Дондуков"), Археологическия музей, па. „КнязАл. Батенберг", пя. „Народно събрание" и пл. „Ал- Невски", както и бул. „Цар Освободител" в участъка до бул. „Васил Левски".
II. ЗОНА
1. Територията извън I зона, ограничена от:
бул. „Кн. Мария Луиза", ул. „Екзарх Йосиф", ул. „Сердика", бул. „КнязДондуков", ул. „Малко Търново", ул. „Московска", вкл. Паметника на В. Левски, бул. „Васил Левски", ул. „Оборище", ул. „Сан Стефано", ул. „Шипка", вкл. Докторската градина, бул. „Васил Левски", бул. „Цар Освободител", вкл. „Орлов мост", бул. „Евлоги Георгиев", ул. „Ген. Гурко", вкл. градината с Паметника на съветската армия, Бул. „В. Левски", вкл. Гробницата на княз Ал. Батенберг, бул. „Цар Освободител", Градината около „Кристал", бул. „Цар Освободител", Градската градина и пространството пред Народен театър, ул. „Кн. Ал. Батенберг", ул. „Алабин" до бул. „Витоша".
2. Архитектурно-пространствената рамка на: бул. „Витоша" от ул. „Алабин" до бул.
„П. Евтимий"; бул. „Кн. Мария Луиза" от ул. „Пиротска" до пл. „Лъвов мост", пл. „Руски паметник" и бул. „Ген. Тотлебен" до пл. „Македония", бул. „П. Евтимий", бул. „Ген. Скобе-лев", бул. „В. Левски" в участъка от пл. „П. Евтимий" до бул. „Княз Дондуков", пл. „Славейков", пл. „Възраждане"
3. Паркове, градини и скверове, декларирани за паметници на градинското и парковото изкуство.
III. ЗОНА
Обхваща архитектурно-пространствената рамка на:
- II градски ринг на София - бул. „България", бул. „Евлоги Георгиев", бул. „Ген. Д Николаев", бул. „Сливница", пробив бул."П. Славейков", главни входно-изходни магистрали и улици от първостепенната улична мрежа - II и Ula клас.
IV. ЗОНА
Обхваща територията извън I и II зона и в границите на II градски ринг.
V. ЗОНА
Обхваща територията извън описаните зони I-IV и VI.
VI. ЗОНА
Обхваща всички паркове и градини извън описаните във II зона.
събота, 26 юли 2008 04:17:57
понеделник, 28 юли 2008 г.
Евтинията при билбордовете приключва
Етикети: в. Банкер
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар