вторник, 30 септември 2008 г.

Екатерина Попова, управляващ директор на Ogilvi&Mather-София: Добре работещите агенции у нас са десет

Пари - 26 стр.
Екатерина Попова, управляващ директор на Ogilvi&Mather-София: Добре работещите агенции у нас са десет

Боряна НИКОЛАЕВА

Екатерина Попова е родена в Чехия, където завършва средното си образование.
След като идва в България, завършва специалност Финанси в УНСС.
Винаги е искала да се занимава с мода, но по времето, когато е трябвало
да избере висшето си образование, у нас не е имало подходяща възможност за изучаването на тази специалност. Затова се спира на икономиката напълно случайно.
Заминава за Лондон, където две години учи дизайн на илюстрации.
Когато се връща в България през 1994 г., амбицията й е била да се занимава с дизайн и да продава дрехи, но трудните години на прехода не вещаят успех на подобен вид бизнес.
В рекламния бизнес попада случайно. Един ден, докато правех сутрешния си джогинг, си купих вестник
и видях обявата за работа в рекламна агенция, казва Попова.
От 1994 г. е в Ogilvy&Mather-София. Била е медиен директор, от 1997 г. - управляващ директор.
- Госпожо Попова, как оценявате мястото на Ogilvy&Mather-софия на нашия пазар? има ли сериозна конкуренция на него?
- Първо трябва да тръгнем от факта, че рекламата в България е много млада. В най-добрия вариант говорим за 15 години. На нашия пазар има не повече от 10 добре работещи агенции, макар че по регистрация фирмите, занимаващи се с реклама, са повече от 2000. За мен добре работещите агенции са тези, които си купуват изследвания и работят с тях. У нас те са около 18. Основните ни конкуренти са тези агенции, с които се съревноваваме и на другите пазари, т.е. интернационалните агенции. През последната година спечелихме нови и изключително важни за нас клиенти като ГлоБул и Германос. Това, с което сме много горди, е фактът, че имаме клиенти, с които работим от създаването си, и марките, за които се грижим, се развиват изключително добре. Към момента работим за 57 марки, а клиентите ни са
около 25. Местните ни клиенти, те. тези, които сме спечелили в България, са основната част от бизнеса ни. Интернационалните, тези, които обслужваме по линия на веригата, са 23% от портфолиото ни.
- Какъв точно е профилът на агенцията?
- Ние сме група от няколко звена. Основното е криейтив агенцията. След това е майндшеър агенцията, те. медия планирането. Миналата година създадохме още две звена - Ogilvy action, което се занимава с BTL услуги. Основната му дейност е свързана с промоцията на цигари и алкохол. През септември създадохме и Ogilvy PR. Направихме го в този момент, защото сметнахме, че пазарът вече е готов. доскоро под PR у нас се разбираше плик с пари, който се носеше по медиите, но слава Богу, това вече се промени. добрата ни позиция на пазара се дължи на основните ни клиенти, които влизат в Топ 10 на най-големите рекламодатели в България. Нашата позиция е следствие от техните успехи.
- Какво ви отличава от другите агенции на пазара?
- Правили сме собствени изследвания и това, което най-много ни отличава от останалите, е наследството, завещано от дейвид Огилви. Първото определение за търговска марка е негово още от 1955 г. и не
е променяно досега. Тази традиция е основното ни предимство. Офисът в София работи по правилата и стандартите, по които работят всички други офиси на агенцията по света. Независимо че рекламата в
България е млада, няма никаква разлика в качеството на нашия продукт. Той не отстъпва на този от другите държави. Няма смисъл да навлизам в подробности за методологията, по която работим, защото не би би-
ло интересно. Ще спомена например, че в центъра на нашата работа стои търговската марка.
- Как гледате на наградата, която спечелихте за рекламна агенция на го-
дината - признание, отговорност, мотивация?
- Наградите никога не са били основна цел на това, което правим. Ние сме агенция, която постига резултати, а това, че сме спечелили и награда, означава, че сме успели да го направим по начин, който забавлява хората. И това много ни радва. Основната връзка между рекламата и наградите е, че когато се направи нещо креативно, то се запомня по-лесно и са необходими по-малко средства за комуникация в медиите.
- има ли в българия „крадени реклами”?
- За съжаление има много такива. И в повечето случаи не се отнася само до идеите, а и до самата реализация. Едни и същи
идеи може да се родят в различни точки на света. Краденето идва оттам, че има очевидни аналогии в реализацията на дадена реклама. Надявам се, че пазарът ще се развива в правилната посока и подобни примери ще намаляват.
- Основните проблеми, пред които сте изправени?
- Много пъти съм казвала, че това са кадрите или по-точно тяхната липса. Нашата образователна система е изключително лоша и това създава проблеми на
всички.
- Каква е вашата прогноза за развитието на рекламния бизнес?
- Това е един от най-бързо развиващите се бизнеси у нас. Средният ръст през последните 5 години е около 25% и се надявам да се запази. Още повече че пазарът се отваря и за чужди инвеститори. Знам, че има известни опасения за криза, но смятам, че това, което ще ни спаси, е развитието на българските ни клиенти, които имат голям потенциал.
***
Компанията:
Миналата седмица една от най-големите рекламни агенции в света - Ogilvy&Mather, навърши 60 години. Тя е основана в Ню Йорк през 1948 г. от Дейвид Огилви, смятан за един от основоположниците на принципите на съвременната реклама. Повече от един век идеите му, които са обединени около потенциала и силата на марката, изграждат не само корпоративната култура на Ogilvy&Mather, но и на индустрията като цяло. Към момента компанията има 498 офиса в 125 страни по света. За нея работят над 15 000 души. Сред клиентите й в световен мащаб са лидери като American Express,
IBM, Uniliver, Motorola и др. Ogilvy&Mather-София е създадена през 1994 г. и е сред първите рекламни агенции в България. Тя работи за 57 търговски марки, като сред клиентите й са Kraft Foods, British American Tabacco, Загорка, ГлоБул, Практикер. Служителите на агенцията са 110. Неотдавна българският офис на агенцията спечели приза Рекламна агенция на годината по време на годишния фестивал на Асоциацията на рекламните агенции в България (ФАРА). Ogilvy&Mather-София имаше 8 номинации в 11 конкурсни категории, от които завоюва две първи и шест трети места.

вторник, 30 септември 2008 03:16:32

Няма коментари: