Капитал - 48 стр.
Напред и нагоре
Андриан ГЕОРГИЕВ
Идентичността на блоговете се размива, но това не пречи на тяхната популярност
Днес ще бъдат публикувани около 1 млн. статии в блогове по света. Това показва последният доклад на сайтът technorati.com, който хвърля светлина върху състоянието на глобалната блогосфера през 2008 г. Technorati е търсачка с фокус върху блоговете. Всяка година сайтът публикува данни от собствени проучвания в интернет. Тазгодишното изследване включва 133 млн. блога, а над хиляда активисти от цял свят са взели участие в анкетата на Technorati. Няколко бързи факта - две трети от тях са мъже, половината живеят в Северна Америка, а 12% се определят като корпоративни блогъри. Глобалната блогосфера се състои от милион и половина души, които пишат поне една статия на седмица, разкрива Technorati. Или почти колкото населението на София.
Що е то
Всъщност все по-трудно става да се определи какво е блог. Вече не е задължително да сте регистрирани на blogger.com или wordpress.com, за да се наречете блогър. Самата идентичност на този тип сайтове се размива, коментира за "Капитал" Маршал Къркпатрик, водещ автор на технологичния ReadWriteWeb. Те заемат горещото място между "традиционните статични сайтове" и страници като Twitter, където може да публикувате своите мисли с изпращането на един sms. В сайтове за социални контакти като MySpace, Facebook и FriendFeed също има възможност за лично изразяване и организиране на дискусии. Тези общности изместват поддържането на блогове, смята Къркпатрик. До този момент обаче тяхното влияние остава неизследвано, тъй като страниците все още не се отчитат в доклада на Technorati. Автори като Дънкан Райли от inquisitr.com коментират, че горепосочените сайтове представляват нормалната еволюция на традиционните блогове и те не бива да се разглеждат като заплаха. Нещо повече - утвърдени и популярни сайтове заимстват характерните черти на блоговете. От Technorati дават пример с 95 от топ 100 на американските вестници, които поддържат блогове.
Обратното също е валидно - променя се дизайнът на блоговете, като вдъхновение се черпи от традиционните медии - най-вече списания. Последният пример е Mashable, където на първата страница вече не се публикуват пълните текстове, а само част от тях с линк към пълната статия. Промяната има и изгодна страна - увеличава се пътят на посетителите до тяхната цел, а оттам импресиите и рекламните приходи. Най-вероятно това е тенденция, която ще бъде следвана от още повече блогъри. Още едно интересно продължение на блогването е vlogging, или редовно публикуване на видео. Според Къркпатрик гледането им ще става все по-популярно, но изготвянето на клиповете ще си остане ограничена територия. Все пак тази медия е доста специфична, убеден е авторът на ReadWriteWeb.
А ти колко печелиш
Експертите на Technorati наблюдават следната зависимост - достатъчно е да привлечете 100 хил. посетители месечно, за да изкарвате по $75 хил. годишно. Маршал Къркпатрик коментира, че числата са завишени. Според него това е резултат от ограничения брой проучени блогове, а изкарването на пари от онлайн реклама изобщо не е толкова лесно. Писането отнема много време и не възнаграждава всеки ентусиаст с лоялна аудитория, допълва още той. Но пък някои автори добиват такава популярност, че подобно на Крисчън Ландер подписват договор за издаване на книга с хонорар от 300 хил. долара, пише International Herald Tribune.
Почти половината от запитаните в анкетата на Technorati отговарят, че получават пари от блогване. В същото време едва 28% използват банерна реклама. Това означава, че има още много пространство за растеж, отбелязват от онлайн изданието VentureBeat. Четирима от петима блогъри обсъждат в интернет марки или правят преглед на продукт. Бизнесът далеч не изпуска този факт - една трета от запитаните блогъри са били помолени от различни компании да препоръчат дадена марка. Интересно е тяхното мнение за традиционните медии - 20% са убедени, че вестниците ще изчезнат от пейзажа в следващите десет години.
Последната прогноза едва ли ще се реализира, но е факт, че днес блоговете са навсякъде. Дори кандидатите за президент на САЩ поддържат собствени. Както пише Ричард Макмейнъс, основателят на ReadWriteWeb, светлото бъдеще на блоговете ще настъпи в деня, в който сутрин се осведомите за спортни новини от интернет вместо от вестника. За много от нас този ден вече е настъпил.
***
Текст под снимка
Милион и половина души от цял свят публикуват в своя блог поне веднъж седмично
събота, 4 октомври 2008 03:29:36
събота, 4 октомври 2008 г.
Напред и нагоре
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар