сряда, 1 октомври 2008 г.

Забраняват реклама на вафла „Споко"

24 Часа - 19 стр.
Забраняват реклама на вафла „Споко"



Тв реклама на вафла "Споко" бе определена като непочтена и бе спряно излъчването по три телевизии. Клипът започва с момче и момиче, които седят в лодка по средата на езеро и се прегръщат. След това младежът показва на девойката две вафли "Споко". Момичето ги грабва от ръката му и отказва да му ги даде. Тогава младежът скача, за да нападне девойката, и картината се скрива. В следващия кадър момичето липсва, а момчето седи само в лодката и яде вафла. Водата до него бълбука, сякаш някой се дави. На екрана се показва вафла "Споко" с изписан текст "Сподели вкуса, забрави дъното". През април м.г. шефът на Комисията за защита на потребителите я спира. Рекламодателят - фирма от Търново, атакува заповедта му и иска отмяната й. Мотивите на търговеца са, че липсват оплаквания от родители и мнение на психолози, че клипът въздейства отрицателно върху развитието на децата. Точно обратното становище застъпва шефът на Държавната агенция за закрила на детето. Делото се гледа в Софийския административен съд от председателя му Лозан
Панов. Магистратът приема, че клипът и текстът към него е закачлив и с леко чувство за хумор. Но отчита и това, че рекламата е насочена към деца - отнася се за вафла, излъчва се през деня, в нея участват младежи. Съдията постановява, че рекламата е непочтена, защото може да причини морални или умствени смущения у децата. Поведението на момчето, което, без да се замисля,скача да нападне по-слабото от него момиче, за да вземе вафлата, след което равнодушно седи в лодката и се наслаждава на вкуса й, докато някой се дави до него в езерото, противоречи на общоприетото хуманно отношение към човека, пише в решението.
"Морална ценност на обществото е съчувствие и готовност за оказване на помощ на човек, изпаднал в беда, както и неизползването на насилие. Ако актът на насилие е по-скоро скрит в клипа, несъмнено поведението на момчето, докато някой се дави в непосредствена близост до него, внася объркване в символистичния свят на децата и в техните представи", подчертава съдията. Според него за децата е значително по-трудно да възприемат закачливия и с леко чувство на хумор рекламен клип, както и да отграничат реалността от измислицата, действителността от нейното шеговито интерпретиране. Чрез възможността за подражание на поведението и примера за неоправдан етичен избор между стока и неприкосновеността на човешкия живот, клипът създава риск за увреждане на физическото, психическото, нравственото и интелектуалното развитие на децата. Ето защо въпросната реклама може да причини морални или умствени смущения у деца и по смисъла на Закона за защита на потре-билетите е непочтена, решава съдия Панов.
Той не приема възраженията на търновската фирма. "Не е необходимо да има негативен резултат от рекламата, достатъчно е наличие на опасност, застрашаване на интересите на децата", смята магистратът и потвърждава заповедта за спиране на рекламния клип.
"Много се двоумих при писането на решението. Приех, че Комисията за защита на потребителите е права, защото потребител на вафла "Споко" са децата, а те тепърва формират ценности. Този клип показва, че насладата е по-важна от човешкия живот, а това въздейства върху подрастващите", обясни Панов. Предстои Върховният административен съд да се произнесе окончателно по спора. Към магистратите се обръщат често фирми - вносители на ифачки, обикновено китайски, забранени от комисията като опасни за децата -късат косите им, бързо се развалят или са с малки механизми и детайли, които хлапета под определена възраст могат да погълнат.
***
Текст под снимка
Съдия Лозан Панов се двоумил, преди да потвърди спирането на телевизионна реклама на вафла "Споко".

сряда, 1 октомври 2008 05:38:34

Няма коментари: