Класа - 26 стр.
Поставят билборд реклама на мъжа
Стефан ГАЛИБОВ
Международният проект по идея на Венцислав Занков
е на главните кръстовища в София
Пропорционално на увеличаващите се задръствания в София, времето, прекарвано по кръстовищата на големите булеварди, също нараства. Така имаме възможност да разглеждаме на спокойствие краката на момичето от рекламния постер на известна марка кафе или да прескочим мислено до тропически остров от билборда на туристическа компания.
От 22 септември до 6 октомври между рекламите за прах за пране и нов мобилен телефон в центъра на българската столица се настаняват едни по-особени билбордове. Като визия те са маскирани като поредната реклама, но всъщност представляват авангардна експозиция, част от международния творчески проект по идея на художника Венцислав Занков All About Him ( Всичко за мъжа). Нестандартната фотоизложба е проект на Goethe - Institut България и вестник "39грама". Първоначално идеите на участниците бяха представени в интернет, а във финалната фаза са избрани 14 топ визии по темата за мъжа, които са разположени на кръстовището на булевард "Цар Освободител" и булевард "Васил Левски" (срещу клуб "Ялта"), както и по протежение на булевард "България" - на "Несторов"; улица "Нишава", булевард "Гоце Делчев" и булевард "Тодор Каблешков". Авторите на концептуалните идеи за съвременното състояние на мъжа използват популярните средства за комуникация, пропаганда и реклама (онлайн медии, печатни медии и телевизия), за да провокират общественото съзнание. В проекта се включват 50 артисти от 12 страни. Освен по булевардите на града, нерекламните билбордове бяха изложени със съдействието на столична дирекция
"Култура" на открито на едно от най-оживените публични места в София -в градската градинка пред Народен театър "Иван Вазов". Онлайн гласуването на страницата на проекта в интернет определи и наградата на публиката -Щефан Боненбергер за работата му Holly Imagination.
За голямата награда "Венцислав Занков" (1000 евро) са номинирани работите на ферхат Йозгюр от Турция с Felt Like A Prophet Today (Днес се почувствах пророк), Хайми Фенихел от Израел с Horror Vacui (Страх от празното) и на българката Рада Букова с Dominique in Hamburg (Доминик в Хамбург). Проектът "Всичко за мъжа" ще завърши с връчване на наградата за съвременно независимо изкуство "Венцислав Занков" и отпечатване на каталог на произведенията на участващите в кампанията артисти, които ще бъдат представени на специално събитие в Гьоте институт скоро след края на билборд кампанията.
Любопитното е, че за пръв път толкова активно се използва градското пространство за представяне на артистични идеи, предадени със средствата на съвременното изкуство. Художниците показват нерекламни артистични визии, които интерпретират съвременния свят през понятието "мъж". Разработени бяха всевъзможни вариации по темата - от скандални и абсурдни сцени, в които главата на мъжа е светнала като електрическа крушка, до отражението на сина в женското съзнание на майка му, избягала от модата да си направи пластична операция, за да може детето й да я познава, като я види. Художниците имат амбициозната цел чрез средствата на пропагандата и рекламата да постигнат арт ефект в съзнанието на градския човек. Затова се разчита на преобръщането на клишета и стереотипи за мъжа, извадени директно от масовото съзнание, и по този начин се разбива потребителското мислене и култура, като се пренасочват в художествено разбиране за мъжа в началото на 21-ви век.
Уникалното значение от проекта на Венцислав Занков е смелостта за пръв път в България някой да се осмели да внесе в една изцяло комерсиална, агресивна, безапелационна рекламна среда, каквато е уличната, чужди на индустрията визуални арт интерпретации на лични преживявания.
Текст под снимка
Централните столични кръстовища са завладени от нов вид билбордове.
Текст под снимка
"Днес се почувствах пророк"- Ферхат Иозгюр, Турция.
Текст под снимка
Мой партньор - мой приятел"- Леонарда Видан, Хърватия.
Текст под снимка
"Човек (мъж) под леглото" - Сузане Гребен, Германия.
Текст под снимка
Венцислав Занков позира на "Портрет на мъж с тениска 38" - Любомир Армутлиев, България.
събота, 4 октомври 2008 03:44:53
събота, 4 октомври 2008 г.
Поставят билборд реклама на мъжа
Етикети: в. Класа
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар