вторник, 30 септември 2008 г.

Лили Георгиева, майндшеър директор на Ogilvy&Mather-София: Очаквам да има телевизионна инфлация

Пари - 26 стр.
Лили Георгиева, майндшеър директор на Ogilvy&Mather-София: Очаквам да има телевизионна инфлация

Рекламата в интернет тепърва ще се развива

- Госпожо Георгиева, с какво се занимава един майндшеър директор?
- доскоро медия агенцията, която ръководя, беше отдел от цялата структура, а сега е самостоятелна компания, част от групата Ogilvy&Mather-София. Медия директор на медия агенция не ни звучеше добре, затова го нарекохме майндшеър директор. Това е управленска позиция, която ръководи медийния бизнес на Ogilvy&Mather-София.
- Какъв е балансът между традиционните и новите медии в борбата за привличане на рекламни бюджети?
- В България телевизията все още е водещата медия. Може да се каже, че тенденциите у нас нямат нищо общо с тези по света. В Европа, а и в световен мащаб едва ли има държава с толкова големи инвестиции в телевизията като дял на фо-
на на другите медии. Около 70% от цялата рекламна инвестиция отива в телевизията. Това има своите причини. У нас около 90% от населението гледа всеки ден телевизия, а това е страшно голям процент. В чужбина в зависимост от народопсихологията балансът е по-добре изразен и другите канали, като интернет или преса, имат по-висок дял. За скандинавските държави интернет е основната медия. В Западна и в Централна Европа предпочитаната медия е пресата. Ние сме телевизионно ориентирана нация и рекламодателите се възползват от този момент, защото той няма да продължи дълго. Ще има редукция на гледаемостта, ще има и качване цената на рекламното време. Рейтингите ще спадат, но не и цената. Още повече че при телевизиите няма такава сегментация, както при другите медии. Ефирните телевизии са много малко, но са най-силните играчи, а другите канали са просто едно допълнение към тях.
- Как се представя интернет?
- Той е най-бързоразвиващата се медия, но делът му у нас е все още доста малък - едва 4% от целия рекламен пазар. За сметка на това всяка година отбелязва ръст от порядъка на 100-150%. Тази година се очаква да е около 80%. Като формат рекламата в интернет тепърва ще се развива. Засега се ползва предимно популярният модел на купуване на импресии. На Запад има много други модели на купуване на интернет реклама - цена за клик, цена за направена покупка и др. При нас това все още прохожда и потенциалът в тази ниша е много голям. Банерите или импресиите у нас са най-популярни. При тях се плаща за виждане на рекламата, а не за кликване върху нея или за извършване на покупка.
- има ли нетрадиционни рекламни канали, които набират скорост у нас?
- Такива съществуват, но се развиват доста по-бавно
у нас, отколкото на Запад. Нестандартните канали в България прохождат по-трудно, съществува известна закостенялост. другата причина е, че липсват изследвания, които да отчетат колко потребители са видели съответната реклама и клиентите залагат на сигурните медии, при които може ясно да се отчитат резултатите.
- Кои сектори от икономиката инвестират най-много в реклама през последната година?
- Тези, които са в Топ 5, са едни и същи от много време - бързооборотни стоки (храни и напитки), комуникации, почистващи препарати и козметика. Трите сектора, които отбелязват най-висок ръст, са автомобили, банки и магазинните мрежи. Последните са нова група, която се активира доста силно напоследък.
- Вашата прогноза за развитието на медийния бизнес?
- В медиите ще бъде интересно през следващата година. Първо, защото международни компании купиха водещи телевизии у нас, предстои и купуването на bTV. Очаквам известна „телевизионна инфлация”, така да се каже. Покупката на тези телевизии беше на много висока цена и е твърде вероятно новите собственици да искат бърза възвръщаемост на инвестициите. Цената за рекламно време ще се качва. Има и друг много интересен момент -MTG купи Нова телевизия, като вече притежаваше каналите на диема. Предполагам, че ще се получи едно пакетно продаване на рекламно време, каквото може да се очаква от bTV и нейните GTV и Fox channels. Това означава, че се формират два силни лагера и е много вероятно някои клиенти да се насочват изцяло към едните или към другите. досега разделението беше между двете основни телевизии и по-малко към другите кабелни канали.

вторник, 30 септември 2008 03:18:09

Няма коментари: