събота, 4 октомври 2008 г.

Yahoo спасение

Капитал - 49 стр.
Yahoo спасение

Калина КАЛЧЕВА

Нова рекламна платформа на Yahoo ще подпомага продажбата на банерна реклама
"Платформата ще е за 2009 г. това, което е било радиото за 1924, телевизията за 1947 и интернет за 1993", написа гръмко изпълнителният директор на Yahoo Джери Янг в корпоративния блог на интернет гиганта по повод новия рекламен продукт на компанията.
Платформа Yahoo Apt играе по тънката струна на онлайн издателите, като им обещава по-добри приходи и връща фокуса към банерната реклама, традиционно силна страна на Yahoo. Проектът е пореден опит за решаване на проблемите на компанията, след като сътрудничеството с Google при рекламата в интернет търсачките, е на път да се провали.
Apt финална версия
Yahoo Apt (която смени две имена - AMP и АPEX) се опитва да даде решения на част от основните затруднения при работата с банерна реклама. Най-интересните и важни функционалности на платформата са: статистики за ефективността на рекламата според различни фактори - позиция, големина и т.н., "наддаване" в реално време за продаваните площи и възможност за таргетиране на рекламното съобщение, което е основно изискване на повечето рекламодатели днес. Освен това потребителите на Apt ще могат лесно да управляват бюджети и срокове, да продават реклама в трети сайтове, да участват в партньорски мрежи и т.н. Именно затрудненията при изчисляване на по-сложните съотношения цена - полза и липсата на фокус към тясна група на рекламното съобщение в сравнение с рекламата в онлайн търсачките, са основните проблеми на онлайн пъблишърите, които продават банери.
Yahoo Apt е базирана в голяма част на друг софтуер за аукциони на онлайн реклама - RMX Direct, когото купи през 2007 г. Възможността за географско таргетиране на рекламните съобщения е осигурена чрез вградената технологията за локално търсене Whereonearth. Yahoo разполага с голям обем персонална информация от съществуващите потребителски профили, която ще се използва за фокусиране на рекламата спрямо поведенчески нагласи, демографски, финансови и прочее критерии. Въпреки че в момента Apt ще работи само с банерна реклама, е възможно платформата да се развие и като посредник при продажбата на промоционални съобщения при онлайн търсене.
Ние сме с Yahoo
Първоначално платформата ще бъде използвана от два регионални вестника - San Francisco Chronicle и San Jose Mercury News, а до няколко месеца се очаква още 782 издания да се включат в проекта. За рекламодатели и рекламни ангенции, както и за партньори извън САЩ, Yahoo Apt ще е достъпна през 2009 г. Според Уилям Дийн Сингълтън, вице изпълнителен директор на MediaNews Group Inc. и председател на Associated Press, досега типичният вестник е продавал повече от половината реклама на сайта си на много занижени цени, защото не е имало възможност за тясно таргетиране на реакламните съобщения. Ако се окаже успешен, проектът наистина би бил революционен, защото в момента тенденцията е все повече рекламодатели да се насочват към реклама в онлайн търсачките за сметка на банери. Според анализаторската фирма eMarketer до края на 2008 г. в САЩ онлайн рекламата в търсачките (реклама, позиционирана при генерираните отговори на запитвания) ще е в размер на 10.4 милиарда долара, което е два пъти повече от очакваното представяне на банер рекламата. Ръстът на банерната реклама е намалял с 6% за първата половина на 2008 г. според Nielsen Online. Wall Street Journal пише, че очакваният растеж за годината при рекламата с онлайн карета е 15% - от 4.5 милиарда за 2007 г. до 5.2 през настоящата година.
Контекст
В същото време друг онлайн гигант - AOL, представи подобна на Yahoo Apt рекламна платформа посредник - Platform A, която позоволява на рекладоматели да управляват бюджетите си, да наддават за площи в сайтовете на AOL и партньорите им и т.н. Така че се очертава силна конкуренция за "спасяването" на сайтовете, генериращи съдържание и продаващи рекламни площи.
Завръщането на Yahoo към традиционно силната им страна - банерната реклама, е в момент, когато сделката между търсачка номер 2 и лидерът Google за позициониране на реклама при търсенето е нападана като монополна. Двете компании яростно защитават споразумението, за което има спекулации, че ще бъде атакувано от Министерството на правосъдието в САЩ като нарушаващо антитръстовото законодателство. Преди дни дори се появи уебсайт, поддържан от Google, който да представи "истината" за сделката и аргументи в нейна полза, който да отговори на 2 страници на Microsoft, които пък нападат начинанието.
Съвсем скоро се очаква Yahoo да стъпи и на българския пазар за онлайн реклама в партньорство с Инвестор.БГ.
събота, 4 октомври 2008 03:29:49

Няма коментари: