събота, 4 октомври 2008 г.

Един масаж и за шефа

Капитал - 78 стр.
Един масаж и за шефа

Вера ДЕНИЗОВА

Антистрес терапията на работното място може да носи печалби
В офиса нахлува група младежи, облечени с еднакви тениски. Настъпва оживление - време е за седмичния масаж. Той отнема само около 15 минути на служител, но пък ефектът му е дълготраен. Освен работоспособността офис масажът подобрява и атмосферата на работното място.
Осъзнали тези предимства на услугата, двама млади предприемача решават да я превърнат в свой бизнес в България. Това са Золтан Трон, управител на фирма Office Relax, и Калин Ангелов, собственик на компанията Bodylife. В момента за тях работят по около десет служители, а от офис масажа, който предлагат, се възползват около 60 компании седмично. Все още обемите на бизнеса им са сравнително малки, тъй като услугата не е особено популярна. Ръстът на приходите им обаче е над 100% на година.
Началото - като скрита камера
"Когато стартирахме, клиентите бяха доста по-скептични към това, което им предлагаме. Случвало ми се е дори да ме попитат дали това не е скрита камера", обяснява Калин Ангелов. Сега има около 30 фирми, които са се абонирали за услугата на Bodylife, като на седмица специалистите правят около 200 масажа. Самият Ангелов е завършил кинезитерапия и сега обучава новите си служители.
"Имах клиенти от държавната администрация, които идваха в моя салон. Обемът на работата им обаче след присъединяване на страната ни в ЕС се увеличи и започнаха да ме посещават все по-рядко заради липсата на време. Една вечер реших, че масажът може да отива при клиентите, вместо те да идват в салона. Регистрирах фирма и наех хора", разказва за началото Ангелов. Започва с почти нулеви инвестиции. След старта в продължение на няколко месеца работят само с една компания - списание "Къщата". Сега предприемачът сам търси клиенти, но обяснява, че все още голяма част от компаниите го посрещат с недоверие в началото на разговорите.
Унгарецът Золтан Трон също е завършил кинезитерапия в София. При едно пътуване в Германия разбира какво представлява услугата масаж в офиса и решава, че може да приложи този бизнес модел в България. Първоначално инвестира около 20 хил. лв. в бизнеса си - за столове за масаж, за автомобил и рекламни материали. Фирмата му е на пазара от година и половина, но вече работи на печалба. Най-големият разход е за заплати - около 50% от приходите. Не поддържа офис или масажно студио.
"Нашият офис е вашият офис", пояснява Трон. Той също споделя, че намира първия си клиент с много обикаляне и търсене. "Около 95% от компаниите, при които се презентирахме в началото, ни посрещаха с недоверие и дори със смях", допълва управителят на Оffice Relax. Сега за услугата му са абонирани около 30 компании.
Кой иска масажи
Преди около година и половина Христо Христов, мениджър човешки ресурси на компютърната фирма "Стемо", решава да въведе офис масажа в софийското подразделение на компанията.
"Сега в програмата са включени около 150 наши служители. Споделят, че така се повишава работоспособността им", твърди Христов. Той допълва, че масажът става част от пакета с допълнителни социални придобивки, които фирмата осигурява на своите служители.
"Така те разбират, че компанията мисли за тях. Подобни инвестиции се възвръщат под формата на по-добра мотивация и лоялност към компанията", убеден е той.
"Интересът към нас расте, а част от клиентите ни вече сами ни намират", обяснява Золтан Трон. Неговите наблюдения са, че най-много поръчки има в началото и в края на годината. Най-мъртъв откъм работа е летният сезон. В момента във фирмата му работят седем души, а някои от тях още са студенти.
"Търсим още хора, тъй като поръчките скоро ще започнат да надхвърлят капацитета ни", добавя унгарецът. Той обяснява, че философията му за развитие на фирмата е "Бързай бавно".
"Ако се запази същият темп на нарастване на бизнеса, ще съм доволен. Защото, ако всички фирми изведнъж решат, че искат да се възползват от услугата ни, няма да можем да предложим същото добро качество."
Във фирмата на Калин Ангелов работят 10 души. Той обяснява, че заплащането е на процент от оборота - така служителите му имат по-голям стимул да работят добре и да търсят нови клиенти. В момента работят почасово и със СПА центрове. Набират клиенти и през сайт за поръчка на подаръци. Наблюденията на Ангелов са, че след като някой поръча подобна изненада за свой служител, след това цялата фирма им става клиент. Собственикът на Bodylife обяснява, че до пет години планира да има около 100 служители и всеки от тях да прави по 20 масажа на ден.
Цената на отпускането
Масажните салони и фриленсърите не са конкуренти, твърдят хората от фирмите за офис масаж. Причината е, че те не предлагат класически масаж, а по-скоро релаксираща и отпускаща процедура, при която дори не се налага клиентът да се съблича. Пречка за тях са по-скоро непрофесионалистите на пазара, които развалят имиджа на услугата "масаж".
Ценообразуването зависи от броя на служителите във фирмата клиент, от продължителността на масажа и от това дали е заплатена месечна такса (за 4 посещения) или фирмата няма абонамент. За 15-минутен масаж на Office Relax цената на човек е 6 лв. без ДДС. За над 40 процедури услугата е 5.50 лв. на човек. В Bodylife такса масаж за група от 5 до 15 служители за 4 процедури е 32 лв. на човек. За група от 100 души с абонаментен договор за 4 посещения - 22 лв. на човек за четири посещения.
Заплащането в бранша също е плаващо и зависи от това колко добър професионалист е масажистът, както и от изработените часове. Според Ангелов средната заплата е около 1000 лв. на човек.
***
Стрес терапия за милиарди
Има нещо общо между компании като Ford Motor, American Airlines, AT&T, American Express и Google. И това е фактът, че всяка от тях ползва масажа като тайно оръжие за мотивация на служителите си. Това не е случайно. Мениджмънтът на компании, които са създали програми за терапия с масаж на работното място, са забелязали, че след 15-минутен сеанс подчинените им стават по-бодри и креативни. Всъщност бизнесът преоткрива това, което атлетите знаят от години - масажът подобрява конкурентността, тъй като намалява стреса. А последният е основната причина за намалената продуктивност в офиса. Така в корпоративния западен свят масажът отдавна не се приема като лукс, а по-скоро като необходимост и като начин да привлечеш повече качествени кадри на своя страна. Услугата е широко разпространена и в Англия, Япония, Германия и др. А компании като Deutsche Bank и British Gas например предлагат на своите служители като допълнителни екстри масаж, йога или медитация.
Според Американската асоциация за масаж и терапия в страната годишно се харчат между 6 и 11 млрд. долара за отпускащи и лечебни процедури. Почти половината възрастни американци са си правели масаж през последната една година. Около 35% пък са получавали масаж като подарък или като част от програма за терапия на работното място. Към момента има над 88 хил. сертифицирани масажисти в САЩ, а за голяма част от тях това не е основната им работа.
Средната годишна заплата на подобен специалист, който работи по 15 часа на седмица, е 30 хил. долара. В сравнение със заетите на пълен работен ден медицински работници сумата е с близо 2 хил. долара по-висока.
Добре печелят и терапевтите във Великобритания. Там масажът също е едно от най-популярните стрес лечения. Около 30% от населението на Острова са били клиенти на масажните салони в последните пет години. А в страната годишно се харчат между 2.4 и 3 млрд. лири за масаж. Терапиите, свързани с лечение на стреса сред служителите, струват около 11 милиарда британски лири на работодателите на Острова. Много компании там отдавна са осъзнали факта, че активната грижа за наетите повишава продуктивността им.
***
Текст под снимка
Щастливи служители - доволни работодатели.
събота, 4 октомври 2008 03:42:28

Няма коментари: