петък, 3 октомври 2008 г.

Google овладя социалните мрежи

сп. BusinessWeek - 19 стр.
Google овладя социалните мрежи



Методът за оценяване на влиятелните хора разширява рекламния бизнес на търсачката
От Хедър Грийн, BusinessWeek
Представете си, че една цифра определя вашата влиятелност. Тя ще взима предвид различни фактори -колко хора познавате, колко често разговаряте с тях, колко те ценят мнението ви. Резултатът ви ще се сравнява с този на останалите хора по света и може би ще се нарича вашето Google число. Очаква се компанията да патентова технологията си за оценяване на най-влиятелните хора в социалните мрежи MySpace и Facebook. Google ще прилага същия подход, спечелил й господстващото място сред онлайн търсачките. Ако идеята проработи, компанията най-сетне ще превърне рекламите в социалните мрежи в печеливши.
От търсачката отказаха да обсъдят проекта си с BusinessWeek. Той е основан на същия принцип като PageRank - алгоритъма, чрез който Google определя кои уеб страници да се показват в списъка с резултати от дадено търсене. Новата технология ще следи не само колко приятели имате във Facebook, а и колко приятели имат вашите приятели. Наличието на много познати ви прави наистина влиятелен човек. Системата ще изучава и колко често пишат хората на сайтове-те на приятелите си. Тя ще оценява доколко човек успява да внуши на познатите си да прочетат дадена новина или да гледат някой видеоклип. Как ще се отрази това на рекламите? Представете си баскетболни фенове, които прекарват много време в четене на страниците на приятелите им. Профилите
им вероятно ще показват, че се интересуват от спорт. Някои могат да са и във фен групата на Коби Брайънт или да оставят съобщения за мачове, които наскоро са играли или гледали. Използвайки днешните стандартни методи за реклама, Nike например би платила на Google, за да качат някоя екранна реклама на страницата на феновете или да ги покажат сред "спонсорираните линкове" при търсения на новия вързани с баскетбола.
Технологията ще позволи на Google да следи отблизо интересите на тази група фенове, да види с кои други общности те контактуват. И най-важното - да научи кои членове привличат най-голям интерес с обновяването на профила си или чрез качване на нови снимки. Nike от своя страна ще разшири обхвата и ще увеличи насочеността на рекламите си, а търсачката ще получава солидно възнаграждение за рекламните услуги. Ако Nike реши да рекламира нов модел баскетболни маратонки, съвместно с Google me ще могат да наместят някоя интерактивна баскетболна игра само на страниците с профилите на най-влиятелните в общността, защото ще знаят, че именно там играта ще привлече вниманието на максимум потребители. Тъй като новата технология оценява връзките между отделни групи, Nike ще насочи рекламите и към по-широка общност. "Бих дал добри пари, за да покажа някой видеоклип пред човек, който ще го сподели с други", казва Йън Шафър, изпълнителен директор на фирмата за онлайн реклама Deep Focus.
За Google оценяването на влиянието не е сложна задача. Досега колосът сред търсачките не успяваше да спечели особено от проектите си със социалните мрежи. През 2006 компанията обеща да плати на MySpace, собственост на News Corp., $900 млн. в рамките на три години срещу правото да качва реклами на сайта. "Висшите служители на Google бяха разочаровани от проекта, смъкнал брутните им маржини с 1.5%", твърди Джефри Линдзи, аналитик към Sanford Bernstein. В документите за патента компанията признава, че някои от старите им подходи не са успешни. "Благодарение на новата техника Google ще се превърне в Google на социалните медии", отбелязва Шафър от Deep Focus.

петък, 3 октомври 2008 05:29:11

Няма коментари: