събота, 13 септември 2008 г.

ВАЦ се отказва от безплатен вестник

Поглед - 1 стр.
ВАЦ се отказва от безплатен вестник

Надежда НЕНОВА

Проектът на Иво Прокопиев стартира без ответна мярка на германската група. Засега..
Германската медиина група ВАЦ се отказва от издаването на безплатен вестник у нас, за да блокира излизането на други подобни издания на българския пазар. „Нямаме намерение засега да стартираме безплатен вестник, тъй като смятаме, че добрата журналистика струва пари, а не е рекламен продукт", каза специално за ПОГЛЕД управителят на ВАЦ медийна група България -Пламен Тенев.
От 1 септември в София вече се разпространява безплатният вестник „19 минути", който е собственост на издателите на списание „Слава". До края на годината се очаква да стане факт и дълго подготвяният проект за подобно издание на групата „Икономедиа" на Иво Прокопиев, председател на Конфедерацията на работодателите. Нейният безплатен вестник ще се казва „За града".
„Икономедиа", която издава седмичника „Капитал" и всекидневника „Дневник", обяви проекта си преди две години. Но тогава срещна яростен отпор от страна на издателите на платени вестници у нас. Германският медиен гигант ВАЦ, който издава у нас „Труд" и „24 часа", дори заплаши в официално изявление, че „от първия ден, в който подобно издание бъде пуснато на пазара, и ние ще сме представени с конкурентен продукт. Целта ни няма да бъде да се съревноваваме за пазарен дял, а да възпрепятстваме подобни издания. Веднага щом този вестник престане да излиза, и ние ще спрем нашето издание".
Въпреки че към днешна дата ВАЦ вече не смята да предприема ответна мярка срещу безплатните вестници, групата си оставя открехната вратата за подобни действия. „Ще наблюдаваме внимателно пазара и по наша преценка ще предприемем съответните ходове, когато е необходимо. По принцип имаме готов проект за безплатен всекидневник, който можем да стартираме веднага. След като сме наблюдавали досегашното развитие на безплатната преса в Европа, нямаме основание да се притесняваме за нашите два всекидневника", обясни Пламен Тенев.
Кой поема удара
Една от основните версии за реакцията на ВАЦ преди 2 години се свързва с факта, че Германия е единствената европейска страна, в която няма, а по споразумение между германските издатели няма и да има безплатен всекидневник. Тогава групата бе подкрепена от останалите издатели в България, които също се обявиха против проекта на Прокопиев. Аргументите бяха, че „едно такова издание би било удар срещу демократичната преса и свободата на словото и би навредило на по-малките като тираж вестници".
Днес медийни експерти обясняват промяната в позицията на ВАЦ така: „Германската група вече не се страхува, че безплатният вестник ще удари „Труд" и „24 часа". Основният удар ще бъде понесен от всекидневника „Телеграф", издаван от Нова българска медийна група на бившата шефка на тотото Ирена Кръстева".
Според медийните експерти „Телеграф" успява да поддържа доста ниска цена в сравнение с конкурентите си (40 стотинки срещу 80 стотинки за „Труд" и „24 часа" в делничните дни) и печели с разбираемия си език, но това няма да задържи аудиторията му, когато се появи безплатно издание с качествена журналистика".
Фалитът на втория по големина безплатен всекидневник в Дания и
незавидното положение на безплатните вестници в Гърция . „Икономедиа” Успехът ни е сигурен. пания - 30%", обясни Боев пред ПОГЛЕД.
Собствениците на „Икономедия" (Иво Прокопиев - 51%, Филип Харманджиев - 49%) решиха генерално въпроса с безплатното си издание, когато постави основите на нова, собствена печатница. Тя ще започне работа в началото на октомври и според експерти в бранша струва около 10 милиона евро.
„Печатницата е важна за всеки голям издател. Това е много тежък и скъп проект, но ни позволява гъвкавост. В момента „Демакс" ни помагат да довършим печатницата, но иначе 95% от проекта си го направихме сами. Те ни помагат в най-финалния етап - като консултанти", разказа Бисер Боев.
Собственици на „Демакс" са червеният депутат Петър Кънев, близкият до Румен Овчаров бизнесмен
Печатницата е важна за всеки голям издател. Това е много тежък и скъп проект, но ни позволява гъвкавост
Красимир Георгиев и един от най-сериозните специалисти в полиграфията у нас - Марин Несторов. Преди време Красимир Георгиев и неговата група „Фронтиер" придобиха скандална слава около разследванията на столичната „Топлофикация".
Медии и политика
През последните месеци името на един от собствениците на „Икономедиа" - Иво Прокопиев, се завъртя в медийното пространство като евентуална кандидатура за бъдещ премиер на страната, издигнат от някакво имагинерно обединение на разбитата десница с ГЕРБ на Бойко Борисов. Резултатът бе появата на въпроса дали безплатният вестник на Прокопиев „За града" ще обслужва политическите му амбиции. „Напълно е възможно новото издание вместо информационен всекидневник всъщност да бъде агитационна листовка", твърдят от издателските кръгове у нас.
„Лъжат ви! - пък бе реакцията на Бисер Боев. - В това твърдение няма абсолютно никаква истина. Ако г-н Прокопиев имаше политически амбиции, той можеше да си ги осъществи по друг начин.
Според Боев като председател на Конфедерацията на работодателите Иво Прокопиев е от другата страна на барикадата и точно като такъв може най-пряко да влияе върху решенията на правителството. „Не мисля, че той би напуснал тази позиция, за да стане премиер. Мога обаче да гарантирам, че издателският проект „За града" няма нищо общо с политиката. В „Икономедиа" не се интересуваме от политика, смятаме, че сме равно отдалечени от всички и до момента никой не ни е обвинил, че имаме пристрастия към една или друга партия", допълни изпълнителният директор на „Икономедиа".
Рекламата
Като причина за липсата на ответна мярка срещу безплатните всекидневници се сочи и хипотезата, че те няма да привлекат достатъчно реклама, от която да се издържат и печелят. „Едва ли големите рекламодатели ще се съгласят да рекламират в издание, за чиято аудитория единствената подходяща реклама би била на хляб и кисело мляко", твърдят скептиците по отношение на проектите за безплатни вестници. Техният аргумент е, че ако на Запад с метрото пътуват хора, които не карат коли, но имат високи доходи, то в България това са хората, които си броят стотинките. „Ние сме направили предварителни сондажи, както правим винаги когато пускаме ново издание", е отговорът на Бисер Боев. Той привежда и конкретни цифри: „Проучванията на „Метромедиа" показват много точно профила на пътуващите с метрото. В момента в делнични дни в София има около 1-1,1 милиона работещи. Общият продаваем тираж на платените всекидневници в момента е около 180 000, т.е. 82% от работещите софиянци не четат всекидневници - какво ми трябва повече, за да стартирам един проект. Заплатите в София са между 50 и 100% по-високи от средните за страната. Стартовата заплата на работещия софиянец е 600-700 лева, средната заплата е 1000 лева. София произвежда 45% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България. Повечето бизнес интереси са в София". Боев е категоричен, че целта на „За града" е да обхване всички сегменти на рекламния пазар.
„Рекламата ще се увеличава. Когато пласираш продукта си, който е колкото този на всички взети заедно в града, осигуряващ 50% от БВП и в който доходите са два пъти по-високи от всеки друг район на България, мисля, че рекламодателите могат сами да си правят равносметката", смята и редакционният директор на „19 минути" Борис Ангелов.
Но кой е крив и кой - прав, ще покаже бъдещето на проектите за безплатен вестник у нас.
събота, 13 септември 2008 04:40:51

Няма коментари: