четвъртък, 11 септември 2008 г.

Има нещо гнило в Интернет

News24bg - Технологии Технологии категория
Има нещо гнило в Интернет

Милан КОЕВ, Business Network Group

От началото на годината кипи люта битка сред уеб издателите в България за извоюзане на челна позиция по редица неясни за масовия потребител показатели. Видно е, че abv.bg е най-посещавания сайт – през юли всеки ден е зареден от 240.000 души, групата Нетинфо – икономически най-стабилна, със 70% пазарен дял.
Резултатите на Gemius и Nielsen обаче не визират международни сайтове. Безспорен лидер в българското Интернет пространство (както и в още 44 страни) е Google. Освен Google има още два адреса, които според собствените си статистики са по-посещавани – торент тракерите Arenabg.com и Zamunda.net.
Един бегъл поглед върху списъка с топ 100 на сайтовете в България (чрез данните на Alexa), ме кара да мисля, че има нещо гнило в българския Интернет. Оказва се, че в топ 10 на най-посещаваните страници от България, български са цели 6. За сравнение, в Сърбия (близък по показатели до българския Интернет пазар), сръбски е 1, а в Румъния, Албания и Македония например – 0. В нито една европейска страна местния YouTube (какъвто е Vbox7) не е по-посещаван от истинския, както очевидно е в България.
Но и Alexa е трудна за пълно доверие, тъй като според методологията й на изчисляване, новинарският Dnes.bg (27-о място) е преди Netinfo.bg (31-о място), а Actualno.com е на незавидното 75-о място, само 3 позиции преди корпоративния сайт на Кока-Кола България.
Миналата седмица Internet World Stats извади главозавайващи данни за Интернет пенетрацията в България (бел. ред. от англ. – навлизане, разпространение) – 55.1% от населението или 4 милиона активни потребители (тоест повече от домакинствата). При положение, че годишния рекламен бюджет за Интернет в България едва ще надвиши 20 милиона лева през 2008-а година (за сравнение: колкото общия пазар на ментата, прасковите и други), се осъществиха завидни за сектора сделки: групата Нетинфо беше продадена за 2.4 милиона лева, а юридическият Lex.bg – за 900.000 лв. Ако цифрите са истински, излиза, че всички рекламодатели отделят по 5 лв. на година за един Интернет потребител. Което е нищожна сума (за сравнение: в Германия тя е 70 евро).
Говори се вече и за съдебни дела – bTV иска да съди Нетинфо заради нелегалното съдържание на телевизията във Vbox7; банката, на която вече не трябва да се споменава името иска да съди форума Bgmama за нанесени материални щети...
Анализирайки всички тези информации става ясно, че има движение в Интернет. Типично по български обаче леко хаотично и без ясно изразена посока.
В този момент най-добре им е на потребителите. Седят си вкъщи, в офиса, в залата и си цъкат с мишките на спокойствие, догато държавата се бори с торент тракери, Европепутатка показва прелести в личния си блог, а новоучредената Интернет партия пропагандира за онлайн гласуване. Не виждам нищо лошо в последното. Само че онлайн гласуването ще направи дъмпинг на цените на гласовете, при което ще изчезне цял бизнес модел за много милиони. А и комбинацията между политика и Интернет с оглед на горния текст звучи прекалено футуристично. Засега.
10.09.2008

четвъртък, 11 септември 2008 00:01:00

Няма коментари: