понеделник, 8 септември 2008 г.

Безплатните вестници ще се броят наесен

Капитал - 38 стр.
Безплатните вестници ще се броят наесен



Българският вестникарски пазар е изключително конкурентен. За рекламни бюджети от малко над 40 млн. евро през 2007 г. са се състезавали повече от 260 всекидневни и седмични вестници. За сравнение - в Чехия например при 10 млн. население и рекламен пазар 213 млн. евро те са малко под 100. В Унгария (също 10 млн. население) те са малко под 34.По данни на световната асоциация на вестниците България е сред страните с най-много всекидневници на глава от населението и най-нисък тираж пак на глава от населението. Ако в Чехия средно всеки ден се отпечатват 195.5 броя на 1000 души, в България те са 83.6.
За вестникарския пазар тази есен ще бъде гореща. Няколко издателски групи се прицелиха към една все още неразработена в България ниша и стартираха или подготвят проекти за безплатни издания.
Първият безплатен всекидневник излезе в началото на седмицата. "19 минути" се издава от "Бал Медиа" АД, в която съдружници са Борис Ангелов и Атанас Арнаудов. Те стоят и зад светските списания "Слава", Easy и business to business изданието "Грандхотели". Безплатният вестник "19 минути" е в тираж 100 хиляди броя (според издателите) и се разпространява по най-оживените места в столицата - метрото, големите търговски вериги, летището, гарата, автогарата, оживените места не само в центъра, но и извън него. Можете да го видите на щендери в магазините на масови марки като "Мотиви" и "Бенетон".
"Залагаме на чистата информация. В изданието няма да има анализи, коментари, т.е. при нас няма да има и PR публикации. Ще разчитаме на професионално поднесената информация, ще сме критични и така ще печелим читатели", обясни концепцията на вестника редакционният директор Борис Ангелов. По думите му при финансирането си изданието ще разчита на "успеха на трите списания, които имаме, и като всеки нормален инвеститор ползваме банков кредит. Първо инвестираш в продукт, после започваш да печелиш от него", коментира Ангелов. Според него и обществото, и рекламодателите бързо ще осъзнаят ролята на вестника.
Едновременно със старта на "19 минути", на пазара се появи и безплатен седмичник, който обаче се прицелва в много по-конкретна аудитория. "За Люлин" се издава от издателска къща "Метрополис" ООД. Ръководител на екипа на вестника е Милен Марчев, дългогодишен журналист във вестници и списания като "24 часа" и "Сега", издател на списание "Метрополис". Финансово зад изданието стои най-големият интернет доставчик в квартал Люлин - "Люлин нет". Както личи от заглавието, вестникът се разпространява само на територията на един от най-големите софийски квартали, който има над 100 хил. жители. "В редакцията на вестника работят петима репортери, един фоторепортер и двама редактори, които всяка седмица събират информация и пишат актуални статии за живота на района - имоти, строителство, боклук и всички проблеми, които хората могат да имат", обясни отговорният редактор Ясен Димитров. В редакцията има отдел за връзки с читателите. Изданието, което има и онлайн версия, се печата в тираж 30 хил. броя на седмица (според издателите). "Направихме сериозно проучване в квартала по колко вестници на ден се купуват. Фактът, че в "Люлин" има много нечетящи хора, ни кара да вярваме, че те могат да проявят интерес към вестника, който е безплатен", каза Димитров. Според него "две са важните звена в развитието на такова издание. Първото най-важно естествено е качеството на съдържанието. Второто е разпространението. Ако нямаш добро разпространение, нищо не става".
Издателите са единодушни, че интересът към нишата на безплатните издания е заради това, че до момента тя беше напълно свободна. "Нормално е сега да се говори за няколко проекта за безплатен вестник. Аз самия не възнамерявам да издавам такова издание. Tази инвестиция е рискова, защото рекламата невинаги се разпределя на пазарни принципи, а такова издание зависи именно от рекламата", коментира собственикът на сайта "Всеки ден" Мирослав Боршош.
Главният редактор на вестник "Стандарт" Славка Бозукова обясни пред "Капитал", че "в бизнес плановете на нашата издателска група не влиза издаването на безплатен вестник. А иначе интересът на пазара го има отдавна. Безплатни вестници има в много европейски държави. Не мисля, че появата на подобно издание ще повлияе на тиража на нашия вестник, защото хората, които от години го уважават и си го купуват, няма да се откажат от него. На пазара ще се появят 4-5 такива вестника и идеята ще се обезсмисли според мен", коментира Бозукова.
Другата издателска група, която се очаква да издаде безплатен вестник, е "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Дневник"). "Обмисляме и работим по проект за безплатен вестник, планът е да го стартираме до края на годината и ще се казва "За града", каза изпълнителният директор на "Икономедиа" Бисер Боев. Според него успехът на безплатния вестник по принцип зависи от "модела, пазара, продукта и издателя". "По света има и печеливши, и губещи, но фактите са такива - на Световния конгрес на издателите на вестници в Гьотеборг преди около два месеца беше казано, че около 10% от общия тираж на всекидневниците в света вече са безплатни, Северна Америка и Европа са най-напреднали, но постепенно моделът влиза и на други пазари. Този дял расте в последните години, а делът на платените всекидневници пада и този тренд е очевиден, дали вече моделът ще е печеливш е съвсем друго нещо", смята Боев.
"Вестникарска група България" е другото издателство, за което се смяташе, че ще издадат безплатен вестник, но ръководството на групата отклони поканата за коментар.
За рекламния пазар появата на безплатни вестници е изцяло положителна. "Безплатните издания са винаги атрактивни за крайния потребител, приемат се добре, неангажиращи са и са добър канала акаунт директорът на Media Planning Group Лили Илиева. Според нея това важи изключително много, когато говорим например за млади хора, медийното поведение на които е безкрайно далеч от конвенционалното. "Аз лично приветствам всяка поява на медиа, която дава възможност за насочване на рекламното послание директно в целта", коментира акаунт директорът на MPG. Условията, на които трябва да отговаря едно такова издание според нея, за да бъде предпочетено като рекламен канал, са няколко. "На първо място е съотношението цена - качество, като в този смисъл "качество" е събирателно понятие за тираж, места на дистрибуция, визия на изданието, съдържание. Несъмнено безплатните издания не са подходящи за всякакъв тип продукти, но като цяло са перфектен избор за промоционални оферти, локални кампании и т. н.", каза тя.
Критиките към безплатните вестници са ясни - подкопават устоите на традиционната преса, изцяло зависими са от рекламните си приходи, което може да ги направи податливи на бизнес влияния, представляват опасност за сериозната и критичната журналистика и изобщо са заплаха за свободата на словото. Според Световната асоциация на вестниците безплатните всекидневници представляват както заплаха, така и възможност за традиционните издания. WAN твърди, че е по-вероятно безплатните издания да отклонят малка част от потока приходи на платените вестници и по-скоро да привлекат нови читатели и така да разширят пазара.

събота, 6 септември 2008 03:24:41

Няма коментари: