събота, 13 септември 2008 г.

Google и Yahoo: Време е за План Б

Капитал - 66 стр.
Google и Yahoo: Време е за План Б

Калина КАЛЧЕВА

Вероятон предстои дело срещу технологичните гиганти
Google или Yahoo- това е въпросът. А защо не и двете заедно? Когато през юни Yahoo обяви, че ще работи съвместно с Google при рекламата в онлайн търсенето, сделката изглеждаше като благополучен изход за затъващата интернет компания, заплашена от агресивно изкупуване от технологичния гигант Microsoft. В момента обаче Yahoo трябва да помисли за план Б, защото министерството на правосъдието на САЩ се готви да атакува партньорството на двете водещи търсачки. През изминалата седмица известният юрист Станфорд Литвак е бил нает като външен консултант по случая, за да събере и подреди събраните доказателства по разследването дотук.
Предисторията
През юни Yahoo и Google обявиха, че ще започнат съвместна работа в областта на контекстуалната реклама при онлайн търсенето. Според параметрите на сделката суперуспешната система на Google, наречена AdSense, трябва да позиционира спонсорирани линкове в генерираните чрез конкурентната търсачка резултати. Представители на Yahoo заявиха, че подобно сътрудничество би повишило приходите на компанията с 800 милиона долара за една година и би осигурило между 250 и 450 милиона долара увеличение на свободния наличен финансов ресурс. За Google сделката означава непоклатима лидерска позиция в областта на рекламата при онлайн търсачките. Общият пазарен дял на двете компании в този интернет сектор е около 80% - факт, който предизвиква много обвинения, че Google става монополист.
Веднага след подписването министерството на правосъдието на САЩ започна разследване, за да установи дали подобно споразумение нарушава антимонополните закони на страната. Google защити сделката в отворено писмо до Конгреса с аргумента, че е "незряло подобно споразумение да бъде отричано още преди да влезе в сила, и да бъде проследен реалният му ефект върху цените и пазара на реклама в онлайн търсачките". През юни бе обявено също така, че финализирането на сделката се отлага за октомври, докато завърши разследването.
Два месеца по-късно вероятността да се стигне до конкретни съдебни санкции става все по-реална и ангажирането на Станфорд Литвак се счита за достатъчно ясен сигнал за това. Сам Милър, партньор в авдокатската кантора Sidley Austin и специален съветник при антимонополното дело срещу Microsoft в края на 90-те, коментира, че външен консултант нямаше да бъде наеман, ако няма сериозно намерение да се стига до конкретно обвинение. Станфорд Литвак е бивш вицепрезидент на Walt Disney Co. и председател на антитръстовата комисия към министерството на правосъдието при президента Джими Картър. Той е нает да разгледа събраните до момента материали по разследването и евентуално да изгради обвинителната теза срещу Google и Yahoo. Основният въпрос в момента е дали Yahoo има мотив да продължи конкуренцията си с лидера Google при бъдеща съвместна успешна работа и дали монополът на Google няма да доведе до ценови скок при отсъствието на достатъчно пазарна конкуренция. На тези обвинения от двете компании отговарят не без известно основание, че за момента AdSense е най-добрата система за позициониране на реклама в онлайн търсене и рекламодателите ще спечелят от по-големия й обхват.
Двойна опозиция
В понеделник Асоциацията на рекламодателите в САЩ - ANA (Association of National Advertisers), която представлява 400 компании с 9000 марки, също подаде жалба срещу Google за нарушаване на антитръстовите закони пред министерството на правосъдието. В организацията участват големи рекламодатели като Procter&Gamble, автомобилния мастодонт General Motors и веригата хипермаркети Wal-Mart. От асоциацията се опасяват, че сделката може да доведе до повишаване на цените и ограничаване на възможностите за подобен тип реклама. Други две браншови сдружения - това на рекламните агенции - American Association of Advertising Agencies и International Advertising Association, също изразиха опасенията си от ефекта на договорката между Google и Yahoo и поискаха разследване на министерството на правосъдието. Други рекламни обединения обаче не се намесиха в дебата по сделката - сред тях са American Advertising Federation и Interactive Advertising Bureau.
Естествено другият голям нападател на Google - Yahoo обединението е Microsoft. Технологичният гигант попада в ролята на "излишният трети", след като не успя да изкупи акциите на Yahoo или да постигне споразумение за придобиване. Microsoft нападна двете онлайн компании и определи сътрудничеството като монополно още през април, когато беше експериментирано двуседмично позициониране на реклами от AdSense в резултатите, генерирани при търсене с Yahoo.
събота, 13 септември 2008 04:17:53

Няма коментари: