събота, 13 септември 2008 г.

Ами ако те хванат?

Капитал - 46 стр.
Ами ако те хванат?

Зорница СТОИЛОВА

Спортният канал "Диема" се стреми да разшири аудиторията си с риалити формата "Хванати в изневяра"Е "Е, не това е абсолютно нагласено! Чиста проба актьорска игра. Пълен фалш. Става въпрос за поредната заблуда на зрителя. Не мога да повярвам колко нагъл беше този, а и любовницата му. Отвратително. На съпругата мога да кажа: Само напред, мила, той е този, който трябва да се срамува и онази също, а ти си жена с достойнство!"
Това са само част от многобройните коментари в интернет през изминалата седмица по повод новото риалити шоу "Хванати в изневяра". То върви от понеделник по кабелния канал "Диема" и се превърна в една от най-обсъжданите теми в интернет блогове и форуми.
Откакто "Нова тв" откри формулата на риалити формата за България с първия сезон на Big Brother през 2004 г., в есенните програмни схеми на телевизиите неизменно има няколко подобни проекта, чрез които те се борят за аудитория и рекламодатели. Заместник програмният директор на "Диема вижън" и делегиран продуцент на предаването Лилиана Славова обяснява, че решението да инвестират в такъв тип шоу е естествен процес в развитието на телевизията в конкурентната среда, в която тя съществува. Присъствието му в есенната програмна схема е резултат и от амбицията на "Диема" да привлече по-широка аудитория, извън спортните фенове. "Мисля, че отдавна сме една много добра алтернатива на големите ефирни телевизии в България", коментира Славова.
"Хванати в изневяра" всъщност е българската версия на американската риалити драма Cheaters, която в САЩ върви успешно вече осми сезон и е по-гледана дори от популярни ситкоми като "Приятели". Форматът е създаден през 2000 г. по идея на Боби Голдстейн и документира историите на хора, подозирани в изневяра от партньорите си. В хода на предаването детективи провеждат разследване, което обикновено завършва с хващане на прелюбодееца на местопрестъплението и скандал с наранената половинка. Развръзките са силно драматични и емоционални, което пък понякога буди съмнение за истинността на случващото се на екрана.
Така например в САЩ през 2002 г. местен вестник в Хюстън открива няколко души, които твърдят, че детективите от шоуто са им платили сумата от 400 долара, за да участват в снимките на предаването и още по 50 долара, в случай че привлекат и други актьори. Продуцентите на Cheaters, разбира се, отричат, че поставят сценарии. Може би заради строгото законодателство в САЩ, те действително да използват възстановки с актьори, които представят реални факти и истории.
Българският продуцент на "Хванати в изневяра" Нико Тупарев коментира пред "Капитал" подозренията за подставеност на лицата в шоуто с многозначителното: "Това е част от играта." Според него смисълът на формата е да провокира хората да се замислят върху собствените си постъпки. "Всеки един от нас изневерява физически или психологически и това е форма на нараняване. Поуката в предаването е: Ами ако те хванат", усмихва се Тупарев.
Изглежда, че елементите на войаорство и провокация се оказват печеливша стратегия. Според данните на TNS/TV Plan първото предаване успява да привлече 9.1% от зрителите и постига 2.5% рейтинг сред аудиторията на възраст 18-49 години в национален мащаб. На фона на традиционно мъжката аудитория на телевизията, още със старта си "Хванати в изневяра" заинтригува и женската публика - 60% от гледалите шоуто в понеделник. Управляващият директор на медийна агенция Media Club Initiative Катерина Буюклиева е на мнение, че "Диема" дава заявка да се нареди сред най-интересните и предпочитани телевизии, ако се съди по реакциите на аудиторията. "А рекламата влиза много бързо в телевизии с добри показатели", допълва тя.
"Диема не е само спорт" гласеше един от слоганите в рекламна кампания на телевизията. Предстои да видим дали телевизията ще покаже потенциал да се пребори с националните ефирни телевизии в есенната надпревара на риалити форматите.
събота, 13 септември 2008 04:07:31

Няма коментари: