понеделник, 8 септември 2008 г.

Модерни времена в България

сп. Мениджър - 124 стр.
Модерни времена в България

Йохан КАРЛСОН

Покупката на „Нова телевизия" за 620 млн. евро е най-голямата за шведската компания MTG. Това, което се вижда от тази сделка, е гласуваното доверие на България
Новите играчи в нашите телевизии
ДНЕС Modern Times Group (MTG) притежава повече от 30 телевизионни и радиоканала в 24 страни. Досега присъствието на медийния консорциум в България беше видимо като собственик на половината от "Диема" и Balkan Media Group, но сега стъпва тук с истинска сила. В Скандинавия и на фондовата борса в Стокхолм имаше две коренно различни реакции. След покупката на "Нова телевизия" акциите на MTG на борсата се понижиха. Но имаше и други мнения. Един анализатор каза: "Този начин на разширение е отличителен белег на MTG. И ако се разро-вите в архивите назад във времето, ще откриете, че никога не се е случвал провал с подобен проект". Същият анализатор каза още, че е убеден, че това е успешна сделка. Добрата новина за България и интересното за мен в случая е това, което Ханс Албрехт, изпълнителен директор на MTG, сподели: "Това е най-голямата ни покупка толкова далеч от Швеция и при всички положения затвърждава позицията ни на един от най-бързо развиващите се и атрактивни пазари в Европа". В България пазарът за телевизионни реклами е нараснал с 30% през 2007 г., а в "Нова телевизия" рекламите са се увеличили с 54%. Ханс Албрехт отбелязва също постигнатия синергиен ефект между "Диема" и "Нова телевизия". Можем да сравним дела на зрителите на "Нова", който е по-малко от 20%, с приходите от реклами, които са над 30% за българския телевизионен пазар. Шведският финансов анализатор Хенрик Фройд, с когото говорих по този въпрос, казва за новинарската агенция Direct: "Можете да бъдете сигурни, че MTG знае какво пише в книгите. Не вярвам, че това беше толкова скъпа сделка. Няма причина, поради която България и "Нова телевизия" да не продължат с растежа, който виждаме днес, поне през следващите 2-3 години". Това, което ме изненадва приятно, е, че MTG продаде своя дял от руската DTV-group по-рано тази година за 395 млн. долара. Възвърна си инвестицията почти 50 пъти. Крайната печалба е около 190 млн. евро. Едновременно със собствени пари и банково финансиране MTG купи "Нова телевизия", взе и 80% от списание "Ева". Но за мен добрата новина е, че компания като MTG вярва толкова силно в българския пазар. Тя не е тук, за да губи пари, тя е тук, за да печели. Мисля, че предстои да видим едно разширение на "Нова". Не смятам, че предстои да видим още покупки тук, но доколкото познавам бизнес логиката на MTG, можем да очакваме нови продукти на българския пазар. Създадени и осъществени от самите MTG. Те със сигурност няма да се задоволят със сегашното ниво от под 20% от зрителите. Независимо че това е много добре и е второ място за България. MTG е тук, за да донесе "Модерните времена" в България.
***
В месеца, когато няма новини, медиите сами създадоха най-горещите. Две успешни телевизионни сделки - купуването на "Нова ТВ" от шведския медиен консорциум Modern Times Group (MTG) и придобиването на ТВ2 и "Ринг ТВ" от империята на Роналд Лаудер Central European Media Enterprises (СМЕ) не само раздвижиха инвестиционния пазар у нас, но и вкараха България в семействата на големите европейски телевизионни играчи. Една скандинавска и една американска история на успеха стоят зад абревиатурите MTG и СМЕ.

неделя, 7 септември 2008 05:09:13

Няма коментари: