Капитал - 74 стр.
Преглед на (оцелелите в) печата
Маргарита НАСЕВА
Американската Tribune Company поиска съдебна защита от кредитори заради огромния си дълг
По гърбовете на читателите на The Los Angeles Times сигурно са минали тръпки, докато са разтваряли вестника на 9 декември. Там още от първа страница те са разбрали, че предишния ден Tribune Company е поискала съдебна защита срещу кредиторите си. Това е издателят на едни от най-го-лемите по тираж американски вестници като The Chicago Tribune и The Los Angeles Times. Компанията не издържа в борбата с финансовата криза, настъплението на интернет и спадащите тиражи и се превърна в най-голямата жертва на свиващия се американски вестникарски пазар. Засега. Tribune беше Притисната от огромен дълг (близо 13 млрд. долара), намаляващи приходи, ожесточена конкуренция от страна на интернет и най-тежката рецесия в САЩ от близо 80 години насам. Американският евреин от полски произход Сам Зел купи Tribune Company през миналата година за 8.2 млрд. долара. Милиардерът инвестира в нея 315 млн. долара собствени средства и привлече огромни заеми. Така към империята си от недвижими имоти Зел добави 12 вестника, 23 телевизионни канала, други медийни активи и бейзболния отбор Chicago Cubs. Изглежда обаче, че „танцуващият върху гробовете", както е известен Зел заради умението си да прави пари от нерентабилни имоти, е объркал стъпките в медийния танц. За близо година, откакто е собственик на Tribune Company, той пренебрегна предупредителните сигнали от кредитния пазар в САЩ, почти утрои дълговете на компанията и продаде някои ценни активи, като например един от най-печелившите вестници Newsday (купен през май от Cablevision за 650 млн. долара). Чрез поисканата от съда в Делауер защита от кредитори Зел се надява да намали напрежението и да успее да преструктурира дълговете на Tribune. Той уверява, че разполага с достатъчно средства, за да осигури всекидневната работа на своята ме-дийна империя. Финансовите й резултати обаче не оправдават оптимизма му. Оперативната печалба на Tribune, чиито годишни приходи надвишават 4 млрд. долара, намаля през третото тримесечие на годината до 37.1 млн. долара в сравнение с 216.8 млн. долара година по-рано. Financial Times припомня, че рейтинговите агенции на няколко пъти през годината понижаваха оценката си за Tribune. Влизането на Tribune в процедура по фалит постави въпроса: Кой е следващият През седмицата The New York Times Co. призна, че планира да продаде или да ипотекира централата си в Манхатън, за да събере 225 млн. долара, с които да погаси част от дълговете си. Заради продължителния спад на приходите от реклами компанията (сред чиито активи освен едноименния вестник е и International Herald Tribune) води преговори със своите кредитори. През октомври Times отчете намаляване на приходите с 9.4% в сравнение със същия период на миналата година, а изпълнителният директор Джанет Робинсън призна, че спадът се е задълбочил през ноември. Акциите на компанията загубиха близо 60% от пика си за тази година, регистриран през април при 21.14 долара. Неволите на американските вестници не свършват дотук. Star Tribune и Journal Register Company (издател на The New Haven Register) преустановиха обслужването на дълговете си, докато се опитват да договорят по-приемливи условия с кредиторите. McClatchy, третият по големина издател на вестници в САЩ, от известно време се оглежда за купувачи за един от най-ценните си продукти - Miami Herald. Причините са познати - огромен дълг и намаляващи приходи. Дългоочакваното се случва Рецесията, пренасочването на рекламата къи интернет и намаляващите тиражи са основните причини приходите на американските вестници от реклама в наши дни да са най-ниски от времената на Голямата депресия. В последните години американската вестникарска индустрия е в непрестанна борба с интернет. Глобалната мрежа краде милиони читатели от вестниците, особено сред по-младата аудитория, които предпочитат да научават новините онлайн. Отливът се извършна включително и в полза на уеб сайтове-те на вестниците. Техните читатели през третото тримесечие на годината в САЩ са се увелиличили с близо 16%. Онлайн рекламата обаче е по-малка, отколкото в печатните издания. Рекламодателите се стремят да следват аудиторията, но интернет все още не е утвърден медиен посредник и те плащат по-малко пари за реклама в сайтове на вестниците, отколкото са плащали за реклама в хартиените носители, коментира американското уеб издание The Earth Times. Тази тенденция се усилва от рецесията, в която се намира американската икономика от ноември м.г. и която принуждава най-големите рекламодатели - банките, автомобилните компании и агенциите за недвижими имоти - допълнително да свиват разходите си. Очаква се индустрията да изгуби около 15% от рекламните си постъпления през тази година, което означава, че печалбите ще се топят бързо. Американските вестници се оказаха в настоящата тежка финансова ситуация отчасти и заради голямото пазаруване на активи на кредит в последните години. Кулминацията на този процес настъпи през 2006 и 2007 г. С реализирането на най-голямата подобна сделка – придобиването на Tribune Company от Сам Зел. Случващото се на вестникарския пазар напомня на балона при ипотеките и резултатите ще бъдат аналогични, предрича New York Times.
***
18 % бе рекордният спад на приходите от реклами на американските вестници през третото тримесечие на 2008 г., твърди американската асоциация на вестникарите, оценявайки го на 2 млрд. долара.
неделя, 14 декември 2008 г.
Преглед на (оцелелите в) печата
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар